Så mye koster den nye Passaten
VW kaller den en premiumbil, men hevder at den ikke har premiumpris.
VW Passat har i år etter år vært en av Norges mest solgte biler. Akkurat nå er den imidlertid uvant langt nede på salgslistene, med 13. plass totalt i år ifølge OFV. Det er to grunner til det: Dagens modell er aldrende, og mellomklassen, som Passat hører hjemme i, har fått hard konkurranse fra stadig mer fullverdige kompaktstasjonsvogner (som lillebror Golf stasjonsvogn) og fra SUV-ene.
Nå satser VW på at Passat skal klatre på salgslistene igjen. Nylig slapp fabrikken bilder og informasjon om den åttende generasjonen av Passat. De første bilene kommer til Norge i uke 48, altså på tampen av november, men allerede nå har VW startet forhåndssalget av fire versjoner.
De fire utgavene som kommer først, er tre ulike utstyrs- og karosseriversjoner med 150-hesters dieselmotor og DSG-automat, samt et skikkelig autobahnlokomotiv med 240 hk/500 Nm og firehjulsdrift.
Volkswagen sier at den nye Passat er en godt utstyrt «premiumbil». Det bør bety at den har luksusegenskaper som gjør den til en konkurrent til biler som Mercedes C-klasse (den nye stasjonsvogna kommer til høsten), BMW 3-serie og Passatens konsernsøskenbarn Audi A4.
Blant utstyret VW framhever, er en LED-lyspakke for kjørelys, nærlys, fjernlys, parklys og tåkelys (standard i Norge på Comfortline og Highline).

Rommer mye
Samtidig skiller Passaten seg fra de tre nevnt overfor ved å ha et stort bagasjerom. Oppgitt volum er hele 650 liter, som er rundt 160 liter mer enn C-klasse, 3-serie og A4.
Og VW sier dessuten at Passat ikke skal ha premiumpriser. Dette er prisene de har satt (uten frakt- og leveringskostnader):
2,0 TDI 150hk DSG Comfortline stasjonsvogn: fra 402.100 kroner
2,0 TDI 150hk DSG Highline stasjonsvogn: fra 441.500 kroner
2,0 TDI 150hk DSG Highline sedan: fra 435.000 kroner
2,0 BiTDI 240hk DSG 4M Highline stasjonsvogn: fra 583.500 kroner
Dyr «folkebil», rimelig «premium»

Trolig vil stasjonsvogna med 2,0 TDI/150 hk og Highline-utstyr, med pris fra 441.500 kroner, være den mest populære av disse fire innledningsvis.
Man skal være forsiktig med å vurdere prisnivå for en bil man ikke har sett annet enn bilder av. En titt i OFVs prislister antyder imidlertid at den nye Passaten prismessig legger seg et sted mellom de «folkelige» bilene i mellomklassen og de man ofte kaller premium- eller statusbiler, eller rett og slett jålebiler.
Til sammenligning koster for eksempel Mazda 6 stv. med 150-hesters dieselmotor, automatgir og en meget omfattende Optimum-utstyrspakke 396.800 kroner.
Mens et mer jålete alternativ som BMW 318d 143 hk Advantage Edition med automatgir koster fra 452.300 kroner.
- Målet er at Passat blir markedslederen i sitt segment, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.
Les også:
Dette får du hvis du krysser en Mercedes med en Tesla