Porsche Boxster Spyder vs. Tesla Roadster Sport
Porsche møter verdens beste elbil
Elbilen Tesla Roadster Sport i duell med Porsche Boxster Spyder. Tesla er raskest i starten...
Da navnet Tesla Roadster Sport ble ført opp ved siden av den nye Porsche Boxster Spyder, måtte jeg tenke. Normalt er det små, hyggelige trivialiteter som skiller testbiler - noen kubikk her, en overraskende turbolader der. Småting vi kan tygge på i timevis.
Så hvordan skal vi angripe det når vi har to biler drevet av fullstendig ulike kraftkilder? Jo, ved rett og slett å se på dem som to sportsbiler. Og ikke plusse på en eneste spekulasjon til. Ikke drøfte klimakrise, batteriøkonomi, (mangelen på) ladestasjoner eller alle andre spørsmål som svirrer rundt elbiler. Det får andre ta seg av. Vi skal finne ut hva de kan levere.
Tesla Roadster Sport er godkjent som verdig motstander til den splitter nye Porsche Boxster Spyder fordi den faktisk har gjort seg fortjent til det. Tross kriseøkonomi, søksmål og tekniske bommerter har den vist at den har livets rett. I vinter rullet Tesla nummer 1000 ut av fabrikken, og nestenadelige Mercedes-Benz har sett nok til å kjøpe 10 prosent av aksjene. Også myndighetene har tro på Tesla, og har gitt et lån på 465 millioner dollar til utvikling av selskapets neste bil, Model S.
Les også:
Her er den neste Tesla-modellen
Koster ekstra
Tesla Roadster Sport koster fra 99 000 euro (knapt 800 000 kroner) før merverdiavgift i Europa, 15 000 euro mer enn standardmodellen. For de ekstra pengene får du en håndbygd stator (den stillestående delen av en elektrisk motor) som presser effekten opp i 292 hk (215 kW).
Dreiemomentet øker med 30 Nm til 400 Nm - og det er der fra første berøring av gasspedalen.
Roadster Sport har i tillegg svarte originalfelger, Yokohama Advan-dekk og justerbart understell med hele ti trinn for støtdemperne.
Teslaen er med sine 1260 kg hele 73 kg lettere enn Boxster Spyder, selv om Porschen har vært på slankekur. Borte er klimaanlegg, radio og vanlige dørhåndtak, som er erstattet med stropper. Aludører, lette sportsseter og 19-tommers lettvektsfelger bidrar ytterligere til at den nye Über-Boxsteren veier 80 kg mindre enn en Boxster S. Spyder er også senket med 1 centimeter.
Bak setene, under et vakkert formet deksel, ligger motoren fra Cayman S parat med sine 320 hk. Full effekt nås ved 7200 o/min, langt seinere enn i Tesla. Spyder henger etter også i dreiemoment: 370 Nm kommer ved 4750 o/min, mens Tesla altså slipper fri sine 400 Nm umiddelbart.
Tesla har ett gir, mens Porsche har seks. Det gir en av det pussigste akselerasjons-sammenligningene jeg har hatt gleden av å være med på.
Etter å ha vridd Tesla-nøkkelen helt om (slik får man maksimal kraft) og lagt pedalen i bånn (her snakker vi ekte drive-by-wire), er det som om bilen slynges ut i verdensrommet. Får du får sagt «hva f... er det som skjer», er vi i hundre. 3,7 sekunder på 0-97 km/t er 6 tildels sekund raskere enn Porsche, som tapte tid ved første girskift. Årsaken til galskapen: Teslas elmotor reagerer momentant og trenger ikke trekke pusten. Den bare pøser på.
Les også:
Tyskerens tid
Akkurat idet du tenker at Teslas vektfordel på «lettvekts»-Boxsteren er forklaringen, begynner Spyder å vokse i speilet igjen. Porsches ekstra girtrinn er som en serie omstartsknapper, og etter en kvart mile er bilene hakk i hæl - og Spyder kjører klart raskest. Derfra er det ingen tvil: Porsches toppfart er 267 km/t, Tesla klarer «bare» 201 km/t.
Om Teslas smidige akselerasjon gjør den til en ultimat byracer, er det ikke sikkert den er perfekt når vi kommer til Willow Springs-racerbanen. Bilen blir fraktet til banen for å være fulladet når testene starter, og ikke kjørt dit på egne hjul. Om rekkevidden på rundt 350 km kan være et problem i seg selv, byr også været på trøbbel for Team Elektro. Minusgrader kan ta spensten fra litiumcellene, selv om det er 6831 av dem.
Men etter et par oppvarmingsrunder er de varme nok. Vår testpilot Scott Mortara fester hjelmen og suser ut i ukjent territorium. Når han stopper til lyden av bremser og regenerert energi, er det med et ergerlig ansiktsuttrykk. - Den er ukomfortabel i svinger, gir ikke nok informasjon til å kunne dra på.
Tesla har 65 prosent av vekten på bakhjulene (Spyder har 53 prosent).
Det gjør at den hele tiden er nær ved å overstyre, men uten at den drar av gårde sideveis. På den annen side er det som om det drypper superlim foran forhjulene, for styringen er ultradirekte. Lukk øynene dine, og du kjører en ekte racerbil.
Les også:
Teslas hang til overstyring står i skarp kontrast til Boxster Spyder.
Bilen er nesten pornografiske intim med banens kurver. Du kan plassere den med kirurgisk presisjon. Kjenne hvor landet ligger med kjærtegn fra tærne dine mot gasspedalen. Rattet er ikke håndverk, det er kunst.
Vi sporer ikke en antydning til mykhet i karosseriet, slik en ofte gjør i takløse biler. Boxster Spyder er dønn solid, og rask: 5 sekunder raskere enn Tesla. Det er mye.
Og kanskje mer enn det burde vært. For når vi dagen etter gjør kjøreøvelser med Tesla på en stor, åpen asfaltflate, er testsjåfør Scott enda mer ergerlig når han stiger ut av bilen. For her er ikke bilen ustabil i det hele tatt. Kunne han kjørt raskere på racerbanen med Tesla?
Tja, faktum er uansett at Porschen var rask og lett kontrollerbar allerede på testrundene. Så hvorfor skulle Tesla kreve tilvenning på en supertrygg, enorm asfaltflate for å vise sitt sanne jeg? Svaret er at det burde den ikke.
Men Tesla-kundene er neppe råtasser på racerbanen. De er miljøteknofrikere, villige til å avstå fra noe i det godes hensikt.
Les også:
Med Porsche Boxster Spyder i James Deans hjulspor
Hva det egentlig handler om
Noen dager etter disse testene kjører jeg Boxster Spyder gjennom Malibu. Da jeg stopper for å sjekke noe i håndboka, stopper en eldre
911 Targa foran meg. Eieren er en herre som kan alt om Boxster Spyder, men som vil se nærmere på bilen. Da han skal til å dra, spør han hvor jeg skal.
- Rett fram på hovedveien. Jeg har det travelt, svarer jeg.
Han hører ikke på det øret, og forteller meg hvor jeg burde kjøre. Inn i landet, en storslagen runde.
- God idé, svarer jeg, - men jeg har det... Han avbryter med samme regla igjen, som for å lære meg noe.
Og han gir seg ikke når jeg tar ham igjen ved første lyskryss.
Pekefingeren hans viser vei. Ok, jeg gir meg og svinger til venstre.
Les også:
Full test av tre Porsche-modeller
Selvsagt er veien nydelig. Men det handler om mer enn det. Min ukjente venn har sendt meg til en tredimensjonal IMAX-kino av den virkelige verden. Jeg hører lyden av tørt løv under dekkene, kjenner lukta av trær og gress. Striper av sol trenger gjennom skyggene fra trærne, danser gjennom cockpiten og hopper over støtfangerne.
Jeg bremser farta og lytter på motorlyden. Det er bare i en åpen bil du virkelig kan høre hvordan tusenvis av eksplosjoner smelter sammen til en slags urlyd. Det er derfor vi bryr oss om biler.
Kanskje vil elbiler feie alt annet av veien, men selv ikke den oppsiktsvekkende Teslaen har funnet sitt svar på forbrenningsmotorens romatiske pulsslag. Og det bekymrer meg.
Tesla Roadster representerer fremtidens sportsbil. La oss håpe at den finner følelsene Porsche Boxster Spyder besitter på veien dit.
Tekniske data |
Porsche Boxster Spyder |
Tesla Roadster Sport |
MOTOR: |
6 syl., 3436 cm3 |
Elmotor, 375 volt |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
320/7200 |
292/4400 (215 kW) |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
370/4750 |
400/0- |
L/B/H, CM: |
434/180/123 |
395/187/113 |
BAGASJEROM, LITER: |
280 (F: 150, B: 130) |
170 |
STANDARD DEKKDIM.: |
F: 235/35 ZR 19, B: 265/35 ZR 19 |
F: 195/50 R 16, B: 225/45 R 17 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,97 |
0,18 (omregnet til bensins energimengde) |
CO²-UTSLIPP, G/KM: |
228 |
Fra 0 (avhengig av strømkilde) |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
5,1 |
ca. 3,8 |
TOPPFART, KM/T: |
267 |
201 |
PRIS FRA, KR: |
1 091 000 (man.), 1 057 000 (PDK) |
Ca. 800 000 |
Testdata:** |
||
0-50 KM/T, SEK.: |
1,6 |
1,5 |
0-100 KM/T, SEK.: |
4,4 |
3,8 |
0-160 KM/T, SEK.: |
10,3 |
11,5 |
*Spesifikasjoner for amerikanske modeller som i enkelte tilfeller skiller seg fra europeiske.
**Testdata omregnet og avrundet for henholdsvis 0-30 mph, 0-60 mph og 0-100 mph.
Les også:
Stor testsamling av takløse biler