Elbil og rekkevidde
Så lang rekkevidde har elbilene
Vi har sjekket hvor langt du kan kjøre med de mest populære elbilene på det norske markedet.
Elbilene får stadig utvidet batterikapasitet og bedre rekkevidde. Nissan Leaf kom nylig med utvidet batterikapasitet og bedre rekkevidde. Volkswagen har varslet at storselgeren e-Golf snart vil gjøre det samme.
Og det stopper ikke der. BMW har bekreftet at batterikapasiteten i i3 skal opp med rundt 50 prosent, noe som skal gi den rekkevidde på opp mot 250 kilometer.
Bilgiganten General Motors har også spennende ting på gang. Chevrolet Bolt EV lanseres i løpet av året, og kort tid etter følger en etter alt å dømme veldig lik bil med Opel-logo i grillen (Opel Ampera-e). Ifølge Chevrolet skal Bolt EV ha en rekkevidde på over 200 miles (320 km).
Hyundai er også i farta. I august kommer deres bidrag til klassen, Ioniq, som har en oppgitt rekkevidde på 280 kilometer. Ioniq kommer forresten med tre drivlinjer - el, ladbar hybrid og vanlig hybrid.
Vi må ikke glemme Tesla, selve målestokken i klassen. Tesla Model S 90D har en oppgitt rekkevidde på 557 kilometer (NEDC).
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Oppgitt og faktisk rekkevidde spriker
I våre elbiltester har vi erfart at oppgitt rekkevidde og faktisk rekkevidde ofte er to helt forskjellige ting. Vær, vind og temperatur spiller inn, for ikke å snakke om kjørestil og terreng.
Vi opplevde for eksempel et kjempesprik i rekkevidde med BMW i3 da vi testet den i kaldt og varmt vær. Test av i3 og andre populære elbiler finner du for øvrig nederst i artikkelen.
Basert på oppgitte tall har vi laget følgende rekkeviddeoversikt for de mest populære elbilene på det norske nybilmarkedet.
Bilmodell | Oppgitt rekkevidde i km |
Tesla Model S | 557 |
Hyundai Ioniq Nissan Leaf |
250 250 |
Renault Zoe | 240 |
Kia Soul Electric | 212 |
Mercedes-Benz B Electric Drive | 200 |
Volkswagen e-Golf | 190 |
Ford Focus Electric | 162 |
BMW i3 | 160 |
Volkswagen e-Up! | 160 |
Mitsubishi i-MiEV | 160 |
Citroën C-Zero | 150 |
Peugeot iOn | 150 |
Denne saken ble første gang publisert 21/04 2016, og sist oppdatert 28/06 2017.