Prøvekjørt: Chevrolet Camaro SS

Arnolds bildrøm

Det oser både nostalgi og anabol muskelkraft av den langhåra bakgårdsrampen Chevrolet Camaro. Vi tok med oss SS-verstingen ut i snøføyka, det ble moro!

Først publisert Sist oppdatert

Det er så fantastisk deilig at noen velger å gi totalt blaffen i det politisk korrekte. Camaro er en slik bil, der legendestatus, image og adrenalin betyr mer enn paranoia for global oppvarming og dårlig samvittighet.

Bakhjulsdrift, brede lisser og et breialt utseende, og motorkraft nok til å skremme Fanden på flatmark. Digg!

Amerikanske muskelikoner , spesielt retroutgavene som denne, vokser ikke på trær i Norge. Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor , som har tatt inn sjeldenheten, forteller om en cirka-nypris i USA på beskjedne 270 000 kroner. For å sette det litt i perspektiv tar Mor Norge 1 200 000 kroner, eller over fire ganger så mye om du vil - bare i rene bilavgifter!

Den koster omtrent det samme som hovedkonkurrenten i USA, Dodge Challenger SRT8, som du kan lese test av her .

Nok om politikermat man ikke får påvirket uansett hvor mye man syter og klager. Det er nemlig fort gjort å glemme den urettferdige prislappen når en nyvasket Camaro med 426 hester står klar til disposisjon for en dag. Den ildrød-oransje fargen, Inferno Orange, hoftepartiet brei som ei låvedør og de heftige retrodetaljene, ja hele bilen, skriker etter oppmerksomhet.

Den fanger så absolutt min, og jeg gleder meg som en unge til å fyre opp V8-beistet som skjuler seg under det opphøyde panseret.

Del

RÅTASS: Camaro SS leverer herlige muskler, og overraskende gode kjøreegenskaper. Dessverre blir prisen uspiselig for de aller fleste av oss.
RÅTASS: Camaro SS leverer herlige muskler, og overraskende gode kjøreegenskaper. Dessverre blir prisen uspiselig for de aller fleste av oss. Foto: Andreas Handeland

Yankee-brøl

Tekniske data Chevrolet Camaro SS

CHEVROLET CAMARO SS

  • MOTOR, CCM: V8, 6162
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 426 v/ 5900
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 569 v/4600
  • EGENVEKT, KG: 1746
  • L/B/H, MM: 4 836/1 918/1 376
  • DEKKDIMENSJON: FORAN 255/45 R20
  • BAK 275/40 R20
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 4,8
  • TOPPFART, KM/T: 250
  • PRIS FRA, KR: Ca. 1 575 000,-

TIL SALGS HOS FERDINAND MOTOR

Jeg vrir om nøkkelen, og det velkjente "cubic inches"-brølet sladrer raskt om et massivt dreiemoment, og ikke minst at dette skal bli en hyggelig dag på jobb.

Min sidemann for dagen, som til vanlig ratter en bayersk BMW 3-serie , klager over en utsikt som er svært begrenset, for å si det pent. Jeg, som jo tross alt kjører bilen, har selvfølgelig lagt merke til det umiddelbart. Likevel klarer jeg ikke å henge meg opp i pirk når bilen byr på sjarm og krefter i overflod.

Den som er med på leken, får tåle steken. Et par mulige parkeringsbulker i bytte mot 426 yankee-hester, dreiemoment som en romferge og det feite bølleutseendet? Ja, helt greit for meg!

Tiden da kjøreegenskaper helt og holdent ble ofret til fordel for sofakomfort og flate seter tilpasset burgerspisende amerikanere, er tydeligvis forbi. Her sitter man i heftige sportsseter i skinn, med innbrodert SS-logo i nakkeputa, med måleinstrumenter plassert nederst i midtkonsollen, og hold deg fast: Manuell sekstrinns kasse!

På veien oppfører bilen seg slik du ønsker av en Camaro. Det vil si at den drar med seg fordelene fra sine urfedre, men samtidig kvitter seg med de fleste av unotene. Noe tight sportsbil er dette ikke, da kan du ha det mer moro i en Mazda MX-5 til en brøkdel av prisen .

Men faktisk er styringen overraskende presis og "med". Testbilen står på piggfrie vinterdekk i XXXL-format . De oppfører seg selvsagt ikke optimalt på tørr asfalt, men overrasker likevel med forutsigbar oppførsel..

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Lettkjørt og barsk

Man får en "konge på veien"-følelse bak rattet i Camaro. Samtidig som den er like enkel å kjøre som en småbil med brøkdelen så mange sylindrer, er det noe mystisk og barskt over måten den nærmest flyter bortover veien på.

BØLLETE: Pass deg, her kommer jeg! Den retroinspirerte fronten oser svære overarmer og temperament. Og fargen, Inferno Orange, toner ikke ting ned den heller.
BØLLETE: Pass deg, her kommer jeg! Den retroinspirerte fronten oser svære overarmer og temperament. Og fargen, Inferno Orange, toner ikke ting ned den heller. Foto: Andreas Handeland

Som sagt krenger den lite grann. Mye skyldes nok de enorme vinterdekkene med blaut nordisk gummiblanding. Men siden styrefølelsen er såpass god at bilen føles levende likevel, gjør det ikke noe.

Totalopplevelsen er likevel så rå at man storkoser seg. Savner man litt spenning er det jo bare å deaktivere ESP-systemet, for så å forsøke å holde hekken på rett kjøl . Da gjelder det til gjengjeld virkelig å vise hvem som er sjefen - at det er du, ikke bilen. For det er fort gjort å bli ufrivillig sladdekonge med 569 Nm på bakhjulene.

Den høye utvekslingen og lange akselavstanden gjør "underholdende skrensing" til en lek. Dette er en bil som ber om å bli behandlet like røft som utseendet fortjener, og det er der mye av moroa ligger. Svingkjøring på søken etter perfekt apex? Nei, det blir omtrent som å be en sumobryter om å danse på line.

Den fleksible kraftleveransen bidrar også til den gromme totalopplevelsen. Åtteren på 6,2 liter pumper ut krefter over hele fjøla, og noe av det som forbauser mest, er at man sitter med et inntrykk av at den ikke anstrenger seg overhodet.

Lydbildet er ikke like typisk "yankee" som man kanskje skulle tro. Det betyr ikke at trommehinnene ikke frydes av den grunn. Jeg tar meg selv i å sitte å småpirre med gasspedalen nærmest hele tiden - bare for at motoren skal kontre med det sexy bjeffet bare knallbra gassrespons kan by på . Herlig!

Vil-ha-bil

Vi koser oss i timevis, Camaroen og jeg. Oppmerksomheten vi tiltrekker oss er enorm, og det er nok ikke rare krumspringet vi skal finne på før onkel blå vier oss litt ekstra oppmerksomhet. Dessuten virker "det va'kke meg" dårlig i en bil som knapt er å finne i Norge, og som attpåtil er knall oransj.

Det geniale med muskelbilen er at den er like god å kjøre til hverdags som hvilken som helst annen bil. Ikke spesielt stiv, ikke bråker den for mye og sannelig går barnesetene rett inn i baksetet. Så hadde jeg bodd over dammen,er det ikke umulig det hadde stått en i oppkjørselen min sånn for moro skyld...

FØRSTE KLASSE: Setene byr på helt herlig sittekomfort, og kjøreturen blir aldri slitsom. Men en litt dypere sittestilling med hakket bedre sidestøtte hadde ikke vært å forakte når det skal gå unna.
FØRSTE KLASSE: Setene byr på helt herlig sittekomfort, og kjøreturen blir aldri slitsom. Men en litt dypere sittestilling med hakket bedre sidestøtte hadde ikke vært å forakte når det skal gå unna. Foto: Andreas Handeland

270 000 kroner er jo ikke hakkende gærent for et muskelikon med hverdagsalibiet i orden? At harryfaktoren er høy, setter bare en ekstra spiss på opplevelsen.

Her hjemme vil den koste ca. 1 575 000 kroner med skilter på, og er vel kroneksempelet på hvor dårlig bilinteresse og CO2-hostende hestekrefter sklir i hop med avgiftssystemet vårt . Dessverre får man jo si..

Les også disse sakene:

Kule biler du kanskje har råd til

Test av 107 firehjulsdrevne biler

Deilig Mercedes til lav pris