Prøvekjørt: Renault Mégane

Renaults redning?

For å stjele markedsandeler fra VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris sier det seg selv at ting må være bra. Mégane har en mulighet.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data: Renault Mégane 1,5 dCi 90 hk

  • Motor: R4, 1461 ccm
  • Girkasse: Manuell
  • Effekt: 90 hk v/4000 o/min
  • Dreiemoment:200 Nm v/4250 o/min.
  • Forbruk:0,42 l/mil -B
  • CO2-utlipp:118 g/km
  • 0-100 km/t:12,5 sek.
  • Toppfart:180 km/t
  • Lengde: 4295 mm
  • Bredde: 1808 mm
  • Høyde: 1471 mm
  • Bagasjerom: 405 liter
  • Egenvekt: 1215 kg
  • Pris: ca 210 000,- kr

Renaults har fått et rykte for å lage kjedelige biler. Et friskt pust med en spennende og morsom bil trengs sårt. Med under 1 prosent markedsandel her til lands er Renault Norge et synkende skip. Nå må merket overraske.

Alle skjønner at drastiske forandringer må til, og en ny, spennende og underholdende Mégane er et langt steg i riktig retning.

Spennende og underholdende i form av design og kjøreegenskaper, forskjellige karosserivarianter og et hav av motorer - som dessverre ikke kommer til Norge. Hva med å satse litt for i få litt mer publisitet og hvertfall vise at dere kan, Renault?

Friskt ytre

En femdørs kombi er det vi i første omgang må klare oss med, med to diesel- og to bensinmotorer tilgjengelig. Vi skulle gjerne sett Mégane Coupe med toliters turbo med 180 hester som en konkurrent til f.eks. VW Scirocco, men den kommer altså ikke.

Det første som slår oss er designtrekkene fra storebror Laguna. Fronten er meget lik, og jeg vil påstå at Mégane kler fjeset best.

Se alle våre biltester her.

Store lykter, stort luftinntak i fronten og en markert panserlinje som følger bilens sider bakover til hekken, gir et maskulint preg på det hele.

Dessverre har ikke interiøret fått samme friske design, og det hele er ganske flatt og kjedelig. Materialkvaliteten er imidlertid bra, og knirke/skrapelyder er fremmedord i Mégane.

Ros for gode seter og en tredimensjonal navigasjonsenhet som gjør en god jobb, skal den også ha.

Mer om navigasjon finner du her.

Takhøyde og armrom foran er bra, akkurat som bagasjerommet som nå rommer 405 liter. Det er godt over standarden i bilklassen.

Forklaringen får vi når vi setter oss i baksetet. Der er det blitt relativt trangt.

KJEDELIG: Kvalitetsfølelsen er der, men utformingen kunne vært mer spennende.
KJEDELIG: Kvalitetsfølelsen er der, men utformingen kunne vært mer spennende. Foto: Petter Handeland

Den største overraskelsen

Det er når vi tar av fra motorveien og kjører inn på svingete fjellveier at Mégane virkelig overrasker oss. Girskiftene er blitt presise, det samme gjelder styrefølelse og bilens kontakt med underlaget.

En kort periode lurer vi på om bilen er utstyrt med sportsunderstell, noe vi får avkreftet. Den duvende fjæringen i tidligere modeller er nemlig borte, og underholdningsfaktoren er derfor mangedoblet uten at komforten lider nevneverdig.

Vi registrerer noe dekkstøy og sus rundt vinduer og takluke, men alt i alt er forholdene lagt til rette for trivsel bak rattet.

Tester av Renault finner du her.

Nye Mégane ventes inn til landet i februar. Da med den flotte 1,5-liters dieselen vi kjenner fra Laguna, Mégane, Clio og Modus, på 90 eller 110 hestekrefter. Begge med partikkelfilter og CO2-utslipp på henholdsvis 118 og 120 gram.

To bensinmotorer på 1,6 liter med 100 og 110 hester er også med, der minstemann vil bli innstegsmodell med en pris fra ca 210 000 kroner. I tillegg vil en spennende 1,4 liters turbomotor på 130 hester bli det friskeste vi får se i bilen.

Mye problemer har preget tidligere modeller, noe Renault selvfølgelig hevder å ha utbedret. Mégane selges i Norge med tre års garanti.

Test og video av argeste konkurrent, VW Golf, kan du se her.

TRANGT BAK: Det store bagasjerommet på 405 liter stjeler verdifull plass i baksetet.
TRANGT BAK: Det store bagasjerommet på 405 liter stjeler verdifull plass i baksetet. Foto: Petter Handeland