Prøvekjørt: Mini Clubman
Er blitt så moden at den faktisk blir litt gledesløs
Er blitt større og mer fornuftig. Dermed er også noe av spensten borte.
Siste versjon av Clubman var en asymmetrisk pussighet. Hva er endret nå?
De har satt inn fem dører (selv om åpningene er trange), slik at baksetepassasjerene ikke trenger å presse seg inn forfra. Bakseteplassen er også blitt bedre. Nå kan til og med voksne sitter der, og sikten er grei nok takket være litt høyere seter.
Hvor kommer all plassen fra? Den ser fremdeles ut som den forrige Minien…
Den ser kanskje slik ut, men den er det ikke. Den er fundamentert på plattformen til BMW 2-serie Gran Tourer.
Resultatet er at Clubman ikke bare er 27 cm lengre enn den femdørs Minien, men også 3 cm bredere. Det merkes godt foran. Betjeningsknappen er plassert smartere og med mer plass.
Nå har den også fått en skikkelig midtkonsoll mellom føreren og passasjeren, noe som gjør iDrive-kontrollen mer tilgjengelig. Armlene med oppbevaringsrom er det også funnet plass til. Det er nyttig, siden rommene i dørene er små til å være i en familiebil – akkurat som bagasjerommet…
Tykke dører
Jeg ser noen interessante dører bak på bilen. Form over funksjon?
Tja, bagasjerommet er som på en 1-serie; stakkarslige 360 liter. En Golf har bredere lasterom bak. Men slår du ned baksetene og bruker den som varebil, får du et greit volum på 1250 liter (men mindre enn i Honda Jazz, for de som er interesserte i slikt).
Dørene er tykke, og går inn i lasterommet. Men de har fine lagringslommer.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Finnes det andre problemer enn den åpenbare dødvinkelen?
Du kan bare åpne dørene i rekkefølgen høyre-og-venstre (og omvendt for lukking). Den elektriske åpningsmekanismen er t-r-e-g. Clubman er en mye mer romslig bil enn før, men plassutnyttelsen virker svak.
Flott kjørestilling
Men likevel: Bredere sporvidde og lengre akselavstand gir ryddigere kjøring?
Mini har overdrevet dette. Alle de vanlige ingrediensene er der: Tung og veldig direkte styring, flott kjørestilling og det velkjente korte giret. Men Clubman er så moden at den faktisk blir litt gledesløs.
Selv som en Cooper S?
Redd for det. Gamle Clubman var bare 64 kg tyngre enn den vanlige versjonen. Denne er 125 kg tyngre.
DOMMEN:
Faller mellom familiebil og kjøreglede. Den har endret seg mye, men er fremdeles ikke fullt utviklet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
Mini Clubman Cooper
Pris: Fra 269.000 kroner
Motor: 1499 ccm, tresylindret turbo
HK: 136
Dreiemoment: 220 Nm
0–100 km/t: 9,1 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk: 0,51 l/mil
CO2-utslipp: 119 g/km
Vekt: 1380 kg