1992 Porsche 968:
En vinterbil av de sjeldne
De fleste entusiastbiler lever et skjermet liv. Ikke ser de regn, sludd, snø eller veisalt. Heller ikke temperaturer under tosifrede varmegrader. Dog finnes det noen som (heldigvis) bryter med denne normen og tenker at biler er tross alt til for å brukes. Eller som bileier Knut Lien sier, livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.


Hva? Du har en Porsche 968 som vinterbil!? Slik lød vår reaksjon første gangen vi traff Knut Lien. Hvorfor, lød vårt påfølgende svar, hvorpå Knut kontrer kontant «hvorfor ikke?».
Du skjønner, Knut er ikke ukjent med sportslige biler til hverdags. Har han kjøpt dem, må han kunne bruke dem også. Tidligere hadde Knut en Porsche 924 som «allværsbil». Etter hvert gikk han til innkjøp av en Aston Martin DB7 Volante, men forstod fort at dette nok passet bedre som godværscruiser enn hverdagshelt, så finn-annonsene ble igjen saumfart etter noe moro.
Les også: Klassiker: 1982 Porsche 911 SC: Derfor var Porsche 911 det opplagte valget for Endre
Tankene falt tilbake på Porsche 924
I utgangspunktet var Lien på jakt etter en litt hissig Saab eller Subaru, noe som virket laget for skandinaviske forhold, men så falt tankene tilbake på Porsche 924 og hvor upåklagelig den hadde vært i eierskap. Dermed huket Knut av «Porsche» i filteret på finn og utvidet søket.

Først fant han en 968 CS (Club Sport), som er en langt mer sportslig oppsatt bil enn en «vanlig» 968. Club Sport-bilene er mer eller mindre ribbet innvendig med enkle dørtrekk, lettvekts Recaro-seter med manuell justering, mindre støydempende materiale og baksetet fjernet. Club Sport er senket to centimeter og har bredere 17-toms felger og dekk (225 foran og 255 bak kontra 205 og 225 for vanlig 968).

Alt dette virket først forlokkende på Knut Lien, men etter litt betenkningstid kom han fram til at bilen var for sportslig oppsatt til vanlig gatebruk og heller ikke særlig praktisk med det manglende baksetet. Men en 968 var i seg selv ikke en dum idé.
En av tre
Knuts Porsche 968 er av det «vanlige» slaget og forlot fabrikken som en behagelig GT-cruiser. Det som dog er noe uvanlig, er at denne faktisk er solgt ny i Norge. Det ble solgt tre stykk Porsche 968 i 1992. En blå med tiptronic-kasse og Knut Liens med manuell kasse. Den tredje kjenner vi ikke statusen til.

Knuts røde har levd et liv med flere eiere og kortvarige eierskap. En fellesnevner for dem alle er at de har tatt svært godt vare på bilen. Etter et års tid havnet bilen hos Erik Evensen, som kun brukte Porsche-verksted for alle reparasjoner og ba om at hver minste lille uriktighet skulle utbedres om det var noe. Etter en fire års tid flyttet bilen på seg flere ganger før den i 2002 havner i Olaf Magnus Olsens eie, boende på Kleppe.

de er av. Foto: Christopher skjæveland
I 2010 solgte han bilen. Nye eier: Knut lien. I skrivende stund er bilen kjørt hele 251 000 km og ser fremdeles omtrent ny ut. Et testament til ikke bare de tidligere eierne, men spesielt til Lien og hans vedlikeholdsregime siden han har eid den desidert lengst.

80 prosent evolusjon
Historien om Porsche 968 begynte i 1989 rett etter at Porsche 944 S2 (faceliftet utgave) ble lansert. Porsche slet med økonomien på tidspunktet, og det hele så heller mørkt ut. Sviktende omsetning, spesielt i statene, var skylden.

skapene. Foto: Produsenten
944 hadde vært i produksjon mer eller mindre uforandret siden 1982, som igjen var svært lik 924 som ble bygget fra 1976 til 1988. Publikum var klar for noe nytt og ingeniørene til Porsche lystret: En ny innstegsmodell skulle utvikles. Med en 944 S2 som basis, ble en rekke modifikasjoner utført med tanke på en kommende S3 variant.
Faktisk ble hele 80 prosent av alle av 944s komponenter enten erstattet eller betydelig modifisert, såpass mye faktisk at Porsche-ledelsen besluttet å introdusere resultatet som en helt ny modell, da avstanden til utgangspunktet nå ble sett på som for stor.

Navnet ble så 968. Ikke bare ble det gjort en rekke mekaniske oppgraderinger og revisjoner, men designet fikk seg også et betydelig løft med et mer moderne, strømlinjeformet utseende. Som prikken over i’en, ble 968 også gitt en del utstyr dens forgjengere ikke hadde for å gjøre den mer luksuriøs. Produksjonen ble flyttet fra Audi-fabrikken i Neckarsulm til Porsches egen fabrikk i Zuffenhausen.
Selv om bilen var mer eller mindre ny, er slektskapet til 944 umiskjennelig. Spesielt bakfra. Fronten er det fort gjort å trekke paralleller til 928 med, men faktisk er designspråket her en forsmak på den da kommende 993-versjonen av 911 som ble introdusert et par år etter 968.

Interiøret var mer eller mindre en videreføring av 944, men bilene var nå utrustet med mer bekvemmelighet og komfort i tankene. Seter i heltrukket skinn foran og bak, skinn på senterkonsoll, girkule og dashbord. Setene fikk også elektrisk justering. Skinninteriøret ble levert i flere farger, her svart, samt at det kunne leveres stoffseter og delskinn i flere varianter hvis ønskelig. I USA var faktisk delskinn det som solgte best. 1992 er for øvrig det desidert beste året med 5 353 produserte biler, hvor 3 913 gikk utenfor USA/Canada. Tre av disse gikk som sagt til Norge.
Bunndrag og brøytekanter
Knut Liens bil skinner fortsatt med sin originale lakk med navnet Guard’s Red, den samme rødfargen mange Porsche 930 (911 Turbo) fra 70- og 80-tallet ble levert i, hvilket kler bilen godt. Svart skinn dominerer innsiden, men cockpiten føles langt fra mørk og trang, takket være store vindusflater. En sitter lavt og det er et stykke ned i setet for selv en som er under 40, men en sitter som støpt når en først har fått rigget seg til.

Den firesylindrede rekkemotoren på fantastiske tre liter yter 240 hk ved 6200 omdreininger og 305 Nm ved 4100 omdreininger. Lyden er dyp, men ikke påtrengende. Av gir har vi seks forover og én bakover i manuell form. Bilen kunne også leveres med firetrinns tiptronic, som først ble introdusert i Porsche 911 (964) i 1989.
Stavanger-traktene har virkelig tatt på seg vinterdrakten denne januardagen, med snødekte veier, jorder og enger. Av ulike årsaker oppsøker vi en bakke som viser seg å være dårlig brøytet. Det tar 968-en med sitt solide bunndrag med stoisk ro, og drar oss fint av gårde uten dramatikk. Til og med tilbake igjen – baklengs (det var enda dårligere brøytet på snuplassen i enden). Knut ratter Porschen med den største ro.

Til slutt ender vi opp ved Stavanger Golfklubb, sammen med det som virker som resten av Stavangers befolkning denne dagen, som sto for mesteparten av dramatikk langs harde brøytekanter og smale gårdsveier ned til klubbhuset. Etter den seansen er i hvert fall vi overbevist om at Porsche 968 fungerer aldeles utmerket som vinterbil.
Planen om en etterfølger til 911
På slutten av sekstitallet og begynnelsen av syttitallet hadde nemlig ikke Stuttgart-bedriften full tiltro til 911-modellens fremtid, og satte derfor i gang med å klekke ut en etterfølger. Tyskerne var nok også redde for at Chevrolet Corvairs sikkerhetsrelaterte problemer med hekkmotor kunne medføre et forbud mot dette i USA. Men rugetiden for en ny bil er lang. Dertil medførte oljekrisen sirup i maskineriet. 928 skulle etter planene ha vært den første frontmotoriserte Porsche-modellen, men sendrektigheten med å få den ferdig gjorde at den mindre avanserte 924 fikk æren. Som for mang en Porsche-purist heller var en skam. 928 var ikke riktig ute av skallet før i 1977, og slo ut vingene som en 1978-modell. 944 kom i 1982.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2025