Mitsubishi Outlander PHEV

Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander PHEV

Den var Norges mest solgte SUV i 2016 og har vært landets klart mest solgte plug in-hybrid siden 2014. Nå er Mitsubishi Outlander PHEV blitt ny.

Pluss ikon
Først publisert Sist oppdatert

FRANKRIKE (Vi Menn Bil): Mitsubishi Outlander PHEV har vært en sammenhengende suksess i Norge siden de første bilene ankom Norge sent i 2013. 1486 biler ble solgt i 2014, 2875 året etter. I 2016 kom dagens modell som solgte 5136 biler samme år, og 4067 i 2017.

Den har vært blant Norges mest solgte biler de to siste årene, og den mest solgte plug in-hybriden siden lanseringen. Etter Storbritannia og Nederland har Norge vært det største markedet for Outlander PHEV basert på antall solgte biler.

Den er oppskriften på en suksess i Norge fordi den tilfredsstiller nordmenns preferanser på alle områder: SUV, høy sittestilling, firehjulstrekk, samt ganske mye utstyr.

Og kanskje det viktigste: Den kan lades, noe som gjør den avgiftsgunstig, som i sin tur innebærer at nordmenn kan kjøpe en ganske stor SUV til en ok sum. Dessuten kan den kjøres billig på korte distanser.

Lettere styring

Nå kommer en fornyet Outlander PHEV, og Vi Menn har prøvekjørt bilen i Frankrike.

Basert på noen timer bak rattet kan vi si følgende: Styringen er blitt noe lettere, setene er mer komfortable med toppmodellen S Edition og vi har inntrykk av at den er noe bedre isolert mot hjulstøy.

Støynivået skal vi teste mer eksakt når bilen kommer til Norge i september. Da skal vi også teste det kanskje viktigste: Forbruk og elektrisk rekkevidde ved kuldegrader.

Oppgitt rekkevidde på ren eldrift er 55 kilometer i henhold til NEDC-syklusen – mot 54 kilometer på dagens versjon. I henhold til den nye WLTP-standard er rekkevidden 45 kilometer.

Man skal ha et virkelig øye for detaljer for å se at Outlander PHEV er blitt ny. Endringene utvendig er bitte små.

Bak fasaden har det imidlertid skjedd ting: Stivere karosseri som følge av økt bruk av strukturell sveising, hjulopphenget skal være justert og bremseskivene større.

Innvendig er endringene ørsmå, men gledelig er det at Outlander har fått egne ventilasjonsdyser for baksetene.

ØRSMÅ ENDRINGER: Den nye versjonen av Outlander PHEV står til venstre. 
ØRSMÅ ENDRINGER: Den nye versjonen av Outlander PHEV står til venstre.  Foto: Foto : Martin Jansen

Større motor

Ytelsene i tall er blitt litt bedre fordi bilen blant annet har fått en større forbrenningsmotor. I disse downsizing-tider slår Mitsubishi til med en bensinmotor med større slagvolum.

Der dagens versjon har en 2,0-liter, har den nye versjonen en 2,4-liter.

Bakre elmotors ytelse er økt med 10 prosent fra 82 til 95 hk, og batterikapasiteten er økt med 15 prosent til 13,8 kWt.

På papiret er det dermed mye total systemytelse her. Men det er ikke slik at bensinmotoren og elmotorene jobber sammen for maks effekt. Dette er ikke en ytelseshybrid, Outlander PHEV er laget for å være mest mulig drivstoffeffektiv.

OUTLANDER: Dagens versjon.
OUTLANDER: Dagens versjon. Foto: Foto: Martin Jansen
OUTLANDER: Dette er den nye versjonen. Endringene foran er små, men Outlander har fått fornyet frontgrill, støtfanger og lyssystem (Bi-LED).
OUTLANDER: Dette er den nye versjonen. Endringene foran er små, men Outlander har fått fornyet frontgrill, støtfanger og lyssystem (Bi-LED). Foto: Foto: Martin Jansen

Avansert affære

Fremdriftssystemet er en komplisert affære, men består grovt forenklet av en bensinmotor pluss en elmotor foran, som sammen eller hver for seg driver forhjulene, samt en elmotor bak i bilen som driver bakhjulene og dermed skaper firehjulsdrift uten mekanisk forbindelse mellom motoren og alle fire hjul.

4WD-systemet har fått to nye kjøreprogrammer; Sport Mode og Snow Mode. I Sport blir gassresponsen litt kvikkere. I snømodus sendes mer kraft til bakhjulene ved start. Som før finnes et EV-modus og en lock-innstilling som fordeler kreftene 50:50 på for- og bakaksel.

Mitsubishi kaller 4WD-systemet for S-AWC-firehjulstrekk (Super-All Wheel Control). Systemet styres av en rekke sensorer som overvåker rattvinkel, hastighet, dreiemoment i motoren, differensialutveksling og krefter som påvirker krengningsgrad (YAW control).

Systemet bruker akselerasjon og bremsene for å tilpasse moment eller innbremsing av hjul for å motvirke under- eller overstyring. 

OUTLANDER: Førermiljøet i dagens versjon. 
OUTLANDER: Førermiljøet i dagens versjon.  Foto: Foto: Martin Jansen
OUTLANDER: Førermiljøet i den nye versjonen. De nye og bedre setene fås kun i den dyreste versjonen, S Edition
OUTLANDER: Førermiljøet i den nye versjonen. De nye og bedre setene fås kun i den dyreste versjonen, S Edition Foto: Foto: Martin Jansen

Outlander leveres i fire utstyrsnivået fra Invite til S Edition og prisen starter på 429.900 kroner. Toppmodellene Instyle+ og S Edition fås nå med batterivarmer som skal sikre eldrift på svært kalde dager. 

Kun S Edition kommer med de beste setene, og fås i tillegg med Bilstein-dempere som gir et strammer understell.

BEGRENSET EFFEKT: Nye Outlander PHEV har egen knapp for sportsinnstilling, men forskjellen fra normalinnstillingen er ikke veldig stor. 
BEGRENSET EFFEKT: Nye Outlander PHEV har egen knapp for sportsinnstilling, men forskjellen fra normalinnstillingen er ikke veldig stor.  Foto: Foto: Martin Jansen

Tekniske data

  • L/B/H, cm: 470/180/ 171

  • Akselavstand, cm: 267

  • Bakkeklaring, cm: 19

  • Tilhengervekt m. brems, kg: 1500

  • Egenvekt, kg: 1880-1900

  • Bagasjeromsvolum: 453 l. (til taket: 721 l.)

  • Bakseter felt ned: 868 l. (til taket: 1.584 l.)

  • Hjuloppheng foran: MacPherson

  • Hjuloppheng bak: Multi-link

  • Bremser (f/b): Ventilerte skiver/ skiver

  • Hjul og dekk: 225/55R18

  • Bensinmotor: 2360 cm3

  • HK: 135/ 4.500 o/min

  • Dreiemoment: 211 Nm/4.500 o/min

  • Elmotor foran: 82 hk/ 137 Nm

  • Elmotor bak: 95 hk/ 195 Nm

  • Fremdriftsbatteri: Litium ion, 88 celler, 300 V, 13,8 kWt

  • Ladetider: Normallading/ AC 230V 16A: 4 timer

  • Hurtiglading (CHAdeMO): 25 min. fra tom til 80 % fullt