Prøvekjørt: Rolls-Royce Phantom II

Hva er likheten mellom en Rolls-Royce Phantom og en Skoda Superb?

Begge kommer med integrert paraply.

UNDER MY UMBRELLA: Kjøper du en Rolls-Royce Phantom II får du med en integrert paraply på kjøpet. Men det er ikke sikkert du synes det forsvarer prisen på 4,5 millioner kroner. Eller? Foto: Produsent
UNDER MY UMBRELLA: Kjøper du en Rolls-Royce Phantom II får du med en integrert paraply på kjøpet. Men det er ikke sikkert du synes det forsvarer prisen på 4,5 millioner kroner. Eller? Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

For Rolls-Royce er introduksjonen av Phantom II en del av mange "særpreg-styrte forbedringer". For alle andre er det en ansiktsløftning. Og en revolusjonerende sådan.

Rolls innrømmer åpent at de ikke har endret utseendet til Phantom mye, og hvem kan klandre dem? Kundene har allerede vist at de elsker utseendet til den gamle bilen, så Rolls vil ikke rote til dette. Dessuten: Hvis den nye bilen ikke er veldig ulik, vil tidligere Phantom-kjøpere ikke virke "såå fjorårs, altså".

Den mest åpenbare forskjellen med luksusbilen er at de runde tåkelysene foran er fjernet og erstattet med tynne striper. Den nye frontlys-designen har latt Rolls få plass til den siste LED-teknologien, slik at lysene nå runder hjørnene og er helt fartstilpassede.

Og hvis du gransker den riktig godt, kan du altså se noen kameraer spredt rundt på bilen. Parkeringskameraer har aldri blitt tilbudt på Phantom tidligere, men bortsett fra det, er det meste som før: Phantom var en stor råtass tidligere, og er det ennå.

PARAPLY: En paraply er integrert i den ene døren. Foto: Produsent
PARAPLY: En paraply er integrert i den ene døren. Foto: Produsent

Litt stivere

PARAPLY: Skodas løsning. Foto: Produsent
PARAPLY: Skodas løsning. Foto: Produsent

Spesifikasjoner:

Motor: 1998 ccm, 4 syl

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 210

Nm: 279

Forbruk: 0,76 l/mil

CO2-utslipp: 177 g/km

0-100: 7,3 sek

Toppfart: 237 km/t

Vekt:1533 kg

Men det finnes mekaniske endringer. Chassiset har blitt litt oppstivet, og det finnes en ny, åttetrinns girkasse. Dette liker vi veldig godt. Det er ikke slik at den forrige sekstrinnskassa var avdanket, men den nye er supermyk. Det er bare ved kickdown at du merker girskiftene.

Sammen med en ny differensial bak har dette bedret drivstofføkonomi og CO2 med 10 prosent. Men den bruker fremdeles halvannen liter på mila, så oljeselskapene trenger ikke bekymre seg for store omsetningstap.

Rolls har også montert en Dynamic Package på Phantom-sedanen - også dette som svar på krav fra kundene - og prisen er 10 890 pund (i England). Dette inkluderer litt ekstra styrke i chassiset, litt stivere fjæring og endringer i gir-innstillingene.

Men vi ville neppe giddet. Endringen lager ingen sportsbil av Phantom, men den kommer likevel med et mer moderne og tykkere ratt. Dette er sprøyt, for Rolls Royce skal ha tynt ratt - akkurat slik som de alltid har hatt.

Andre endringer er et mer oppdatert GPS-system. Den første generasjonen iDrive har blitt erstattet av den enklere og mer moderne versjonen, og har nå USB-tilkobling.

Som alltid med Rolls er all teknologien skjult, men den trengte å komme; den siste Phantomen begynte å føles utdatert. Men denne føles ikke slik. Den er moderne, men det er likevel en Rolls.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

PRISEN: 4,5 millioner kroner (Cirka 2,69 mill i England)

ROLLS RULER: Majestetisk, påkostet og veldig myk. Og nå også med - tro det eller ei - mange parkeringskameraer. Rolls ruller inn i det 21. århundret. Foto: Produsent
ROLLS RULER: Majestetisk, påkostet og veldig myk. Og nå også med - tro det eller ei - mange parkeringskameraer. Rolls ruller inn i det 21. århundret. Foto: Produsent
FØRERMILJØ: Mer påkostet kan det vanskelig gjøres. Foto: Produsent
FØRERMILJØ: Mer påkostet kan det vanskelig gjøres. Foto: Produsent

DOMMEN: Kongelig som den alltid har vært. Det er lagt inn viktig ny teknologi, men det har ikke endret selve posituren. Fremdeles toppen av bil med stil.

Les også:

Dekkene koster 200 000 kroner

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1 800 000 kroner

Hver kilometer i denne koster 1062 kroner

Får naboens Range Rover til å se ut som en kompakt-SUV