Brukte sportsbiler

Rå biler du kan ha råd til

Vi er vant til at sportsbiler koster vanvittig mye. Men søker du etter brukt, kan du finne spennende og ekstreme eksemplarer til under 500 000 kroner.

ITALIENSK: Ferrari 348 TS
ITALIENSK: Ferrari 348 TS
Sist oppdatert

Ferrari 348 TS

Det oser supersportsbil av merkevaren Ferrari (vi omtalte nylig Ferrari FF ), men selv disse italienske superhingstene synker i verdi, og når før eller siden en alder der entusiasten som er lønnsmottaker kan ha råd til en. Som denne - en 1993-modell 348 TS som har gått 73 000 kilometer. Ferrari 348 ble produsert mellom 1989 og 1995, har en 3,4-liters V8 som produserer 300 hk, koblet til en femtrinns manuell girkasse. Sent i 1993 ble en del kosmetiske endringer gjort, særlig i fronten, og motoren fikk 312 hk.

Lotus Exige Cup

BRITISK: Lotus Exige
BRITISK: Lotus Exige

Dette er en skikkelig bakhjulsdrevet toseters kjøremaskin, første gang registrert i 2006, og med drøye 12 000 kilometer på telleren. En modell med mer vekt på veigrep og styrefølelse enn komfort. Motoren er på 1,8-liter, og yter 260 hk. Akkurat denne har gått i racing, og selges med firepunktsseler og veltebur, og diverse andre racingrelaterte detaljer. Men den er altså registrert for gatebruk. Du kan kjøpe andre og mer normalt utstyrt Exige til enda lavere priser enn dette, men da er de normalt sett også betydelig svakere motoriserte. Likevel oppleves de som "racerbiler for gata", slik vi konkluderte med i en artikkel fra 2008.

Jaguar XKR

Jaguar XKR er en sportsbil med klasse og pulver nok til å massere ryggtavler (les også Top Gear-saken om flunkende nye XKR-S). V8'eren på fire liter yter 363 hk, og selvsagt snakker vi om bakhjulsdrift, og dessuten om en sekstrinns automatisk girkasse. Dette er en 1999-modell i kabrioletversjon, som har gått 76 000 kilometer. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

BRITISK: Jaguar XK
BRITISK: Jaguar XK

Maserati 3200 GTA

Fem Maserati 3200 er i skrivende stund til salgs i Norge. Luksus-coupéen er lett å kjenne igjen; blant annet på de boomerang-formede baklyktene. Denne er en GTA-versjon fra 2000, med 3,2-liters twin turbo V8-motor som yter 369 hk. Bakhjulsdrift. Denne bilen er åpenbart godt påkostet, med blant annet xenon-lys og navigasjon. Demperne kan justeres elektronisk. Italdesign-designede Maserati 3200 ble bygget i et kort tidsrom, fra 1998 til 2001.

Mitsubishi 3000GT

ITALIENSK: Maserati 3200 GTA
ITALIENSK: Maserati 3200 GTA

Mitsubishi produserte todørscoupéen GTO mellom 1990 og 2001, og i de fleste eksportmarkeder ble den hetende 3000GT. Dette er en meget teknisk avansert sportsbil, med løsninger som imponerer selv i dag. Som for eksempel firehjulstrekk og firehjulstyring, og automatisk justering av spoilere. Denne bilen er fra 1993, og har gått 148 000 kilometer. Den har en treliters V6 som yter 306 hk - mer enn standard ytelse. Nå er ikke forsikringsselskapene så glade i 3000GT, i følge denne artikkelen. Men nåværende eier hevder at han betaler 13 000 kroner i året, med kasko, og det høres ikke ille ut for denne typen teknisk avansert og i dag temmelig tilårskommen sportsbil.

Nissan 350 Z

Nissan introduserte 350 Z på markedet i 2002 - en velkjørende og stilig designet sportsbil. Denne er fra 2004, og har gått 55 500 kilometer. Under panseret er det en 3,5-liters kompressormatet V6'er som yter 280 hk. Bakhjulsdrift. Nissan 350 Z fikk i det store og hele mye ros av motorpressen. En gjennomarbeidet og morsom bil. Vi har prøvekjørt etterkommeren, som ikke er noe dårligere, Nissan 370 Z .

JAPANSK: mITSUBISHI 3000 GT
JAPANSK: mITSUBISHI 3000 GT

Opel GT

Opel lanserte GT som en etterfølger av legendariske Opel Speedster . I følge motorpressen var den ikke like mye av en ekstrem kjøremaskin som Speedster, noe blant annet et litt slapt understell sørger for. Likevel er det massevis å glede seg over, noe du kan lese om i vår test av Opel GT . Denne er en 2008-modell som har gått 22 000 kilometer. Nyprisen oppgis av selger til å være 700 000 kroner.

Porsche Boxster

JAPANSK: Nissan 350 Z
JAPANSK: Nissan 350 Z

Porsche har produsert roadsteren Boxster siden 1996, og den har fått ry på seg for å være noe av det beste du kan få i denne kategorien. I denne artikkelen kan du lese om da Boxster møtte elbilen Tesla Roadster Sport til duell. Denne annonsen har en 2005-modell 987-versjon av Boxster - den siste så langt, introdusert nettopp i 2005. Kilometertelleren viser 44 000. 2,7-liters motoren yter 240 hk, den har selvsagt bakhjulsdrift og manuell girkasse.

Renault Spider

Dette er en ekstremmodell du ikke finner så ofte i bilannonsene. Renault Spider er en roadster utelukkende laget for fartsopplevelser, og med en fortid med egne merkescuper i racing rundt om i Europa. Renault produserte denne bare mellom 1995 og 1997. Dette er en 97-modell som har gått 63 000 kilometer. Toliters motor med 180 hk høres ikke så mye ut, men Renault Spider veier bare rundt 900 kilo. Så det flytter seg!

TYSK: Opel GT
TYSK: Opel GT

Toyota Supra

Det finnes fire generasjoner av Toyota Supra, fordelt mellom årene 1979-2002; alle med sekssylindrede rekkemotorer. Dette er en 1994-modell, og siste generasjons Supra (kom i 1993). Den har en treliters turbomotor som yter 330 hk, manuell girkasse og bakhjulsdrift. Fire seter. 0-100 km/t skal ikke ta mer enn drøye fem sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Les også:

TYSK: Porsche Boxster
TYSK: Porsche Boxster

Mazda MX-5 - sportsbil for alle

De beste sportslige bilene

Se Top Gear kjøre Maserati GranTurismo MC Stradale

FRANSK: Renault Spider
FRANSK: Renault Spider
JAPANSK: Toyota Supra
JAPANSK: Toyota Supra

Denne saken ble første gang publisert 21/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også