Prøvekjørt: VW Touareg R50

Super-SUV

Vi bare måtte til Wolfsburg for å prøvekjøre sports-SUV-en og dieselkjempen VW Touareg R50.

Sist oppdatert

Det ruller ett og annet SUV-monster rundt på norske veier. Porsche Cayenne, for eksempel. Enkelte ekstra spreke versjoner av Mercedes-Benz ML, BMW X5 og Audi Q7.

VW Touareg går det også en del av. Men i forhold til sine mer respekterte chassisbrødre Cayenne og Q7, holder modellen en relativt lav profil. Selv Touareg V10 TDI slår blikket ned når den møter en åttesylindret Cayenne eller Q7. 313 hk blir liksom litt spedt. Et voldsomt dreiemoment på 750 Nm klarer ikke helt å oppveie for mangelen på effekt og - ikke minst - status. Modellen finnes ikke i Norge.

Les også:

Best av de store SUV-ene - stor testoversikt

Våre kompakte favoritt-SUV-er - stor testoversikt

Men det finnes en Touareg som absolutt ikke bakker ut når konkurransen om å være den kuleste SUVen i klassen hardner til. En Touareg som sparker hardt fra seg i kampen om å være sjef i venstrefila.

R50 skiller seg stylingmessig klart fra V10 TDI. Modellen er mer outrert eksteriørmessig, uten å være overlesset
R50 skiller seg stylingmessig klart fra V10 TDI. Modellen er mer outrert eksteriørmessig, uten å være overlesset Foto: Nordlien, Egil

850 Nm

Tekniske data:

Touareg R50

Touareg V10 TDI

Motor:

V10 turbo- diesel, 4921 ccm

V10 turbo- diesel, 4921 ccm

Effekt:

345 hk

313 hk

Dreiemoment:

850 Nm

750 Nm

0-100 km/t:

6,7 sek

7,4 sek

Toppfart:

235 km/t

231 km/t

Forbruk, EU-mix:

1,26 l/mil

1,22 l/mil

CO2-utslipp:

333 g/km

333 g/km

Egenvekt:

2524 kg

2524 kg

Dekkdim.:

295/35 R 21

255/55 R 18

Pris:

1,6 mill. kroner

1,4 mill. kroner

R50 er betegnelsen. Og mens de fleste av aktørene i denne yppersteklassen toppes av bensindrikkende modeller, satser VW på en oljebrenner. I utgangspunktet en Touareg med den tidligere nevnte V10 TDI-motoren. Men nå har doktor-ingeniør-karene vært inne og endret turbooppsett og motorstyring, og henter med det ut pene 350 hk. Samt - og her gjelder det å holde seg fast - et dreiemoment på 850 Nm, allerede ved 2000 omdreininger!

R50 (tidligere har Golf og Passat fått sine R-versjoner) har vært på markedet i rundt ett år. Av en eller annen grunn er det ikke solgt en eneste til Norge. Hittil. I skrivende stund er én bil bestilt, men ikke levert.

Les test av VW Passat R36 her!

Om nølingen har sin bakgrunn i at bemidlede børsmeklere og andre kapitalsterke hytteeiere ikke liker dieselmotorer, er uvisst. Men liker man å skille seg ut, er jo modellen et genialt valg. Og den koster faktisk ikke så mye mer enn en vanlig V10 TDI, hvis vi tar høyde for at alt, inklusive bilpriser, er relativt.

Uansett - vi må ut av landet for å oppleve R50. Til VW-byen, tre timers hastig kjøring sørøstover fra Kiel. Til Wolfsburg. Der venter en "Campanella-hvit" Touareg påsatt 21-tommers hjul med blålakkerte bremsekalipere. Lekkert!

R-pakka innebærer takspoiler, utbygde skjermer, kraftige støtfangere, modifisert grill, sideskjørt og doble ovale eksosrør. En styling som både er distinkt og diskré.

Vanvittig skyv

Vi starter. På tomgang er dieselknatringen høylytt og skjemmende hørt fra utsiden. Men ved gasspådrag endrer motorkarakteren seg til det bedre. Sammen med god støydemping er den auditoriske opplevelsen absolutt godkjent fra innsiden av SUVen. Eller sagt på en annen måte - vi prater uanstrengt sammen i 220 km/t.

Autobahn lokker. De voldsomme kreftene i R50 merkes umiddelbart. Skyvet er brutalt. Vi presses tilbake i setene, som i et fly under avgang (V10 TDI har jo dratt en 155 tonn tung Boeing 747 "Jumbojet" som et velregissert PR-stunt i redaksjonell innpakning).

Vi sluker motorvei-mil i et tempo som kvikt fører oss til Harz nasjonalpark. Fjellområdet huser blant annet Nord-Tysklands høyeste fjell, 1142 meter høye Brocken. For øvrig et samlingssted for hekser i senmiddelalderen, ifølge gammel overtro.

Den tisylindrete dieselmotoren er enormt sterk. I R50 er dreiemomentet på hele 850 Nm.
Den tisylindrete dieselmotoren er enormt sterk. I R50 er dreiemomentet på hele 850 Nm. Foto: Nordlien, Egil

De ville nok ha kastet seg på kosteskaftene og dratt sin kos i panikk, ved synet av den hvite ridderen som svinger seg lettbent over Brockenplatået - for øvrig et militært sperreområde i årene da Tyskland var delt i to. Grensen mellom Vest- og Øst-Tyskland gikk nemlig gjennom Oberharz, som den øverste delen av nasjonalparken kalles. Noe som forklarer hvorfor vi stadig vekk kjører gjennom landsbyer med kjedelig og grå arkitektur; kjemisk frie for de klassiske tyske bindingsverkhusene.

Vi lar oss imponere av de enorme, men samtidig siviliserte kraftressursene i R50. Over hvor lekent den turnerer sine 2,6 tonn gjennom svingete fjellveier så vel som langstrakte høyhastighetsveier. Strammere understell og et senket chassis hjelper den til å takle en høy vekt bedre enn Touareg V10 TDI.

En sekstrinns tiptronic automatgirkasse leverer kjappe og nesten umerkelige girskift. Elektronisk styrt luftfjæring med manuell innstilling gir oss valgmuligheter hva chassishøyde og fjæringsvei angår. Den står stort sett i Auto, slik at systemet selv regner ut hva som fungerer best.

Interiøret er relativt mørkt, men friskes opp av aludekor. Sjåførens arbeidsplass er eksemplarisk utformet.
Interiøret er relativt mørkt, men friskes opp av aludekor. Sjåførens arbeidsplass er eksemplarisk utformet. Foto: Nordlien, Egil

Les også:

Luksusbiler på billigsalg

De beste luksusbilene - testsamling

"Schnellfahrer"

Vi sitter høyt og komfortabelt, som småkonger på veien, i en sports-SUV med stor vekt på komfort. Man blir sliten av å jage av gårde i undermotoriserte biler, men i en modell med overskudd på det meste, glir selv lange turer lett og uanstrengt av gårde.

Sportsseter i skinn, med R50-logo inngravert, holder skrotten komfortabelt på plass også når G-kreftene hugger tak. Aludekoren - også den med diverse R-logoer - spriter opp et ellers mørkt interiør.

Personlig synes vi at Touareg R50 i hvit utgave er enda finere enn i ""Biscay blue"" ¿ en farge som kun brukes på denne modellen.
Personlig synes vi at Touareg R50 i hvit utgave er enda finere enn i ""Biscay blue"" ¿ en farge som kun brukes på denne modellen. Foto: Nordlien, Egil

Vi bestemmer oss for å returnere til Wolfsburg, og overnatte i en av byens tallrike hoteller. Og går på en smell. Det finnes ikke en ledig seng å oppdrive. Smekkfullt overalt! Vi må ut av byen, mot øst, til Magdeburg.

"Zwei stunden", mener den kvinnelige resepsjonisten på Ramada hotell at vi skal bruke på den ti mil lange turen fra Wolfsburg til Magdeburg. Trodde hun kanskje at vi skulle ankomme i en Trabant?

45 komfortable autobahn-minutter senere ønsker hun oss hoderistende velkommen.

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også