Renault SUV

Skal de lykkes med SUV denne gangen?

Lyktes ikke med Koleos. Nå kommer Kadjar.

Først publisert Sist oppdatert
FORRIGE GANG: Renault Koleos. FOTO: Renault
FORRIGE GANG: Renault Koleos. FOTO: Renault

Renault selger biler som varmt hvetebrød mange steder i Europa, men her i Norge går salget trått. Med en helt ny kompakt-SUV, håper den norske importøren å endre på det.

Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var mer enn hver fjerde solgte bil på det norske nybilmarkedet i 2014 en SUV.

Skal du som bilimportør selge mange biler i Norge i dag, bør du med andre ord ha en SUV i modellporteføljen, og aller helst en kompakt-SUV.

Det har ikke Renault. De prøvde seg med Koleos for noen år siden, men suksessen lot vente på seg.

Renault Captur, den litt SUV-aktige småbilen som ble lansert sent 2013, har slått bedre an. Captur ble solgt i over 500 eksemplarer i 2014, og snart kommer altså storebror Kadjar.

- Navnet Kadjar spiller på ordene KAD- og -JAR og har sin inspirasjon fra terrengkjøretøy. Lyden og skrivemåten av navnet har en eksotisk følelse som spiller på å stå ut fra mengden og oppdage nye eventyr, skriver Renault om Kadjar.

Tett samarbeid med Nissan

Du drar kanskje kjensel på den og føler at du har sett den før, men det skyldes nok at den er svært lik Nissan Qashqai.

Det er ikke tilfeldig. Nissan og Renault samarbeider tett, og det er ikke vanskelig å se at Renault har tatt utgangspunkt i Qashqai når de skulle utvikle en ny bil i samme segment. Forståelig nok, for det er helt klart mer lønnsomt å ta utgangspunkt i en god basis enn å utvikle en bil fra bunnen av.

GANSKE LIK: Litt annen utforming til tross, førermiljøet i Kadjar er veldig likt førermiljøet i Qashqai. Men det gjør ikke noe, for det er både moderne, oversiktlig, lett å bruke og gir tilfredsstillende kvalitetsfølelse.
GANSKE LIK: Litt annen utforming til tross, førermiljøet i Kadjar er veldig likt førermiljøet i Qashqai. Men det gjør ikke noe, for det er både moderne, oversiktlig, lett å bruke og gir tilfredsstillende kvalitetsfølelse.

Litt større enn Qashqai

Med 4,45 meter i lengden og 1,84 meter i bredden er Kadjar bitte litt større enn Qashqai. Det har nok kun med karosseriutforming å gjøre, for på innsiden - spesielt førermiljøet - er det lett å trekke paralleller til Nissans suksess-SUV, Qashqai.

I likhet med Qashqai vil også Kadjar tilbys med to- og firehjulsdrift. Den har også 19 centimeter bakkeklaring (moderne SUV-er ligger gjerne over 18 cm), akkurat som Qashqai.

Renault har tryllet fram litt mer plass i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum i Kadjar er 476 liter (antagelig med forhjulstrekk), mot 436 liter i Qashqai.

Om Renault legger seg nære Nissan når det gjelder kjøreegenskaper, motorer og ytelser, vites ikke. Gjør de det, kan vi vente oss en velkjørende og komfortabel bil med moderne og effektive motoralternativer.

- Kadjar vises offentlig første gang på Genève messen i mars og da vil ytterligere informasjon gis, og sannsynligvis vil vi åpne for bestilling i uke 25 eller 26, uttaler Roger Andersen, PR og marketing-manager i Renault Norge.

Vi kommer tilbake med mer info rundt visningen i mars.

TIL TOPPS: Med en kompakt-SUV i modellprogrammet håper Renault å klatre på salgsstatistikken. Kadjar blir tilgjengelig både med for- og firehjulstrekk.
TIL TOPPS: Med en kompakt-SUV i modellprogrammet håper Renault å klatre på salgsstatistikken. Kadjar blir tilgjengelig både med for- og firehjulstrekk.