Prøvekjøring av VW Polo BlueMotion

Polo slipper ut mindre enn en hybrid

I rekken av Bluemotion-modeller er det naturlig nok minstemann Polo som er den snilleste mot miljøet. Snillere enn konkurrentene i klassen, men også snillere enn hybridfavoritten Toyota Prius.

Først publisert Sist oppdatert

Vi er i Tyskland, nærmere bestemt Hannover, en drøy times kjøring fra Wolfsburg - der VW holder hus. Vi er her for å prøvekjøre Volkwagens etterhvert så velkjente BlueMotion-serie, en serie biler som bruker mindre drivstoff og har lavere CO2-utslipp.

Stopp/start-funksjon, lavere vekt, bedre aerodynamikk, dekk med lavere rullemotstand og regenerering av bremseenergi er triksene ingeniørene hos VW har brukt for å gjøre BlueMotion så miljøvennlig som mulig - noe de har lykkes med.

Veldig gjerrig

VW Polo ble lansert i vår med en rekke motoralternativer, men denne gangen er det BlueMotion det dreier seg om.

Her er vårt inntrykk av Polo fra lanseringen våren 2009.

En 1,2 liter stor dieselmotor på 75 hestekrefter driver Polo fram, fort går det ikke men akselerasjonen er grei nok.

Toppfarten på 173 km/t er mer enn nok for norske fartsgrenser, og på sprinten 0-100 km/t bruker 13,6 sekunder. Ikke raskt, men som sagt helt greit.

STOPP/START: Stopp/start-systemet sørger for enda lavere forbruk og CO2-utslipp.
STOPP/START: Stopp/start-systemet sørger for enda lavere forbruk og CO2-utslipp. Foto: Handeland, Petter

Den tresylindrede motoren har mer vibrasjoner og støy enn en firesylindret motor, men er til gjengjeld en del gjerrigere. I EU-miksen er nye Polo oppgitt til et forbruk på 0,33 liter per mil, på tysk landevei kommer vi ned i tall som starter på 0,2.

Med lavt forbruk følger også lavere utslipp av CO2 - Polo leder per dags dato kampen mot grammene med sine 87 gram per kilometer.

Under 200 000 kroner

KJØRER BILLIG: Ved kjøring i og rundt byen går Polo BlueMotion billig. På landeveien presterer den enda bedre.
KJØRER BILLIG: Ved kjøring i og rundt byen går Polo BlueMotion billig. På landeveien presterer den enda bedre. Foto: Handeland, Petter

Med lavere CO2-utslipp følger også lavere pris, og Polo er vinneren i det nye statsbudsjettet. Vi snakker med Paul Hegna, informasjonsdirektør i Harald A. Møller AS, og han forteller ivrig at prisen på Polo Bluemotion vil bli meget konkurransedyktig.

- Prisen i dag er rundt 210 000 kroner, men denne prisen vil bli slanket med 7 000 kroner etter nyttår da det nye statsbudsjettet trer i kraft. Vi jobber hardt for å presse prisen ytterligere ned, og vi håper å kunne selge Polo BlueMotion for under 200 000 kroner, forteller han.

- Med en så god bil og en så konkurransedyktig pris, tror jeg dette kan bli den første BlueMotion-modellen som selges i flere eksemplarer enn opphavet, avslutter han.

VW Polo BlueMotion er klar til levering like over nyttår.

Les også: