Prøvekjørt: Mazda CX-5
Prøvekjørt: Mazda CX-5
Vi har prøvekjørt Mazdas lille SUV CX-5, og førsteinntrykket er helt klart bra.
Små SUV-er er stadig populære her til lands. Blant de aller mest solgte bilene på markedet i år finner vi blant annet Mitsubishi ASX. Biler som Toyota RAV4 , Honda CRV og Volkswagen Tiguan har vært populære lenge. Nå vil også Mazda være med på leken, og lanserer snart en helt ny modell som går rett i strupen på konkurrentene.
I teorien ser den nye CX-5 ut til å innfri mange av kravene nordmenn har til en bil. Med høy sittestilling, mulighet for firehjulsdrift og en gjerrig dieselmotor i kombinasjon med automatgir har den mange av egenskapene til en storselger. Vi tok turen til Bari i Italia for å prøvekjøre nyheten.
Mazda trekker frem at dette er den første bilen hvor den nye Skyactv-teknologien er gjennomgripende.
Det vil si at de har jobbet hardt for å redusere vekt - og dermed forbruk og utslipp. Resultatet er en folke-SUV som i letteste versjon bare veier 1345 kilo.
Til sammenligning veier den letteste utgaven av den evig populære Toyota RAV4 1475 kilo. Det er over hundre kilo forskjell som gir seg til kjenne i både kjøreegenskaper og forbruk.
Nye motorer
På motorfronten kan du velge mellom tre alternativer. På bensinsiden finner du en ny 2-liter 160/165 hester avhengig av om du velger for- eller firehjulsddrift.
Bensinmotoren er uten noen form for overladning, og det betyr at den trenge turtall for å yte sitt beste. Det er mange som ikke ønsker å måtte gire ned for å ha krefter i tide og utide, og da bør man nok heller velge dieselmotoren.
Når det er sagt, har den nye Skyactiv G-motoren som den kalles omkring 20 prosent høyere dreiemoment enn Mazdas forrige toliter. Det er takket være et uvanlig høyt kompresjonsforhold på 14:1. Det vanlige for bensinmotorer er et kompresjonsforhold på rundt 11:1.
De som vil ha diesel kan velge mellom to forskjellige versjoner av en 2,2-liter på 150 eller 175 hester.
Tekniske data, 2,2 Skyactiv-D AWD
MOTOR, CM3: 2184
EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4500
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1800-2600
EGENVEKT, KG: 1530
TILHENGERVEKT, KG: 750/2000
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 454/184/171
BAGASJEROM, LITER: 463
STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: -
CO2-UTSLIPP, G/KM: -
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,4
TOPPFART, KM/T: 197
PRIS FRA, KR: ca. 310 000
Det er ingen tvil om at dette er motoren som vil stå for det aller meste av salget her til lands.
I løpet av våre to korte prøveturer med dieselmotor under panseret, fikk vi et inntrykk av at den var både stillegående og kultivert.
Den er også merkverdig turtallsvillig til dieselmotor å være, og trekker veldig jevnt helt opp til rødmerkingen ved 5200 o/min. Selv i hastigheter hvos man ville mistet førerkortet på en norsk motorvei trekker den godt.
Forskjellen på de to effektvariantene virket imidlertid ikke å være den største rent ytelsesmessig, men det kan kanskje tilskrives automatkassen som satt i den største modellen.
Denne er også nyutviklet, og for første gang kan Mazda tilby en bil som har både automat, firehjulsdrift og dieselmotor - en veldig ettertraktet kombinasjon her til lands.
Den nye automatkassen låser momentomformeren ved kjøring, og dermed skal den i teorien ikke ha noe særlig mer drivverkstap enn de manuelle utgavene.
Den nye automatkassen er både rask og gir en direkte følelse til konvensjonell automat å være. Komforten virket også å være bedre enn i dobbeltclutchkassene flere av konkurrentene bruker.
Hvis du velger manuell girkasse, vil du få en presis sekstrinnskasse med kort vandring som rett og slett er en fryd å operere.
Sportsbilfilosofi
Når det gjelder kjøreegenskapene har Mazda hentet inspirasjon fra sportsbilen MX-5 og uttrykket "Jinba Ittai". Det betyr "Hest og rytter i perfekt harmoni" og spiller på det at føreren skal være i ett med bilen. Dette er første gang uttrykket blir brukt på noen annen bil enn den lille MX-5, og mange entusiaster vil nok føle at det blir litt feil å bruke det på en SUV.
Tekniske data, 2,0 Skyactiv-G FWD
MOTOR, CM3: 1997
EFFEKT, HK VED O/MIN: 165/6000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 210/4000
EGENVEKT, KG: 1345
TILHENGERVEKT, KG: 680/1800
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 454/184/171
BAGASJEROM, LITER: 463
STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6
CO2-UTSLIPP, G/KM: 139
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,2
TOPPFART, KM/T: 200
PRIS FRA, KR: ca. 295 000
Likevel virker CX-5 som en veldig velkjørende bil, og i de få svingkombinasjonene vi hadde mulighet til å sette den litt på prøve kjentes den unormalt godt balansert til SUV å være.
Plassmessig har aldri disse små SUV-ene hatt noen sjans til å konkurrere med stasjonsvogner. Det gjelder også her.
Likevel er det ikke noe problem å få plass til fire voksne i en bil, og med et bagasjerom på 463 liter bør de fleste behov være dekket. Det er en god del mer i kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus, men likevel et godt stykke unna de nevnte stasjonsvognene som ofte byr på rundt 550 liter.
Setene kan naturlig nok legges ned 60/40, men samtidig har du muligheten til å legge ned kun det midterste setet. Det virker som en god løsning for å frakte for eksempel ski. En annen praktisk detalj er at baksetene kan legges ned ved hjelp av hendler i bagasjerommet.
Bakseteplassen i CX-5 er et stykke unna det man finner i en typisk mellomklassestasjonsvogn. Likevel er det ikke noe problem for undertegnedes nærmere 190 centimeter å få plass "bak seg selv". Det betyr at fire voksne fint kan reise på tur med en bil som dette. Med fem blir nok plassen i baksetet litt for smal.
Under 400 000 for diesel, 4x4 og automat
CX-5 kommer til Norge på vårparten neste år, men prisene er ikke helt klare enda. Det vi har fått vite tyder imidlertid på at CX-5 ikke vil få noen problemer med å konkurrere på pris.
Billigste modell vil være bensinmodellen med forhjulsdrift (for øvrig den eneste av variantene som ikke kan leveres med automatgir). Da starter prisen på rett i underkant av 300.000 kroner. Det er omtrent samme startpris som Tiguan, men den har da en 110-hesters dieselmotor.
Dieselvarianten med forhjulsdrift vil være noe dyrere, og havner sannsynligvis rett i overkant av 300.000 kroner. Hvis du vil ha firehjulsdrift koster den billigste inngangsbilletten deg drøye 360.000 kroner.
Modellen det knyttes størst forventinger til er likevel dieselutgaven med firehjulsdrift og automat. Med et relativt godt utstyrsnivå vil denne koste i underkant av 400.000 kroner.
Les også:
Slik virker 4x4 i de mest populære SUV-ene
Denne saken ble første gang publisert 26/11 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.