Prøvekjørt: Peugeot 308 GTI 2015
Denne er sterkest i klassen
Peugeot 308 GTI leverer varene på de fleste punkter, men vi savner litt dramatikk.
Peugeot har lange tradisjoner når det kommer til GTI-biler. Deres 205 GTI er fortsatt en målestokk når det kommer til kjøreglede for en billig penge, og siden har det kommet flere modeller fra Franskmennene som har levert spenstige kjøreegenskaper og større motor til en relativt fornuftig pris. Forrige generasjon 308 GTI var, med sine 200 hester og 1474 kilo, en relativt sprek bil som hang godt med i GTI-selskapet - både i rene ytelser og kjøregenskaper.
Siste generasjon 308 har blitt mye bedre i alle versjoner, og vi har gitt den toppkarakter med både liten bensinmotor og stor dieselmotor tidligere. Da er det vanskelig å ikke glede seg litt ekstra før vi skal prøve GTI-versjonen - som har blitt både vesentlig sterkere og lettere enn forgjengeren.
308 GTI kommer i to versjoner - med og uten etternavnet «by Peugeot Sport». Bilene uten denne betegnelsen har en 250-hesters versjon av 1,6-literen under panseret, mens den kraftigste av de to har 270 hester.
Det skiller også en del når det kommer til standardutstyr, hvor 270-hesteren blant annet har både Torsen-diff, bøttestoler og 19-tommers lettvektsfelger som standard. På mange måter er dermed 250-hesteren likere en standard 308 med stor motor, og ingeniørene har hatt muligheten til å ta den lenger ut med den «virkelige» GTI-modellen. Med 270 hester er 208 GTI den sterkeste bilen i klassen - så lenge du ser bort fra biler som Golf R, BMW 135i og Audi S3. Disse blir fort 200 000 dyrere enn de klassiske GTI-modellene, og er dermed ikke reelle konkurrenter.
Bamsesterk
Det tar ikke lang tid å finne seg til rette bak rattet i 308 GTI. De store bøttestolene med Peugeot Sport-logoen omslutter deg på en måte som vi sjelden har vært borti på biler i denne klassen. De støtter på alle de riktige stedene, og selv etter noen timer med til tider veldig aktiv kjøring, er kroppen nærmest upåvirket.
Tekniske data
- Motor, cm3: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 270/6000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 330/1900-5500
- Egenvekt, kg: 1205
- Lengde/bredde/høyde, cm: 425/204/145
- Bagasjerom, liter: 470
- Standard dekkdimensjon: 235/35 R19
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
- CO2-utslipp, g/km: 139
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,0
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: Under 500 000
Førermiljøet er like ryddig som vi er vant til fra de andre versjonene, og selv om det er annerledes tar det ikke lang tid før det meste sitter i fingrene. Interiøret er naturligvis krydret med røde detaljer og GTI-logoen på strategiske steder, og dette bidrar også til løfte sportsstemningen innvendig et par hakk.
Ute på veien bruker du ikke lang tid på å forstå at 270 hester i en bil som ikke veier mer enn rundt 1200 kilo, er krefter i massevis. Uansett om det er snakk om motorveikjøring eller svingjaging i fjellene øst for Porto leverer 1,6-literen under panseret varene. Uansett situasjon har du mer enn nok krefter til disposisjon under høyrefoten, og du trenger ikke å jage turtall for å holde farten oppe.
Den sekstrinns girkassa gjør en grei jobb, men utmerker seg ikke. Girskiftene er relativt presise, om enn med litt lang vandring, og utvekslingene passer motoren godt. Sjettegiret er relativt kort, men dét sørger for at det også vil være brukbart i norske hastigheter. Totalt sett er det en veldig bra pakke under panseret. Det eneste vi gjerne skulle hatt litt mer av er motorlyd.
I vanlig modus er bilen såpass dempet at verken du eller de utenfor tenker over at det er snakk om noe spesielt. Det blir litt bedre om du trykker inn sport-knappen mellom setene, men det kunne gjerne vært enda mer - lyden er tross alt en viktig del av opplevelsen i en bil som dette.
Ifølge Peugeot skal bilen klare sprinten til 100 km/t på seks sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Etter våre mil på portugisiske veier har vi ingen grunn til å tro at disse tallene er voldsomt overdrevne.
Fortsatt komfortabel
Det skal mye til for å utfordre grensene til 308 GTI på offentlig vei. Grepet i Michelin-dekkene er større enn motet til de fleste vanlige sjåfører, og førerkortet forsvinner lenge før du klarer å utfordre bilen. Mellom forhjulene sitter det en Torsen-differensial som fordeler kreftene til hjulet med best grep. Det gjør at bilen drar seg innover i svingen når du går på gassen, og akkurat det er en litt uvant følelse til å begynne med.
Når du blir fortrolig med systemet justerer du imidlertid kjørestilen deretter, og når vi får med oss bilen ut på Vasco Sameiro-banen kommer det virkelig til sin rett. Når du har mulighet til å presse bilen maksimalt er det lett å merke hvordan diffen bidrar til å eliminere mye av understyringen som ofte følger med motorsterke biler med forhjulsdrift.
Siden Peugeot allerede har en GT-versjon av 308 med 205 hester hadde vi forventet at GTI-versjonen kanskje ville vært satt opp enda et par hakk stivere. Komforten er lider naturligvis litt av 19-tommere og stivere understell, men 308 GTI virker på ingen måte å være noen ukomfortabel bil. Her må det selvfølgelig tas forbehold om at veiene vi kjørte på i Portugal jevnt over hadde bedre standard enn det vi finner her hjemme, men førsteinntrykket er på alle måter godt.
Det kompromissløse understellsoppsettet kan imidlertid finne veien til 308 på et senere tidspunkt. Da vi spurte Peugeot-folkene om en R-versjon var på tapetet fikk vi lure smil og beskjed om at det “ikke var umulig”. Denne vil nok også gi oss litt mer dramatikk - både utseende- og lydmessig.
Dette kommer garantert ikke til å bli noen storselger, men de første bilene kommer til landet allerede rundt juletider. Prisen er ikke helt fastsatt enda, men Peugeot-importør Bertel O. Steen kan avsløre at den vil være et stykke under halvmillionen. Det betyr at den plasserer seg i samme prisområde som Volkswagen Golf GTI og Ford Focus ST. De to hovedkonkurrentene har startpriser på henholdsvis 461 900 og 457 000 kroner, og er begge både tyngre og svakere enn 308 GTI. Så i ren kraft per krone kan dette bli et godt kjøp her til lands.
Vi gjør oppmerksom på prøvekjøringen fant sted i Portugal. Produsenten betalte for reisen.