Prøvekjørt: Kia Venga 2010-modell
Kia Venga er stor og liten
Venga er Kias store svar på småbiler som Toyota Yaris og Mercedes A-klasse.
Tekniske data
Kia Venga 1,4 CRDi
- MOTOR, CCM:R4 / 1396
- EFFEKT, HK VED O/MIN:90 / 4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:220 / 1750
- EGENVEKT, KG:1267
- TILHENGERVEKT, KG:ikke oppgitt
- LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM407 x 177 x 160
- BAGASJEROM, LITER:440 - 1486
- DEKKDIMENSJON:195/65R15
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,45
- CO2-UTSLIPP, G/KM:117
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:14,5
- TOPPFART, KM/T:167
- PRIS FRA, KR:ikke kjent
ROMA (Klikk Motor): Venga er kort, men høy og derfor rommelig.
Les også: Bilene med billigst bagasjerom
Bilen holder dessuten høyt teknologisk nivå. Dermed tør Kia fortsette med sin unike garanti på 5 + 2 år, slik vi allerede kjenner fra Golf-klassebilen Ceed.
Dermed kan man som forbruker være rimelig sikker på å gjøre et godt kjøp - før vi sier noe som helst mer om bilen.
Men - og la oss ile til med en gang - splitter nye Venga kommer til markedet uten å presentere det aller minst nytt eller banebrytende.
Europeisk bil
Kia følger imidlertid sin egen smarte filosofi: I stedet for å lage en bil som skal passe for hele verden, lager de en europeisk bil. Venga er designet av europeere, den er bygget i Europa, for europeiske kunder.
Fordelen er at siden man ikke har noe gammelt å bygge videre på, tar man utgangspunkt i de beste egenskapene fra alle konkurrentene og mikser det sammen til en drømmebil.
Ulempen er selvsagt at bilen dermed heller ikke har sin egen, unike karakter eller sjarm slik en bil med tradisjoner har.
Dette er konkurrentene
Skulle vi definert de perfekte konkurrentene for Kia, så måtte det være VW Polo Plus og Ford Fiesta Fusion.
Men disse finnes jo ikke (enda), så Venga kan best beskrive som en miks av det beste fra
Klikk på navnene for å lese våre tester.
Generelt er Venga ørlite større en samtlige av disse bilene, men uten at den vokser seg helt ut av klassen.
Det er en fordel, ettersom den da har plassfortrinn i sin klasse, og samtidig er stor nok til å kunne være aktuell for kunder fra bilklassen over.
Svulmende selvsikker
"Teknikken" med å gi en bil litt ekstra høyde for dermed å øke innvendig plass betraktelig er altså ikke en Kia-oppfinnelse, men kjent fra en rekke andre biler.
Men derfra til å kalle dette for en MPV - eller multibrukskjøretøy - slik Kia gjør om Venga, og flere andre gjør om denne biltypen, er imidlertid en grov overdrivelse.
Spør du oss, er det faktisk slik som dette småbiler burde være per definisjon - og Toyota Yaris og Mercedes A-klasse pionerene som hittil har lykkes best.
Men de to forannevnte er mindre biler enn Venga, som nå ruver med hele 160 centimeters høyde. Og kombinasjonen kort, men høy hos biler tilsvarer som kjent kort, men brei hos mennesker - en gedigen designmessig utfordring.
Og likevel er utseendet det aller mest vellykkede med Venga.
På mange måter ser man designtrekk fra alle konkurrentene i bilen - og den kunne lett blitt stor og klumpete. Likevel svulmer den så brystfager og selvsikker at det er et av bilens mest særegne trekk.
1,4 liter diesel og bensin, 1,6 bensin automat
Venga kommer til Norge med tre motoralternativer.
Den som har absolutt smalest målgruppe, er 1,6-liters bensinmotor med 125 hester og automatgir. Motoren er riktignok ok i seg selv, men den firetrinns automatkassen er ikke spesielt raffinert.
De to 1,4-literne, både diesel og bensin, passer imidlertid utmerket for Norge.
Dieselmotoren yter i utgangspunktet 90 hester, men kommer til Norge nedtrimmet til 75 hester.
Da har den sekstrinns girkasse og automatisk stop-start-funksjon som standardutstyr. Og dermed pene 117 gram co2 per kilometer.
Vi fikk imidlertid kun kjørt dieselbilen i 90-hestersversjon. Og dessverre ble vi ikke helt overbevist
Selv om dette er en helt ny commonrailmotor fra Kia, både bråker den mye under gasspådrag, er litt igangsettelsessvak på førstegir, og er generelt upresis i responsen gjennom hele turtallsregisteret.
Sjettegiret er dessuten såpass høyt man ikke komfortabelt kan bruke det i alminnelig norsk landeveisfart (80 km/t). Dermed ender man opp med å gire uforholdsvis mye.
Opptur med 1,4 bensin
Bensinmotoren ble derfor en stor opptur. Også den er en 1,4-liter, og også den med 90 hester. Og den er stillegående og smidig, samtidig som girkassen med fem trinn er lettsjaltet og trivelig.
Venga er riktignok ikke spesielt kvikk med 1,4 bensin, men absolutt behagelig.
Ulempen med bensinmotoren er selvsagt et høyere forbruk (0,59 liter/mil), og derfor et co2-utslipp på 136 gram - selv med start-stop-funksjon.
Det virker også som om Kias chassistunere har truffet et godt hakk bedre med understellet på bensinutgaven enn på dieselutgaven.
For selvom dieselmotoren er et godt hakk tyngre, er det ikke det alene det som gjør at bilen føles dorsk og upresis sammenliknet med den mer nennsomme bensinutgaven.
Romslig som en større bil
Mye av bilens selvsikkerhet kommer nettopp fra bilens høyde. Og høyden gir flere fortrinn enn bare plass, ikke minst at både sjåfør og passasjerer sitter høyt og får oversikt i trafikken.
Forsetene er velformede og forseggjorte, mens baksetene er 13 centimeter lengdejusterbare.
Men aller viktigst er det selvsagt at det blir det enklere for ingeniørerne å posisjonere setene, slik at alle har svært god plass i forhold til hva man venter fra en bil som er såpass kort.
Selvfølgelig er setene nedfellbare med et enkelt grep. Man får dessuten flatt gulv bak, dersom bagasjeromsgulvet er plassert i det høyeste av de to nivåene.
Bak har man totalt opp til 440 liter bagasjeromsvolum med alle setene i bruk. Dette øker til 1486 liter nå setene legges ned og all plass utnyttes.
Ca 200.000 kroner?
Det er alle grunn til å forvente at Venga presenteres til en høyst konkurransedyktig pris.
For Kia er tross alt fortsatt en liten, koreansk produsent, uten opparbeidet merkevare. Hos konkurrenter som Toyota og Mercedes for du jo navnet med på kjøpet.
Dessverre er ikke prisen kjent enda. Bilen kommer til Norge i slutten av februar, begynnelsen av mars, men importør Bertel O. Steen og Kia-fabrikken er fortsatt i forhandlinger.
Ved å sammenlikne Venga med mest nærmeste konkurrenter, kan vi i det minste si hva den bør være rimeligere enn. Og da bør den ikke ha en startpris som overstiger 200.000 kroner. Les om Poloen til over høyre - en perfekt bil til 200.000 kroner.
Volummodellen i Norge blir etter hva vi kan skjønne utstyrt med dieselmotoren på1,4-liter og 75 hester - og i det midlere av de tre utstyrsnivåene, Comfort.
Vi er imidlertid fristet til først og fremst anbefale 1,4 bensinutgaven, og i høyeste utstyrsnivå Exclusive, gjerne med Kias nye navigasjonsalegg i tillegg.
Pristillegget er relativt beskjedent, og under forutsetning av at startprisen blir såpass konkurransedyktig som den må være, får du da en stor, velutstyrt, elegant og moderne bil man kan glede seg over i mange år enda.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 10/12 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.