Ny Range Rover
Slik blir den nye kakse-SUV-en
De første bildene av den helt nye Range Rover.
En splitter ny Range Rover er ikke noe som kommer i tide og utide. Dette er fjerde generasjon på 42 år.
Forrige gang bilen ble helt fornyet, var i 2002. Det var en borg av en bil, hele 2,7 tonn tung.
Den nye bilen er betydelig lettere. Produsenten Land Rover oppgir at den veier opptil 420 kilo mindre. Blant slanke-virkemidlene er karosseri i aluminium og utstrakt bruk av aluminium i understellet.
Begge deler bidrar til at den nye Range Roveren skal bruke mindre drivstoff enn forgjengeren.
Det skal likevel ikke mangle på ytelser. Bilen fås med bensin-V8-er med eller uten kompressor eller sterke dieselmotorer med seks og åtte sylindre.
I tillegg vil nyheten etter alt å dømme komme som hybrid og med en ny, treliters bensinmotor.
Tradisjonstro design
Som bildene viser, har nyheten i den utvendige designen arvet hovedtrekk fra forgjengeren.
Innvendig skal det blant annet være mer beinplass for baksetepassasjerer, og Land Rover lover at utstyr og kvalitetsfølelse skal være i den ypperste luksusklassen.
Hvis den største Range Roveren blir for dyr: Sjekk våre tester av Range Rover Evoque og Range Rover Sport.
Terrengmester
En Range Rover skal per definisjon være i stand til å ta seg fram der ingen normale mennesker ville finne på å bruke en svært kostbar luksusbil.
Også den nye utgaven er tro mot dette. Den får den nyeste generasjonen av Land Rovers Terrain Response-system, som blant annet automatisk justerer en rekke innstillinger avhengig av underlaget.
En videreutviklet luftfjæring er også på plass.
Nye Range Rover vil bli vist offentlig for første gang under den store bilutstillingen i Paris i september. I salg kommer den i starten av 2013.
Priser og ytterligere tekniske spesifikasjoner er per i dag ikke kjent.
Les også:
Slik er den utgående Range Rover-modellen
Alle Land Rovere vi har testet
Store SUV-er fra andre produsenter: