Elbil på vinteren

Så mye kortere blir rekkevidden om vinteren

Det er et kjent fenomen at elbilens rekkevidde blir kortere når det er kaldt. Men hvor mye, egentlig?

LIKER IKKE KULDA: Ladingen går tregere og rekkevidden krymper kraftig når snøen legger seg.
LIKER IKKE KULDA: Ladingen går tregere og rekkevidden krymper kraftig når snøen legger seg. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Vi har etter hvert kjørt en lang rekke elbiler på test. Utfordringen er at ingen - med unntak av Tesla Model S - klarer den faste forbrukstesten vi kjører på biler med forbrenningsmotor. Så vi etablerte en egen forbrukstest for elbiler, en drøyt 8 mil lang rute i typisk elbilterreng: Tettbygd strøk, 60- og 70-soner, samt en passe dose i kollektivfeltet på E18...

Så langt, alt vel. Men ikke overraskende støter vi raskt på utfordringene med elbilens følsomhet for ulike temperaturer. Ja, testresultatet er gyldig for kjøreforholdene på testdagen. Men en test gjennomført i 0 grader, kan ikke sammenlignes med resultatet av en test kjørt i 20 grader.

Det canadiske selskapet Fleetcarma har gjennomført en analyse som indikerer at en typisk reduksjon i rekkevidden for elbiler er 20 % fra 23 til 0 grader.

Fra 23 til minus 18 grader reduseres den 29 %. I følge Fleetcarma er det - ikke uventet - varmeapparatet som stjeler mest rekkevidde. Opptil 43 %, i følge canadierne.

BMW i3 og Renault Zoe

Vi tok utgangspunkt i to av de bilene vi har kjørt på test under vinterlige forhold i 2014, Renault Zoe og BMW i3. Hvor mye ville resultatet for de to bilene endre seg om vi gjentok testkjøringen under sommerlige kjøreforhold. En hel del, skulle det vise seg.

BMW i3: I minus fem grader klarte vi 116 km. Med gradestokken på 20 grader økte rekkevidden til 170 km.
BMW i3: I minus fem grader klarte vi 116 km. Med gradestokken på 20 grader økte rekkevidden til 170 km. Foto: FOTO: Petter Handeland

Kraftig reduksjon i energiforbruk

Tips for øket rekkevidde

  • Parker innendørs om du har mulighet. Vurder om det er verdt å betale for å parkere i et oppvarmet P-hus.
  • Sørg for å forvarme kupeen i elbilen når den står på lading.
  • Bruk setevarmer og reduser varmen i kupeen.
  • Reduser farten. Energiforbruket øker eksponentielt med hastigheten.
  • I tillegg gjelder også generelle råd for økonomisk kjøring, uavhengig av årstid:
  • Kjør jevnt og bruk gass og brems minst mulig.
  • Lad så ofte som mulig, ikke vent med å lade til batteriet er tomt.
  • Sjekk lufttrykket i dekkene og ha litt mer trykk enn anbefalt om vinteren.

Kilde: elbil.no

Først ut var BMW i3. Da vi kjørte den første testen av BMW i3 i januar 2014, var kong Vinter hjertelig til stede. En typisk, gråkald januardag i Osloområdet med minus 5-6 grader under testkjøringen, med bar, men stedvis glatt asfalt.

Vi var ikke spesielt imponert over resultatet: BMW i3 hadde et energiforbruk på 16,2 kWh per 100 kilometer, noe som ville gi en estimert rekkevidde på 116 km. Da vi parkerte bilen etter kjøringen, hadde den brukt 65 % av batterikapasiteten.

I midten av mai var det tid for sommerkjøring; pent vær og 18-20 grader under testkjøringen. Og resultatet ble et helt annet: Energiforbruk på 11,1 kWh per 100 km, estimert rekkevidde på 170 kilometer og rundt 50 % gjenstående batterikapasitet.

Var den store endringen i rekkevidde en BMW-typisk sak, eller ville resultatet bli tilsvarende med en annen elbil?

Da vi kjørte Renault Zoe i månedsskiftet mars-april, var ikke forholdene like vinterlige som for BMW i3. Tørre veier, men fortsatt en kjølig dag med temperaturer på 4-6 grader under testkjøringen.

Renault Zoe har noe større batterikapasitet enn BMW i3, så indikert rekkevidde på 146 kilometer er naturlig nok lenger enn hos BMW, vi sitter igjen med 40 % batterikapasitet. Energiforbruket på 15,1 kWh/100 km er også noe bedre. Men da kommer spørsmålet snikende: Er bilen mer energieffektiv, eller er det rett og slett temperaturforskjellen som spiller inn?

Renault Zoe ble kjørt i slutten av august, med fint vær og temperaturer på 18-20 grader i testløypa. Resultatet blir et helt annet enn under vinterkjøring. Batterikapasiteten ved avsluttet testkjøring er 59 %, forbruket på 11,5 kWh/100 km og estimert rekkevidde på 191 kilometer - 45 kilometer lenger enn da vi kjørte bilen i 4-6 grader.

Kan i verste fall halveres

Renault Zoe: I kjølig vårvær ga testkjøringen 146 km rekkevidde. I fint sommervær målte vi 191 kilometer.
Renault Zoe: I kjølig vårvær ga testkjøringen 146 km rekkevidde. I fint sommervær målte vi 191 kilometer. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ser vi på våre testresultater, kan du altså regne med at rekkevidden forkortes med 30-45 % mellom sommer- og vinterkjøring.

Blir kjøreturene marginale i forhold til rekkevidden vinterstid, er det likevel en god del ting du kan gjøre selv. Ifølge Fleetcarma er det kjørestilene som gir størst utslag på rekkevidden. Ved 0 grader, skiller det inntil 66 % mellom ulike sjåfører og ved minus 18 grader er forskjellene 42 %.

En elbilsjåfør med rekkeviddeangst sørger i det minste for å følge Klikk Motors el-vett-regler:

1) Lad når du kan.

Det er ikke alltid godt å vite når det er for seint.

2) Legg ikke ut på langtur uten trening.

Da risikerer du å kjøre batteriet tomt før du har fått sukk for deg.

3) Vis respekt for været og værmeldingene.

I kulda tappes batteriene fortere.

4) Vær rustet, selv på korte turer.

Ikke la ladekabelen henge igjen hjemme - må du ta en omvei, kan den være særdeles kjekk å ha.

5) Lytt til erfarne el-folk.

De har ofte mye å lære elbilamatører.

6) Bruk navigasjonsanlegget, men ikke stol blindt på det.

De fleste av dagens elbiler har ført opp ladestasjoner i bilens GPS-anlegg, men noen av dem er ikke tilgjengelige for alle.

7) Spar på kreftene.

Hold stram kustus på gassfoten. Jevn fart er tingen.

8) Vend i tide, det er ingen skam å snu.

De andre ler av deg først når du står i veikanten med tomt batteri. Vi har prøvd det også.

Les også:

Så mye vil Tesla Model S med firehjulsdrift koste

Kanskje ser du din neste SUV her

Dette vil du elske når kulda kommer