Tesla
Så bra gjør elbilene det i kollisjonstest
Tesla Model S får toppkarakter i kollisjonstest, men andre elbiler er enda sikrere.
Tesla Model S er omsider testet av den uavhengige europeiske organisasjonen EuroNCAP. Organisasjonen ble etablert i 1996 av syv EU-nasjoner og et antall forbrukerorganisasjoner og tester passasjer- og fotgjengersikkerheten ved simulerte kollisjoner.
Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen. Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder og fartsbegrenser.
Tesla Model S gjør det bra i EuroNCAP-testen og får toppscore, fem stjerner av fem mulige. Fra før har den store elbilen fått toppscore i amerikanske National Highway Traffic Saftey Administration (NHTSA), som i likhet med EuroNCAP kollisjonstester biler.
I de forskjellige kategoriene som inngår i den europeiske kollisjonstesten scorer Tesla Model S som følger:
Tesla Model S:
Beskyttelse for voksne: 82 %
Beskyttelse for barn: 77 %
Beskyttelse for fotgjengere: 66 %
Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 71 %
Siden Tesla Model S er for en luksusbil å regne er det interessant å sammenligne den med Maserati Ghibli som var best av luksusbilene som ble kollisjonstestet av EuroNCAP i fjor:
Maserati Ghibli
Beskyttelse for voksne: 95 %
Beskyttelse for barn: 79 %
Beskyttelse for fotgjengere: 74 %
Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %
Av sammenligningen går det frem at Model S ligger en del prosentpoeng bak Maseratien på beskyttelse for voksne.
Tesla Model S er heller ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. Best er Nissan Leaf og Renault Zoe som scorer bedre enn den store elbilene på samtlige kategorier, unntatt fotgjengerbeskyttelse der Model S er ett prosentpoeng bedre enn Nissan Leaf.
Elbiler som VW e-Golf, e-Up og Kia Soul EV (du kan snart lese test av den på vimennbil.no) er foreløpig ikke testet av EuroNCAP.
Slik gjør elbilene det i EuroNCAPs kollisjonstest:
Stjerne |
Voksne |
Barn |
Fotgjengere |
Sikkerhetsutstyr |
|
5 |
82 % |
77 % |
66 % |
71 % |
|
5 |
89 % |
83 % |
65 % |
84 % |
|
4 |
86 % |
81 % |
57 % |
55 % |
|
5 |
89 % |
80 % |
66 % |
85 % |
|
4 |
73 % |
78 % |
48 % |
86 % |
|
4 |
73 % |
78 % |
48 % |
86 % |
|
4 |
73 % |
78 % |
48 % |
86 % |
Les også: