Salget av miljøbiler øker
Så mye koster miljøbilene
Biler som sparer både miljø og lommebok blir stadig mer populære.
Miljøbiler (som vi her definerer som en bil som slipper ut under 100 gram CO2 pr. kilometer, inklusive elbiler) er i stadig større grad dugelige og fornuftige biler uansett hvilke parametere du vurderer dem ut i fra - for eksempel pris, verditap, driftsutgifter, komfort, plass, ytelse og kjøreglede.
I dag har en god del modeller et CO2-utslipp på under 115 g/km, som er innslagspunktet for avgiftsreduksjon. I årets fire første måneder ble det solgt 9823 slike biler, noe som er mer enn hver femte solgte nye bil i denne perioden.
Av disse har 3748 biler under 100 g/km CO2-utslipp. Cirka 8 prosent av det totale antallet. Disse tallene er en klar indikasjon på at stadig flere kjøper lavutslippsbiler.
- Forventingene er blitt mer enn innfridd så langt!
Rolv Guddal bor i Bærum, og SUV-eieren kjøpte seg sin første elbil for et halvt år siden. Han har forelsket seg i sin Mitsubishi i-Miev. Fordi den kan benytte kollektivfeltet inn til Oslo, og bruke 22 minutter på 22 kilometer i verste rushtiden. Fordi den sparer miljøet. Og ikke minst fordi den er perfekt som handlebil, og til å kjøre sønnene til og fra trening og fotballkamper.
- Når folk skjønner hvor anvendelige de nye elbilene er, kommer salget til å eksplodere, mener Guddal, som regner med å kjøre 12 000 kilometer årlig med sin.
Mange fordeler
Salgstallene for lavutslippsbiler, inklusive elbiler, overrasker ikke. Helt siden CO2-utslipp i 2007 ble en del av engangsavgiften, har det nemlig vært klart at lavutslippsbiler skal premieres. Derfor bør du ha fokus på at bilen du kjøper i dag har en teknologi som medfører lavt utslipp av CO2.
Fordi det er miljøvennlig, men også fordi det gir lavere (eller ingen) engangsavgift, lavere drivstoffkostnader og høyst sannsynligvis et lavere verditap - noe du innkasserer den dagen bilen selges.
Kjøper du elbil, kan du plusse på med fordeler som lovlig bruk av kollektivfelt, gratis passering av bompengeringer og gratis parkering.
For få år siden var det knapt snakk om annet enn Toyota Prius og bittesmå toseters elbiler når man snakket om miljøbiler. Men nå begynner elbilene å bli voksne med større rekkevidde, samtidig som ny teknologi har gjort at diesel- så vel som bensinbiler med moderne motorer kan slippe ut langt mindre CO2 enn før. Og stadig flere familievennlige hybridbiler kommer også på markedet.
Aktuelle biltyper
Hvis vi definerer en miljøbil som en bil med så lavt CO2-utslipp at den belønnes avgiftsmessig av Staten (under 115 g/km), er det i praksis tre typer av biler du kan velge: Elbiler, hybrider og dieselbiler med øko-teknologi.
Hva med biler som går på biodrivstoff? De bruker fornybart drivstoff, men denne typen miljøbiler er det dårlig tilrettelagt for pr. i dag, og derfor er de fraværende på salgsstatistikken.
Dessverre har våre tester vist at de oppgitte tallene for såkalte miljøbiler ikke alltid stemmer. Men det er en annen historie.
Her er lavutslippsbilene (under 100 g CO2 pr. km)
Merke |
Modell |
CO2-utslipp |
Pris |
Audi |
A3 1,6 TDIe |
99 g/km |
243 400,- |
Citroën |
C3 Hdi 90 Dynamique |
99 g/km |
204 950,- |
Citroën |
DS3 e-HDI 90 D Style |
95 g/km |
207 950,- |
Citroën |
DS3 e-HDI 90 D Style |
99 g/km |
205 450,- |
Citroën |
C-Zero |
0 g/km |
240 150,- |
Fiat |
Punto Evo 1,3 Mulitjet |
95 g/km |
199 900,- |
Fiat |
500 0,9 Twinair Lounge |
95 g/km |
184 900,- |
Fiat |
500 0,9 Twinair Lounge |
92 g/km |
189 900,- |
Ford |
Fiesta 1,6 TDCI Econetic |
98 g/km |
196 400,- |
Think |
City 2-seter |
0 g/km |
224 000,- |
Think |
City 4-seter |
0 g/km |
244 000,- |
Smart |
Fortwo 40 CDI Cabrio |
86 g/km |
160 000,- |
Smart |
Fortwo 45 MHD Coupé |
97 g/km |
115 500,- |
Mini |
Cooper D 1,6 |
99 g/km |
212 300,- |
Mini |
One D |
99 g/km |
192 600,- |
Mitsubishi |
i-Miev |
0 g/km |
239 900,- |
Opel |
Corsa 1,3 CDTi |
95 g/km |
196 000,- |
Tesla |
Roadster |
0 g/km |
750 000,- |
Peugeot |
207 1,6 Active Hdi |
98 g/km |
199 900,- |
Peugeot |
iOn |
0 g/km |
238 300,- |
Skoda |
Octavia 1,6 CR Green L |
99 g/km |
227 900,- |
Skoda |
Fabia 1,2 TDI CR Green L |
89 g/km |
182 900,- |
Toyota |
Prius 1,8 VVT |
89 g/km |
267 500,- |
Toyota |
Auris 1,8 Hybrid |
89 g/km |
251 300,- |
Toyota |
IQ 1,0 VVT-1 |
99 g/km |
159 100,- |
VW |
Golf 1,6 TDI Blue Motion |
99 g/km |
231 990,- |
VW |
Polo 1,2 TDI Blue Motion |
87 g/km |
175 980,- |
Volvo |
V50 DRIVe |
99 g/km |
301 900,- |
Volvo |
C30 DRIVe |
99 g/km |
245 900,- |
Lexus |
CT 200h Eco |
87 g/km |
290 900,- |
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 07/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.