Prøvekjørt: VW Golf GTI

Krefter og komfort

Sjette generasjon Golf GTI leverer varene. Sluggeregenskapene er der, samtidig som du får en brukervennlig kombikupé med god komfort.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data: Volkswagen Golf GTI

Motor: R4, 1984 ccm

Girkasse: DSG eller 6-trinns manuell

Effekt: 210 hk v/ 5300 - 6200 o/min.

Dreiemoment:280 Nm v/1700 - 5200 o/min.

Forbruk:0,73 l/mil -B

CO2-utslipp:170 g/km

0-100 km/t:6,9 sek.

Toppfart:240 km/t

Lengde: 4213 mm

Bredde: 1779 mm

Høyde: 1469 mm

Bagasjerom:350 liter

Egenvekt: 1318 kg

Pris: 429 530,-

(444 530 kroner med DSG)

Første generasjon av Golf GTI tok verden med storm, da den ble lansert under bilutstillingen i Frankfurt i 1975, og lansert året etter. Å sprite opp en familievennlig kombikupé var åpenbart en bedre idé enn selv Volkswagen trodde.

Siden har fire nye generasjoner dukket opp, med varierende filosofier og mottakelser. Før Mk6 nå er på vei til norske forhandlere.

Mk5 kom i 2004, og ble møtt med begeistring. Vi presset den blant annet til det ytterste på Vålerbanen, og hadde ikke annet enn en litt nummen styring å klage på. Sittestilling, understell, motor og girkasse fikk toppkarakter. At Mk6 derfor fremtstår mer som en evolusjon enn som en revolusjon, er ikke å forundres av.

Udramatisk

Som forgjengeren er den en vellykket symbiose av velpolert kraft og bruksvennlighet. Kjør den som hvilken som helst Golf, eller putt den i sportsmodus og legg tyngde på gasspedalen.

Vi prøvde begge deler da vi fikk noen timer i nye GTI, på provencalske strekninger som bød på motorveier, såvel som i kupert terreng der svingene kom tettere enn i en slalåmløype.

Det første som slo oss, der vi kjørte mot motorveien som skal ta oss fra Nice mot St. Tropez, er at GTI føltes som en hvilken som helst komfortabel kombikupé. Interiøret - med GTI-detaljer som bøtteseter, treeket sportsratt, dyptliggende instrumentklokker og alupedaler - rørte ikke ved opplevelsen av en absolutt udramatisk kjøretur.

Eksosrørene på nye GTI er plassert i hvert sitt hjørne, i motsetning til hos Mk5, der de var samlet.
Eksosrørene på nye GTI er plassert i hvert sitt hjørne, i motsetning til hos Mk5, der de var samlet. Foto: Gratis

Ute på motorveien var det fortsatt komfortabelt, med et mer enn akseptabelt lydnivå, å cruise avgårde i hastigheter rundt 150-160 km/t. Praten gikk uanstrengt, og understreket at dette er en kjøremaskin som takler langdistanser like så vel som sprint.

Når vi svingte av, og over på et veinett som til tider var vel stappet med førstegirskurver, viste GTI at den også er kapabel til å holde følge med det meste.

GTIs chassis er senket og strammet opp i forhold til en vanlig Golf, men putter du 8300 kroner ekstra i lomma på bilsegeren får du med elektronisk demperstyring, DCC. Den lar deg velge mellom "Normal", Comfort" og "Sport".

Vi satte den i sportsmodus, og merket at styringen ble skarpere og mer presis. Skinnrattet innbød til uanstrengt "kvart på tre"-grep, og DSG-kassen jobbet som vanlig kjapt og uanstrengt.

Sportsbilfølelse

Og hvilken lyd fra toliteren! Generelt potent lydkulisse, understreket av at DSG-kassen avfyrte et maskulint "brom" hver gang vi giret, noe som bidro sterkt til at en standardbil på sterioder i magiske øyeblikk opplevdes som en nær slektning av en sportsbil.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Toliteren karakteriseres for øvrig som ny, men bygger til dels på toliteren fra jubielumsmodellen som kom i 2006. (GTI Edition 30). Denne hadde 230 hk, mens nye GTI stiller med 210. Det skyldes selvsagt at verden går fremover, også innnen bilteknologi.

VW klarer ved hjelp av nye turbomotorer og bedre motorstyring å hente ut de samme ytelsene av en "downsizet" motor, samtidig som forbruk og utslipp av giftige avgasser er lavere enn før.

De gangene vi prøvde å provosere frem den typiske understyringen forhjulsdrevne biler byr på, merket vi mindre til den enn forventet. Årsaken kan være en slags sportsdifferensial - kalt XDS - som gir optimalt veigrep på indre forhjul ved aktiv kjøring i svinger.

Interiøret er klassisk Golf GTI, med alupedaler og treeket sportsratt. Legg merke til det nostalgiske mønsteret i setetrekket!
Interiøret er klassisk Golf GTI, med alupedaler og treeket sportsratt. Legg merke til det nostalgiske mønsteret i setetrekket! Foto: Gratis

Litt enkelt forklart; når elektronikken oppdager at indre forhjul har utilstrekkelig veigrep, bygger ESP-hydraulikken opp bremseeffekt for hjulet, for å gjenopprette optimalt veigrep. Dermed oppnås en slags "4WD-virkning", med en mer nøytral styring.

Enda råere versjon på vei

VW hadde åpenbart et behov for å demonstrere hvor behagelig man kan oppleve GTI fra Recarosetene, siden navigasjonen (som fungerte elendig!) etter hvert lirket oss inn på en kjerresti.

På veier som var mer tilrettelagt for esler enn for hestekrefter, tok vi oss enkelt frem, uten å savne nyrebelte. Slik sett er det altså absolutt ingenting som tilsier at du ikke kan kjøpe en Golf GTI Mk6 - bortsett fra prisen. Som starter på 429 000 kroner for manuell gir. DSG-kassa forlanger 15 høvdinger til.

Blir dette for mye, er det vel liten trøst i at en R-versjon kommer senere i år. En GT-versjon får vi neppe denne gangen, men et rimelig alternativ til GTI kan være å kjøpe en 160-hesters Golf i Highline-stuk.

Les også:

Fremtidens GTI-Golf

Beste Golf noensinne

Video med nye Golf

Ekstrem Golf