Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle

Audis viktigste modell i Norge er helt klart A4, eller rettere sagt A4 Avant. Den kan skilte med gode kjøreegenskaper, stor plass og en relativt lav innstegspris.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Audi A4 har fått mye ros, og det er ikke ufortjent. Den er stor nok for de aller fleste, den er drivstoffgjerrig og den ser helt klart bra ut. Innstegsmodellen er også forholdsvis rimelig, men hvis du vil ha noe grommere enn "alle andre", koster det, på sedvanlig Audi-vis, en hel del.

Når vi nå tar for oss A4 Avant, er det de samme punktene som går igjen. Den er større enn forgjengeren, og bør derfor være aktuell for enda flere familier. Når så også pumpedysemotoren har blitt erstattet med en langt mer moderne og stillegående common rail-maskin: Hvorfor kjører ikke "alle" en ny A4? Det er som sagt fordi prestisje som regel blir kostbart selv om den foreløpige inngangsbilletten pålydende 371 900 kroner er hyggelig.

Kontrastfylt modell

Det skiller en god del mellom en billig og en dyr A4. Kongen på haugen er en 3,0 TDI Quattro. Med 240 hester og 500 bamsesterke Nm er dette en real kraftplugg som sparker stasjonsvognen til hundre på bare 6,3 sekunder.

Vi kan også nevne bensinalternativet for dem som virkelig vil vise seg fram. V6-eren på 3,2 liter med FSI-teknologi yter 265 hester og 330 Nm, nok til nesten å matche dieselraketten til hundre med sine 6,6 sekunder.

Det som imponerer mest med A4 på veien er imidlertid ikke motorkraften, men veigrepet og balansen - spesielt hvis du blar opp noen tusenlapper ekstra vel og merke. For det er med systemet kalt Audi drive select det virkelig blir fres på sakene. Dette er et system der styreresponsen og understellet aktivt jobber sammen for å gi den best mulige kjøreopplevelsen, og det fungerer bra.

Med et tastetrykk blir bilen vesentlig stivere med langt bedre presisjon og mindre rattutslag på styringen; den forvandles til en langt mer sportslig bil man virkelig kan ha det moro med, og i tillegg føles den mer stabil i høyere hastigheter. Dessuten kan man justere systemet i flere trinn alt etter dagsform og formål med kjøringen.

Medaljens bakside? Drøyt 25 tusenlapper ekstra.

Flere potensielle storselgere

Tolitersdieselen har som nevnt innledningsvis fått common rail-teknologi, noe som burde gjøre den enda mer attraktiv enn før. Selv om den ikke oppleves som markedets mest stillegående eller kultiverte motor, er kraftkurven jevn og draget bra. Fireren yter 143 hester og 320 Nm. Det holder til å sende A4 Avant til hundre på 9,7 sekunder, mens forbruket på blandet kjøring er oppgitt til å ligge på 0,57 liter per mil.

Den andre motoren - foreløpig kanskje den mest spennende - er en 1,8-liters TFSI-motor på 160 hester og 250 Nm. Med et forbruk på kun 0,72 liter per mil regner importøren Harald A. Møller at den vil gi dieselmodellen kamp om kundemassene, noe som ikke er utenkelig siden den har et lavere støynivå, mindre vibrasjoner og ikke minst bedre ytelser akselerasjonsmessig med sine 8,9 sekunder til hundre.

Både 1,8 TFSI og 2,0 TDI vil til høsten komme i 120 hk-versjoner, med enda hyggeligere prislapper. Midt i mellom har vi grommotoren 2,0 TFSI med 211 hester, en oppjustert 2,0 TDI med 170 hester, samt en 2,7 TDI med 190 hester og trinnløs girkasse.

Vil-ha-bil

Det er lett å like nye A4 Avant. Bilen dekker de fleste plassbehov, er drivstoffgjerrig, er flott å se på - og i tillegg har den herlig balanse, gode kjøreegenskaper og spreke motoralternativer.

Startprisen på 371 900 kroner er det ikke noe å si på, men de fleste vil nok unne seg litt snadder i tillegg, og det er jo nærmest påkrevd hvis man vil ha god annenhåndsverdi. For den som er økonomisk uavhengig finnes det utallige motor- og girkasse-kombinasjoner, og i typisk Audi-ånd er flere også å få med Quattro.