Porsche 911 GT3 offisiell
Her er Porsches oppgraderte versjon av GT3. Dermed er bilen, som duger like godt på en racerbane som på veien, klar for sine siste to år på markedet.
Først og fremst har den selvpustende boxermotoren fått økt sitt slagvolum fra 3,6 til 3,8 liter. Dette resulterer i hele 435 turtallsvillige hestekrefter, 20 mer enn før, samt at motoren i følge Porsche selv skal være enklere å utnytte takket være mer moment tidligere i effektregisteret.
Se også:
Se video fra da Klikks journalist testet monsteret GT-R!
4,1 sekunder
Dermed bruker ikke bilen mer enn fattige 4,1 sekunder til 100 km/t, og kanskje enda mer imponerende kun 8,2 sekunder til 200 km/t. Og skulle vær, føre og fartsgrenser tillate det, butter ikke nåla før ved 312 km/t. Porsche presiserer i sin pressemelding at nye GT3 også vil tilby bedre grep ved hard igangkjøring.
En annen med gromme kjøreegenskaper
Kjøring i fokus
Til tross for ekstreme ytelser er ikke GT3 den raskeste i Porsche-familien. Kjøreegenskapene, derimot, er plukket fra øverste hylle, og det er racingegenskapene som skiller den fra resten av 911-familien.
Selvsagt er også disse forbedret på den nye modellen, blant annet gjennom langt bedre aerodynamikk. Porsche selv hevder de har klart å oppnå dobbelt så mye downforce som på dagens GT3, uten at det går på bekostning av verken luftmotstand eller toppfart.
Også PASM-systemet, deres aktive støtdemperstyring, er blitt oppgradert. Dette skal gjøre bilen enda mer potent og kjøreglad, samtidig som komforten ivaretas - selv om neppe GT3 er direkte superkomfortabel denne gangen heller.
Hvis du lurer på om dobbelkløtsjkassen PDK vil finne veien ned i GT3 må jeg skuffe deg. GT3 er og blir en bil som skal gires manuelt, i hvert fall i Porsches øyne.
Les vår prøvekjøring av dagens GT3 her.
Føreren bestemmer
For første gang er GT3 tilgjengelig med en veldig sporty variant av deres ESP-lignende stabilitetsprogram PSM.
Systemet består av både traction-kontroll og antispinn, som kan justeres i flere trinn slik at føreren selv bestemmer hvor mye hjelp han vil ha på sin kosetur med GT3.
Det kan også deaktiveres helt, fint med tanke på banekjøring, uten at det aktiverer seg selv - selv under tøffe forhold.
Visuelt jåleri
Selv om 911-utseendet nærmest er verneverdig, har også eksteriøret fått nye detaljer. Blant annet er bixenon-lykter på plass foran og LED-lys montert bak, mens luftinntakene rundt om har blitt forandret litt på med tanke på bedre aerodynamikk.
Litt stilig er det også at hjulene har fått senterbolter - det lukter det racing av!
Dersom du er av de heldige som kan vurdere en GT3, kommer bilen for salg i Europa på forsommeren. Den vil bli vist for verden på messen i Geneve i mars.