Prøvekjørt: Audi Q7 V12 TDI

Vi kjører verdens sprekeste

Audi Q7 med verdens kraftigste dieselmotor er en voldsom opplevelse.

Sist oppdatert

Klikk.no/bil, Düsseldorf, Tyskland: En Audi Q7 er en ordentlig stor bil. Og enda større virker den i V12 TDI-utgave; skjermbreddere, en enda større og mer markant grill, og enorme luftinntak i støtfangeren foran gjør bilen enda mer brutal. Eller vulgær, om du vil. Det at Q7 i praksis - altså innvendig - ikke er så stor som utseendet hinter om, bryr vi oss lite om akkurat nå. For under panseret har bilen det som skal være den sprekeste personbildieselmotoren i verden.

Det er ikke mange biler i denne klassen. Q7 er jo en konkurrent til biler som BMW X5, Mercedes-Benz M-Klasse, Porsche Cayenne, Range Rover og Range Rover Sport, men det er ikke så mange av disse som har såpass mye effekt å by på som Q7 V12 TDI. Med et slagvolum på 5,9 liter, to turboer med variabel geometri, og teknikk de visstnok har hentet store mengder av fra Le Mans-suksessen R10, yter den nemlig 500 hk og 1000 Nm.

Les tester av konkurrentene:

Test av BMW X5 3,0S Da

Test av Range Rover 3,6 TDV8

Test av XC90 Sport

20-tommers felger er på plass som standard, og bak disse har bilen fått keramiske bremseskiver av enorm størrelse. Innvendig er V12 TDI bortimot fullstappet av utstyr - du skal ikke lure på om dette er toppmodellen.

Støtfangerne er annerledes, skjermene er bredere, og de to store eksosutblåsene lar deg både se og ikke minst høre at det var en V12 som nettopp blåste forbi deg.
Støtfangerne er annerledes, skjermene er bredere, og de to store eksosutblåsene lar deg både se og ikke minst høre at det var en V12 som nettopp blåste forbi deg.

Mektig

Vulgær eller ei, det er unektelig en imponerende opplevelse å kjøre Q7 V12 TDI. For i det øyeblikket automatgirkassa settes i Drive og vi triller i vei, med bare noen få omdreininger i maskinen, fylles bilen av en herlig brølende lyd. Dette er sinte saker! Gassresponsen er direkte, og hver minste endring av høyrefotens stilling gir resultater i både skyvet og lyden.

Er Q7 for høy? Audi S8 kan by på mye av det samme.

Veien åpner seg, og V12-en får vise hva den har å by på.

Det er ikke lite, for å si det forsiktig - utrolige 2,6 tonn bil drar i vei med vanvittig kraft. Ikke av den brå, nakkebrekkende typen, men på en momentan og nærmest sømløs lokomotiv- eller fly-som-skal-ta-av-måte.

Se det som kommer av bilteknikk her

Enorm akselerasjon

Og lyden er fantastisk; en blanding av muskuløst vræl og dyp, overlegen brumming som får lov til å slippe inn i kupeen på en måte vi trodde var forbeholdt sportsbiler. Firehjulstrekksystemet gjør at kreftene ikke har problemer med å bli omsatt til bevegelse på den tørre asfalten, og den vanedannende opplevelsen av en enorm bil med enorm akselerasjon gjør at vi må gjøre øvelsen gang på gang. Bare fordi det er så herlig!

For lite sporty? Hva med en Audi R8? Les vår test her!

Stoppekraft er det nok av, men bilen er også overraskende trivelig å svinge med, tatt i betraktning at den faktisk veier 2,6 tonn før du fyller på med folk. Som på den vanlige Q7 merkes det at bilen er stor, men samtidig er den lettkjørt og ryddig i oppførselen.

Relativt miljøsnill

Bilen er svært godt utstyrt allerede som standard. Og den har en rekke hint som deles med S-modellene ¿ selv om dette ikke akkurat er noen sportsbil.
Bilen er svært godt utstyrt allerede som standard. Og den har en rekke hint som deles med S-modellene ¿ selv om dette ikke akkurat er noen sportsbil.

Dessuten, i disse miljøtider må det nevnes at selv om dette er verdens kraftigste dieselmotor i en personbil, er den langt fra verdens tørsteste. I snitt skal den klare seg med 1,13 liter på mila, noe som resulterer i 298 gram CO2 per kilometer. Jo da, det er jo en del, men på den annen side veldig mye mindre enn det de få konkurrentene som har satt enorme bensinmotorer i de store SUV-ene sine kan vise til.

Ikke det at det betyr noe som helst. For denne bilen blir det av naturlige årsaker ikke veldig mange av på veiene, så dens totale miljøpåvirkning blir minimal. For bilen er dyr. Veldig dyr. Nøyaktig hvor kostbar har ikke den norske importøren finregnet på ennå - de tre-fire-fem norske kjøperne bryr seg uansett ikke om den går noen hundretusenlapper i den ene eller andre retningen. Men regn med to komma en god del millioner kroner når den kommer hit som en litt tidlig julegave.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også