Tesla

Så bra gjør elbilene det i kollisjonstest

Tesla Model S får toppkarakter i kollisjonstest, men andre elbiler er enda sikrere.

TESLA: Model S får fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. FOTO: EuroNCAP
TESLA: Model S får fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. FOTO: EuroNCAP
Først publisert Sist oppdatert

Tesla Model S er omsider testet av den uavhengige europeiske organisasjonen EuroNCAP. Organisasjonen ble etablert i 1996 av syv EU-nasjoner og et antall forbrukerorganisasjoner og tester passasjer- og fotgjengersikkerheten ved simulerte kollisjoner.

Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen. Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder og fartsbegrenser.

Tesla Model S gjør det bra i EuroNCAP-testen og får toppscore, fem stjerner av fem mulige. Fra før har den store elbilen fått toppscore i amerikanske National Highway Traffic Saftey Administration (NHTSA), som i likhet med EuroNCAP kollisjonstester biler.

I de forskjellige kategoriene som inngår i den europeiske kollisjonstesten scorer Tesla Model S som følger:

Tesla Model S:

Beskyttelse for voksne: 82 %

Beskyttelse for barn: 77 %

Beskyttelse for fotgjengere: 66 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 71 %

Siden Tesla Model S er for en luksusbil å regne er det interessant å sammenligne den med Maserati Ghibli som var best av luksusbilene som ble kollisjonstestet av EuroNCAP i fjor:

Maserati Ghibli

Beskyttelse for voksne: 95 %

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Beskyttelse for barn: 79 %

Beskyttelse for fotgjengere: 74 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %

Av sammenligningen går det frem at Model S ligger en del prosentpoeng bak Maseratien på beskyttelse for voksne.

IKKE BEST: Tesla Model S er ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. FOTO: EuroNCAP
IKKE BEST: Tesla Model S er ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. FOTO: EuroNCAP

Tesla Model S er heller ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. Best er Nissan Leaf og Renault Zoe som scorer bedre enn den store elbilene på samtlige kategorier, unntatt fotgjengerbeskyttelse der Model S er ett prosentpoeng bedre enn Nissan Leaf.

Elbiler som VW e-Golf, e-Up og Kia Soul EV (du kan snart lese test av den på vimennbil.no) er foreløpig ikke testet av EuroNCAP.

Slik gjør elbilene det i EuroNCAPs kollisjonstest:

Stjerne

Voksne

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsutstyr

Tesla Model S

5

82 %

77 %

66 %

71 %

Nissan Leaf

5

89 %

83 %

65 %

84 %

BMW i3

4

86 %

81 %

57 %

55 %

Renault Zoe

5

89 %

80 %

66 %

85 %

Mitsubishi i-MiEV

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Citroën C-Zero

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Peugeot iOn

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Les også:

Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet

Ting vi misliker med elbilene

Så mye dårligere blir rekkevidden når kulda kommer