Antirustbehandling:
Dette sier importørene
Vi sendte tre spørsmål om rustbeskyttelse og rustgaranti til importørene av Norges ti største bilmerker. Her er svarene vi fikk.
Saken er hentet fra magasinet Vi Menn Bil.
Vi Menn Bil sendte følgende spørsmål til kommunikasjonsavdelingen til de ti mest solgte merkene i Norge (til og med august i år, salgstall fra OFV):
1. Noen importører sørger for at bilene blir antirustbehandlet i Norge før de selges. Er ditt merke et av disse?
2. Anbefaler ditt merke at merkets biler blir antirustbehandlet? I så fall, gjelder spesielle kriterier?
3. Noen merker trekker tilbake rustgarantien om bilen blir antirustbehandlet, fordi en behandling innebærer at det bores hull i karosseri/understell for å komme til slik at hulrom kan sprøytes. Gjelder dette for ditt merke?
VW, Skoda og Audi (felles svar for alle tre)
1. Kun i spesielle områder i Norge, f.eks. langs kysten og steder hvor det saltes mye, det kan være behov for en tilleggsbehandling/delbehandling på spesielt utsatte områder på bilen. Dette behovet avklares direkte mellom den lokale forhandleren og kunden.
2. Fra våre leverandører er det ikke noen slike signaler.
3. Antirustbehandling påvirker generelt ikke bilens garantier, men det forutsettes at behandlingen utføres fagmessig. Våre merker og modeller har generelt svært god hulromsbeskyttelse originalt fra fabrikk – en slik behandling som du beskriver vil derfor være unødvendig.
Toyota
1. Nei, det er opp til forhandler å velge om de vil behandle bilene før levering.
2. Vi er nøytrale til dette, er opptil forhandler og kunde.
3. Vi opprettholder garanti, men anbefaler ikke å borre i karosseri. Det kan gjøres en fullverdig behandling uten å bore hull. Den som understellsbehandler, står ansvarlig for sitt produkt og det arbeid han gjør.
BMW
1. Biler fra BMW er ferdig antirustbehandlet fra fabrikk.
2. Nei, men vi tillater at det gjøres av de kundene som ønsker det.
3. Så lenge det ikke gjøres modifikasjoner i karosseri og understell, eksempelvis hullboring, så påvirkes ikke rustgarantien.
Mercedes-Benz
1. Våre personbiler blir behandlet på havnen i Bremerhaven før frakt til Norge. Varebilene blir behandlet i Drammen før de blir sendt til forhandler.
2. På personbil har vi ingen konkrete anbefalinger, men så lenge det blir brukt godkjente produkter, er vi positive til det. På varebil anbefaler vi etterbehandling i det programmet som er startet i Drammen.
3. Så lenge godkjente produkter/midler blir brukt, bortfaller ikke garantien. Vi anbefaler imidlertid ikke at det bores hull. Blir det korrosjon i de hullene, dekkes ikke det av produsent/importør-garantien.
Nissan
1. Ja.
2. Ja, dette gjøres gjennom Norsk Antirustforening etter kriterier fra Nissan.
3. Nei.
Ford
1. Nei.
2. Nei, vi mener at bilene er godt nok behandlet fra fabrikken.
3. Antirustbehandling der det ikke bores hull er godtatt, behandling der det bores hull er ikke godtatt.
Volvo
1. Behandlingen fra Volvo Cars fabrikk er så god at det ikke er behov for ytterligere behandling.
2. Nei, det anbefales ikke. Se for øvrig svar over.
3. Ja, det gjelder også for Volvo Cars når årsaken til defekten direkte eller indirekte er forårsaket av rustbehandlingen.
Mitsubishi
1. Ja.
2. Ja, men på i-MiEV og PHEV må det legges på kalde produkter da batteriet ikke skal utsettes for temperaturer over 80 grader.
3. Nei, men kan fremtidig skade knyttes til det utførte arbeidet/boring, så dekkes ikke utbedring av dette.
Denne saken ble første gang publisert 27/03 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.