Prøvekjørt: Citroën C3

Komfortabel småbil

Andre generasjon Citroën C3 er på vei. Den skal utfordre etablerte biler som Volkswagen Polo og Ford Fiesta. Har den det som skal til?

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data: Citroën C3 1,6 HDi

Motor:

R4, 1560 ccm

Girkasse:

Femtrinns manuell

Effekt:

92 hk v/4000 o/min.

Dreiemoment:

230 Nm v/2000 o/min.

Forbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

0-100 km/t:

11,5 sek.

Toppfart:

182 km/t

Lengde:

3941 mm

Bredde:

1994 mm

Høyde:

1524 mm

Bagasjerom:

300 liter

Egenvekt:

1080 kg

Pris:

Ikke klar

Citroën har lenge vært kjent for å lage komfortable biler, og de har også alltid hatt sine egne tilnærminger til mye. Noen ganger fungerer det veldig bra, mens andre ganger blir det rett og slett litt merkelig.

Nye C3 distanserer seg fra konkurrentene på flere måter. For det første ser den ikke ut som noen annen bil. Den har mange av de samme linjene som forgjengeren, men detaljene gjør likevel at den fremstår som en mye mer moderne bil.

Det viktigste punktet det skiller seg fra konkurrentene på er derimot ikke hvordan den ser ut, men hvordan den kjører.

I dette segmentet satser de fleste konkurrentene på sportslige kjøreegenskaper med stramt understell og presis styring. Hvis det er egenskapene du er på jakt etter, bør du helt klart finne deg en annen bil.

Komfortabel

Er du derimot på jakt etter en komfortabel bil som ikke oppmuntrer til rask svingkjøring, men heller er lett å manøvrere i trange bygater, er C3 blant de beste i klassen.

Gjennom rattet kan du ikke regne med å få noen klare tilbakemeldinger på hva hjulene driver med, men den lette styringen er med på å bidra til god manøvrerbarhet.

På lengre etapper kommer også komforten i Citroën C3 godt frem. De store ujevnhetene blir effektivt filtrert bort, men små og skarpe kanter kjenner du forholdsvis godt. Det kan nok tilskrives 17-tommerne vår bil var utstyrt med, og med mer gummi vil nok også de små ujevnhetene dempes bedre.

Bensin og diesel

Det er ikke bare understellet som lager lyd. Vi kjørte bilen med en 120-hesters bensinmotor (som ikke kommer til Norge i første omgang) og med den velkjente 1,6-liters diesel på 90 hestekrefter.

Begge motorene var parret med en femtrinns manuell kasse, som helt klart kledde dieselmotoren best. Ved kontinental motorveihastighet ble bensinmotoren liggende rundt 3000 o/min, noe som ble litt slitsomt i lengden. Dette kommer nok også til å være fremtredende på bensinmotoren som kommer til Norge (en 1,4-liter på 95 hester).

Dieselmotoren passer godt i denne bilen. Den har trekkraft nok, og er både harmonisk og stillegående. Citroën sier at de har økt lyddempingen betraktelig i forhold til forrige generasjon, og det merkes. 1,6-literen vi kjenner fra flere andre merker er ikke den mest bråkete i utgangspunktet, men her legger man nesten ikke merke til den i det hele tatt.

Stor frontrute ikke standard

Det Citroën lanserer som den største nyheten på denne bilen er den enorme frontruten de kaller Zenith.

Ettersom de har gjort et såpass stort poeng ut av denne, gikk vi ut fra at dette var standard på C3. Det viser det seg ikke å være.

Prisen for de ekstra kvadratcentimeterne med glass er det ingen som kan si noe om, men vi får opplyst at det kommer som standard på det høyeste utstyrsnivået.

Virker større

Om de tusenlappene du må betale ekstra for denne frontruten er verdt det, er vanskelig å si. Den bidrar helt klart til at bilen virker både større og lysere enn mange av konkurrentene.

Vi fikk ikke muligheten til å prøve bilen uten denne ruten, og kan derfor ikke si hvordan C3 føles uten.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Bortsett fra det ekstra lyset som slipper inn, ser vi liten praktisk nytte i den store frontruten. Det er også en del ulemper, blant annet har man et større område som kan bli rammet av steinsprut. Vi ble riktignok forsikret om at kostnadene for å skifte Zenith-ruten ikke ville bli nevneverdig høyere enn for en standard rute.

En annen detalj er en knapp på dashbordet som skal spraye parfyme i bilen. Den finnes også i flere andre nye Citroëner, som Grand Picasso.

Du kan visstnok velge mellom mange forskjellige typer parfyme, men vi klarte aldri å lukte noe. Kanskje denne parfymen er forbeholdt mennesker med ekstremt god luktesans.

Moderne interiør

Inne i bilen er det lyst, og man får inntrykk av at det er god plass til tross for bilens kompakte mål. Takhøyden i baksetet blir fort litt snau for voksne, men i lengderetningen er det plass nok.

Dashbordet har et futuristisk design, og selv om den helstøpte plasten ikke gir noe voldsomt kvalitetsinntrykk, er den med på å gi bilen et moderne uttrykk.

Dashbordet er oversiktlig, og det er ikke noe problem å finne frem til de knappene du leter etter. Noe du derimot ikke finner er koppholdere.

Det kan fort bli et irritasjonsmoment på lengre turer eller på vei til jobb med en glovarm kaffekopp i hånden.

Kommer i vinter

Citroën C3 kommer ikke til Norge før i mars 2010, og derfor er ikke prisene klare enda. Vi har likevel fått antydet en innstegspris på rundt 180 000 kroner.

Det vil da være med en 70-hesters dieselmotor under panseret. Dette er samme motoren som Ford bruker i sin Fiesta, og den koster fra 163 800 kroner. Det betyr at Citroën C3 vil være nesten 20 000 kroner dyrere enn en av sine argeste konkurrenter.

Den er likevel billigere enn Volkswagen Polo, som i BlueMotion-utgave kommer til å koste rundt 200 000 kroner.