Prøvekjørt: BMW M850i xDrive Gran Coupé
Gran glede
Med 8-serie Gran Coupé er det ikke lenger noen grunn til å savne 6-serien.
Da BMW i 2017 annonserte at de aktet å bringe 8-serien tilbake var det mange BMW-entusiaster som gledet seg.
Det var en glede med bismak for det ble samtidig klart at relanseringen av 8-serien betydde dødsstøtet for 6-seriens Coupé og Gran Coupé. Jeg likte Gran Coupé. Den føltes enormt luksuriøs. Samtidig var den kanskje litt sedat.
Jeg tror det var den siste bilen jeg kjørte som hadde et digert askebeger på midtkonsollen. Dødsdommen over 6-serien var rent strategisk. Salgstallene skal ikke ha innfridd.
Dessuten passet det bedre med en 8-serie enn 6-serie i BMWs offensiv i det voksende markedet for luksusbiler. Åtte er tross alt en høyere verdi enn seks. 6-serie Gran Coupé forsvant fra samlebåndet i september 2018. Coupé-modellen enda tidligere. Det finnes bare én 6-modell igjen: 6-serie Gran Turismo – BMWs kanskje dølleste modell.
Kuleløype
Men nok om 6-serien. For vi har kjørt M850i xDrive Gran Coupé, og savnet etter 6-serie Gran Coupé er offisielt avblåst. M850i er ikke en fullblods M-modell, men en M Performance, altså M-light.
Men det er intet spinkelt ved motoriseringen. Den har en 4,4-liters åttesylindret twinturbo-motor der turboladerne er plassert mellom sylinderrekkene.
Motoren produserer 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. M8-modellen har samme motor, men det hentes ut enda med krefter. Hele 625 hk på M8 Competition-versjonen. Kreftene i M850i håndteres av en åttetrinns Steptronic girkasse. På de vaskeekte M-modellene er girkassa utstyrt med det BMW kaller M Drivelogic der du selv kan velge hurtigheten på girskiftene i tre trinn.
Det har ikke M850i, men det savnes heller ikke. For Steptronic-kassa jobber lynraskt og nærmest umerkelig.
Fylkesvei 224 mellom Golsfjellet og Hemsedal er et bilmareritt om våren. Telehiv gjør at den stedvis minner mer om en kuleløype enn bilvei.
Det er en vei som med all tydelighet demonstrerer hvorfor mange nordmenn vil ha ekstra bakkeklaring. Det rimer dårlig med en diger luksusbil med en bakkeklaring på 12,8 centimeter og en akselavstand på formidable tre meter.
Det er nesten så man forventer at den skal slå nedi. Men det skjer ikke. Ikke én gang. Og da er vi inne på BMWs sofistikerte understell.
Sofistikert understell
7-serien kommer standard med luftfjæring og var den BMW-modellen som først fikk Adaptiv-kjøreprogram i Driving Experience Control-en.
Med luftfjæring kan 7-serien utstyres med det BMW kaller Executive Drive Pro som innebærer krengingshemmer og såkalt predikativ automatikk.
I Adaptiv-programmet justeres bilens oppsett fortløpende ved at bilen «leser» veien ved hjelp av et stereokamera i frontruten (ved sladrespeilet) som jobber sammen med navigasjonsdataene. Større ujevnheter eller lignende oppfattes av kameraet.
Systemet justerer demperstivheten/demperutslagene deretter.
Viser kartdataene at bilen nærmer seg en skarp sving, går bilen automatisk over i Sport-modus for de ulike komponentene (styring, demping og gass), eventuelt til Comfort dersom det kommer en lang og rett strekning. I tillegg kommer også informasjon fra rattutslag og hjulhastighet som stabilitetskontrollen (DSC) registrerer.
8-serien har ikke luftfjæring og dermed heller ikke Executive Drive Pro-programmet, men den har et annet sensorbasert system som tar M850i sikkert gjennom kuleløypa på fylkesvei 244, forbi Fuglehaugen Motorcross og eventyrgården Huso.
Det adaptive M-understellet med elektronisk styrte stabilisatorstag reagerer kontant og mister heller ikke grepet i svingene. God hjelp får bilen også av styring på bakhjulene (Intergral active steering). Når vi skrubber er ikke det av hensyn til bilen, men passasjerene.
Høflig vroom
En kan nesten ikke fatte hvordan M8-versjonen skal overgå dette, men den har nesten 100 flere hester. Det er antakelig noe mer brøl fra eksosanlegget også. M850i nøyer seg stort sett med brummende åtter og et høflig vroom når du gir på. Vroom-et kan også fungere som en påminnelse om at du ganske snart vil være opp i svært ulovlige hastigheter dersom du ikke slakker av.
I mellomakselerasjon er den elbil-rask, og vips så er oppe i hastigheter som minner om at dette er en bil laget for å ligge konstant i ytterste forbikjøringsfelt på Autobahn sammen med Mercedes-AMG CLS, Porsche Panamera og Audi A7.
Legg til noen seter med masse justeringsmuligheter og seteputeforlenger, et tykt og godt ratt og et Bowers & Wilkins Diamond surroundanlegg til 56 100 kroner, så er det egentlig få grunner til å forlate bilen, annet enn for å nyte linjene, den bredde hekken (sporvidden bak er på 1671 mm - bredest av alle BMWs modeller) og omgivelsene som er i ferd med å gi seg hen til våren.
Heller 7-serie?
7-serien har fått mye kritikk for sin massive nyregrill. Grillen er mer elegant på 8-serien - av helt åpenbare grunner. Fronten er lav.
Må du ikke ha ladbar hybrid eller limousinutgave, er 8-serien et langt mer sporty og dynamisk valg. Men skal du ta mest mulig hensyn til passasjerene er 7-serien et bedre valg.
Det er slettes ikke utrivelig i baksetet på Gran Coupé, men er du over 180 cm stanger hodet i taket og gjør at du kanskje vil ønske deg over i en 7-serie.
TEKNISKE DATA
Tekniske data
Motor, cm³: 4395
Gir: 8-trinns Steptronic
Drivhjul: Firehjulstrekk
Effekt, hk ved o/min: 530/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min:750/1800
Egenvekt, kg: 1995
Tilhengervekt, kg: --
Lengde/bredde/høyde, cm: 508/193/141
Akselavstand, cm: 302
Bakkeklaring, cm: 12,8
Bagasjerom, liter: 440
Standard dekkdimensjon: 245/35R20/275/30R20
Forbruk, WLTP l/mil: 1,15
CO2-utslipp, g/km: 262
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 848 400
Pris testbil, kr: 2 104 478
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 09/05 2020, og sist oppdatert 11/05 2020.