Nyhet: Ford Focus

Rydder opp i knappe-virvar

Kraftig oppgradert Focus får nytt dashbord og ny front.

Først publisert Sist oppdatert

Ting går litt kjappere enn før i bilverdenen. Det ser en ikke minst på de såkalte midtlivsoppgraderingene - de endringene fabrikkene gjør sånn cirka midt i en bilmodells levetid for å friske den opp til de siste salgsårene.

Før handlet det ofte grovt sagt om nye lykter og litt pynt. Nå kan forandringene gå mye dypere, og det er Focus av modellår 2015 et godt eksempel på (kommer i andre halvdel av 2014). Selv om det bare er tre år siden dagens modell ble lansert.

Focus, som har ligget høyt oppe på norske salgslister, har flere sterke konkurrenter. Blant de beste i våre tester per i dag er VW Golf og Mazda 3, og det finnes flere andre interessant alternativer

Storopprydding

"Flott å kjøre, men rotete dashbord" - det har vært gjennomgangstonen når vi har oppsummert Focus i våre tester.

Særlig er det antall taster vi har kritisert, sammen med en litt påtrengende form: Dashbordet buler ut i kupeen. Navi-/infoskjermen har også vært for liten etter dagens standard.

NY MOT GAMMEL: Til venstre dashbordet i den oppgraderte Focusen, til høyre det gamle. Skjermen er større i den nye, og det er langt færre taster på midtkonsollen. FOTO: Montasje Ford/Vi Menn Bil Top Gear
NY MOT GAMMEL: Til venstre dashbordet i den oppgraderte Focusen, til høyre det gamle. Skjermen er større i den nye, og det er langt færre taster på midtkonsollen. FOTO: Montasje Ford/Vi Menn Bil Top Gear

Det gjør Ford noe med. Nå fås bilen med 8-tommers berøringsskjerm som er plassert litt lavere enn på forgjengeren, og nærmere sjåføren.

Samtidig er antall taster betraktelig redusert, og det gir et mye mer ryddig inntrykk. Betjeningssystemet kalles SYNC 2, og Focus er den første Forden som leveres i Europa med dette systemet.

Mer talestyring

Blant systemets fortrinn skal være en avansert stemmestyringsfunksjon. I tillegg er skjermen delt for detaljvisning av for eksempel veikryss og interessepunkter. Gatenavn kan dessuten bli lest opp.

Også parkeringsteknologien er oppgradert, og nå kan Focus rygge inn i ei parkeringsluke nesten av seg selv. Og hvis man rygger ut av ei luke, overvåkes området bak bilen av en radar som varsler om kryssende trafikk.

Ford har også gjort endringer ved understell og styring, og hensikten skal være å øke kontakten med veien. Om de har lykkes med dette, er det grunn til å tro at Focus kan beholde sin status som en av de mest kjøreglade bilene i kompaktklassen.

"Foreldrekontroll" på nøkkelen

NY FRONT: Fords nye grill, som kan minne om Aston Martins, er ikke det eneste nye ved fronten. Også panser, lykter og støtfanger er nytt. FOTO: Ford
NY FRONT: Fords nye grill, som kan minne om Aston Martins, er ikke det eneste nye ved fronten. Også panser, lykter og støtfanger er nytt. FOTO: Ford

Videre har Ford utvidet autobremsfunksjonen ved kollisjonsfare til å virke opp til 50 km/t (før 30 km/t). Focus kan også fås med mer avanserte bixenonlys der lyskjeglen justeres etter forholdene.

Foreldre som skal låne bort bilen til avkom med ferskt førerkort, kan dessuten bruke nøkkelen (MyKey) til å begrense toppfart eller hindre at høyttalerne blir sprengt. Dette systemet kan også hindre sjåføren i å slå av sikkerhetssystemer samt "tvinge" sjåfør og passasjerer til å feste sikkerhetsbeltet før bilen kan kjøres.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Aston Martin-inspirert

Det som er lettest å se utvendig, er den nye grillen. Den er i Fords nye "Aston"-stil, slik vi fram til nå har sett den på Fiesta og Focus Electric.

Titter man en gang til, ser man at ikke bare grillen, men hele fronten har fått nye former. Også lykter, støtfanger og panser er til dels betydelig endret.

Bak er endringene mer moderate. Her har lyktene fått ny konfigurasjon, og bakluka er lett forandret.

Stasjonsvognversjonen har samme mål som før. Det betyr at den er forbigått av flere hva gjelder bagasjeplass, for eksempel av den nye VW Golf stasjonsvogn.

Nye 1,5-litere

Samtidig med oppgraderingen kommer nye motorer på 1,5 liter. Med bensin handler det om versjoner på 150 og 180 hk, og med diesel 95 og 120 hk.

TURBO: Ford Focus får nye motorer til oppgraderingen: to bensindrevne og to som går på diesel. Samtlige har 1,5-liters sylindervolum, og alle har turbo. FOTO: Ford
TURBO: Ford Focus får nye motorer til oppgraderingen: to bensindrevne og to som går på diesel. Samtlige har 1,5-liters sylindervolum, og alle har turbo. FOTO: Ford

Ford lover forbruksreduksjon på inntil 17 prosent for den nye bensinmotoren, og inntil 19 prosent med den nye dieselmotoren.

Énliters bensinturboen med 100 eller 125 hk blir videreført slik vi kjenner den. Hvordan den virker i en Focus, kan du lese om her.

Les også:

Samling av tester av Ford Focus

Nå gjør også dette merket en allroader

Skoda skreddersydd for Norge

LITT KNAPP: Stasjonsvognutgaven av Ford Focus er forbigått av for eksempel VW Golf når det gjelder bagasjeplass. FOTO: Ford
LITT KNAPP: Stasjonsvognutgaven av Ford Focus er forbigått av for eksempel VW Golf når det gjelder bagasjeplass. FOTO: Ford