Mestmotor.se og Consumer Reports

Samtlige eiere ville kjøpt denne elbilen på nytt

Det snakkes mye om bilers driftssikkerhet og bileiernes tilfredshet. Men ville bileierne kjøpt samme bil igjen?

Pluss ikon
Renault Zoe elbil 2014
Renault Zoe elbil 2014 Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

 Ja, de aller fleste ville faktisk det, skal vi tro svenske bileiere. En undersøkelse gjort av det svenske nettstedet mestmotor.se viser at 89 prosent av bileiere av årsmodell 2013–2017 ville kjøpt samme bilmerke og -modell igjen.

Ifølge Mestmotors egen bruktbildatabase, som inneholder tilbakemeldinger fra 42 000 bileiere, er eiere av elbiler og ladbare hybrider generelt sett mer fornøyd enn andre bileiere.

Mest fornøyd er eiere av Renaults elbil Zoe.

Etter noen tøffe år har Renault – etter lanseringen av Zoe i 2014 – hatt et oppsving i Norge, og det er helt tydelig at også svenskene er fornøyd med den snertne elbilen. Samtlige Zoe-eiere sier at de ville kjøpt Zoe på nytt dersom de skulle kjøpe ny bil.

Akkurat det er Zoe-eierne alene om. Blant de tradisjonelt sett ekstremt trofaste Tesla-eierne, ville 97 prosent kjøpt samme bil igjen, mens andelen BMW i3-eiere er 96 prosent.

Nissan Leaf scorer også godt. 93 prosent sier de ville kjøpt Leaf igjen. Det samme gjelder hybridene Volvo V60 Twin Engine og Volkswagen GTE, med henholdsvis 95 og 93 prosent.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GREIT FORBRUK: Vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil (vi startet altså med fulladet batteri) med et forbruk på 0,66 l/mil. Den nye Toyota RAV4 Hybrid, som ikke er ladbar, brukte 0,7 l/mil.
GREIT FORBRUK: Vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil (vi startet altså med fulladet batteri) med et forbruk på 0,66 l/mil. Den nye Toyota RAV4 Hybrid, som ikke er ladbar, brukte 0,7 l/mil. Foto: Petter Handeland

Ladbar hybrid-SUV under snittet

Det selges ikke elbiler i like stort omfang i Sverige som i Norge, og spesielt ikke Norges soleklart mest solgte elbil de siste par-tre årene, Volkswagen e-Golf, da denne er forholdsvis kostbar i Sverige. Mestmotor.se har derfor ingen statistikk over hvor mange eiere som ville valgt e-Golf igjen.

En populær bilmodell i Norge som det finnes statistikk på, er den ladbare hybrid-SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV. Den er en av få ladbare biler som scorer under gjennomsnittet for alle bilmodeller. 85 prosent av Outlander PHEV-eierne ville kjøpt samme bil igjen.

Mestmotor presiserer at majoriteten Outlander PHEV-eiere er fornøyd med bilen, men at en del småfeil og en mobilapplikasjon som krangler trekker ned prosentscoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FULL FART: Tesla er blant merkene med mest lojale kunder. 97 prosent av eierne sier de ville kjøpt Tesla på nytt. Her en Model S P 85 D fra et dragrace mot en snøscooter under test i 2015.
FULL FART: Tesla er blant merkene med mest lojale kunder. 97 prosent av eierne sier de ville kjøpt Tesla på nytt. Her en Model S P 85 D fra et dragrace mot en snøscooter under test i 2015. Foto: Petter Handeland

Tesla best i Consumer Reports

Den amerikanske giganten Consumer Reports, som baserer sine eiertilfredshet-rapporter på tilbakemeldinger fra over 500 000 bileiere, ga Tesla på pukkelen i sin 2016-rapport, der Tesla måtte se seg slått av 24 av undersøkelsens 29 bilmerker.

Det betyr likevel ikke at eierne ikke ville valgt Tesla på nytt. Like før jul offentliggjorde Consumer Reports del to av undersøkelsen, som viser hvor mange prosent som ville kjøpt bil fra samme merke igjen. Her er Tesla overlegen.

91 prosent av Tesla-eierne ville kjøpt samme merke igjen. 7 prosent flere enn eiere av Porsche, som kaprer andreplassen med 84 prosent. Vider følger Audi, Subaru og Toyota, og vi må helt ned til en 24. plass for å finne Norges mest solgte bilmerke, Volkswagen. Kun 64 prosent ville kjøpt samme bilmerke igjen.

Enda verre er det for Nissan, som med 58 prosent kun har Fiat (53 prosent) bak seg på lista.