Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid X6, 2010

BMW ga oss elektrosjokk på vinterføre

Under et bedragersk snølag ligger holka speilglatt. Da skal det litt til å få fart på 485 hk og en vekt på rundt 2,5 tonn. Men neida.

SE OPP: Akkurat når jeg har fått nesa på rett kjøl igjen, oppdager jeg at rettstrekningen ikke var så lang som jeg trodde.
SE OPP: Akkurat når jeg har fått nesa på rett kjøl igjen, oppdager jeg at rettstrekningen ikke var så lang som jeg trodde. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Del denne på Share

Den øde fjellveien åpenbarer seg med en lang, snødekt rettstrekning. Øyeblikket en 407 hk V8-motor , godt hjulpet av to elektromotorer på 91 og 86 hk, har ventet på. Jeg klemmer gassen i bunn, og etter en heftig knitring i antispinnsystemet de første meterne braker helvete løs.

Nå var det plutselig ikke så mye igjen av forsiktig summende fullhybrid-takter med ren elektromotordrift opp til 60 km/t. Ikke er det mange tanker som går til start/stopp-systemet heller, når V8-motoren brøler potent mot rødmerkingen. Og når bakhjulene brekker løs fra underlaget og sender bilen sideveis mot snøfonna, slutter jeg brått å tenke på 2,4 kW med vannkjølte NiMH-batterier og regenerering av bremseenergi.

Akkurat når jeg har fått nesa på rett kjøl igjen, oppdager jeg at rettstrekningen ikke var så lang som jeg trodde. Alternativt at X6 ActiveHybrid akselererer mye kjappere enn jeg trodde, glatt vinterføre tiltross.

Det er bare å hive ut det største ankeret BMW kan by på og håpe på feste. Det knitrer enda mer i ABS-systemet enn i antispinnen for noen sekunder siden, og for en gangs skyld opplever jeg en nærmest fysisk umulighet: Det føles som om det tar lenger tid å bremse enn å akselerere.

Oppfriskning i unnabakke

INTERIØR: Bayerne er normalt sett olympiske mestere når det gjelder å gjemme meter og kilo bak føreren, nesten uansett hvor svær bilen er.
INTERIØR: Bayerne er normalt sett olympiske mestere når det gjelder å gjemme meter og kilo bak føreren, nesten uansett hvor svær bilen er. Foto: Terje Bjørnsen

Etter å ha fått et klart og lett nervepirrende "ja" på spørsmålet om X6 ActiveHybrid faktisk kan være så kjapp som BMW hevder (0-100 km/t på 5,6 sekunder), er det på tide å finne ut om det står like bra til med veiegenskapene.

TEKNISKE DATA

MOTOR: 4,4-liter V8 twinturbo, to el-motorer

EFFEKT, HK VED O/MIN: Samlet 485 hk

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: Samlet 780 Nm

EGENVEKT, KG: Ca. 2500

TILHENGERVEKT, KG: 2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 488/198/169

BAGASJEROM, LITER: 570-1450

DEKKDIMENSJON: 225/50-19 R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,99

CO2-UTSLIPP, G/KM: 231

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,6

TOPPFART, KM/T: 236-250

PRIS FRA, KR: Ca. 2.000.000,-

ActiveHybrid X6 bruker xDrive-systemet for firehjulsdrift og fordeler kreftene fra motorene ut til drivhjulene via en syv-trinns automatkasse. Den kan overstyres manuelt på vanlig BMW-vis.

Alt vel og bra så langt, men du skal ikke veldig langt inn i den første svingen som kniper litt mot slutten, før du får en rask oppfriskningsleksjon i hvor kjelkeaktig 2,5 tonn kan bli på vinterføre. Er det litt nedoverbakke i tillegg kan det gamle Porsche 911-rådet om "sakte inn og fort ut" med fordel brukes på det BMW hevder er verdens sterkeste hybridbil.

Bayerne er normalt sett olympiske mestere når det gjelder å gjemme meter og kilo bak føreren, nesten uansett hvor svær bilen er. Men når det kommer til ActiveHybrid X6, klarer de likevel aldri å gjøre til noen sportslig, kjøreglad bil på vinterføre. Da er du langt bedre rustet med en firehjulsdrevet 5'er eller 7'er.

Jepp, du kan slå av antispinn-systemet og oppleve myk gasspedal-kontrollert drift gjennom svingene. Men det er mer fordi du kan, enn at det oppleves som naturlig eller en effektiv kjørestil med monster-hybriden. Uansett om betegnelsen på X6 er SAC (Sports Activity Coupé), er det fortsatt ingen tvil om at den føles som en SUV. Du har mindre kontakt med underlaget, sitter lenger unna der veigrep bestemmes og dirigeres, og har mer hemmende dødvekt på slep enn godt er for den kjøreglade følelsen.

En annen dag

Da er det bedre å bruke BMW ActiveHybrid X6 som den gigantiske og forvokste GT-bilen den er. Synke tilbake i ultrakomfortable seter, og la baksetepassasjerene nyte av kostbare underholdningssystemer mens milene suser forbi på uanstrengt maner. Kanskje tillate seg en liten akselerasjonsorgie i ny og ned slik at V8'en ikke soter igjen de to turboladerne eller elektromotorene ruster fast i ren uvirksomhet.

FRISTELSER: Enda en lang rettstrekning åpner seg foran X6-snuta. Redde verden får vi gjøre en annen dag. Både BMW og jeg.
FRISTELSER: Enda en lang rettstrekning åpner seg foran X6-snuta. Redde verden får vi gjøre en annen dag. Både BMW og jeg. Foto: Terje Bjørnsen

Når du glir gjennom de lange svingkombinasjonene bilen takler best vil det kanskje snike seg inn et "hvorfor". Skyv det bare pent ned i underbevisstheten igjen. Det finnes ikke noe godt logisk svar på hvorfor BMW har bygget en slik bil. Uten annet enn et "Yes, we can" - muligens tilføyd et "too" på slutten. Hei, verden - og USA spesielt: BMW kan akkurat det samme som Lexus - bare enda litt raskere og sterkere.

Enda en lang rettstrekning åpner seg foran X6-snuta. Fristelsen blir for stor, høyrefoten forsvinner ned i teppegulvet mens jubelen igjen stiger fra et blandet kor av bensin- og elektromotorer. Redde verden får vi gjøre en annen dag. Både BMW og jeg.

Se alle våre biltester her