Din neste bil?
Plug-in hybridene kommer snart
Plug-in hybriden nærmer seg markedet. Den kan bli et gjennombrudd for miljøbilen!
Vi har hørt mye om plug-in hybrider i det siste. Men miljøorganisasjonen Zeros nye nettside, Klimabiler.no, demonstrerer likevel at denne typen miljøbil fortsatt har et stykke igjen til serieproduksjon. Per i dag finnes ingen på det norske markedet. Opel Ampera vil muligens bli den første, i 2012. Samme år vil flere følge etter, som for eksempel mye omtalte Toyota Prius i plug-in versjon.
Hva er egentlig forskjellen på dagens Prius og en Prius plug-in hybrid? Hybridbiler kan fungere på mange slags måter, og forskjellen mellom de to typene Prius er såpass stor at miljøorganisasjonen Zero bare regner sistnevnte versjon som en klimabil.
- Vi regner ladbare hybrider som en del av klimaløsningen fordi de kan lade batteriet med fornybar energi. I en ikke ladbar hybridbil kommer all energien fra det fossile drivstoffet, forklarer Hanne Løvik Kirknes, som er redaktør for Klimabiler.no.
Stadig flere innen bilindustrien gir uttrykk for at de tror på oppladbare hybrider som den viktigste typen miljøbil i årene som kommer. I mai 2009 leverte en ressursgruppe for elektrifisering av veitransport sin innstilling til Samferdselsdepartementet. Prognosen anslår at det i 2017 vil være flere ladbare hybrider enn elbiler i Norge. Andre undersøkelser viser at langt flere bileiere kan tenke seg en plug in-hybrid enn en elbil som sin neste bil.
Årsaken til at mange har mer tro på den oppladbare hybriden er at rene elbiler i overskuelig fremtid vil ha betydelige begrensninger på rekkevidde, og dermed fort ende opp som en nummer to-bil.
En oppladbar hybrid - som for eksempel Opel Ampera - vil til hverdags kunne kjøres helelektrisk store deler av tiden. Ampera klarer 64 kilometer, og undersøkelser viser at 80 prosent av europeiske bilister daglig kjører mindre enn dette. Når batteriene er i ferd med å bli tomme, begynner en 1,4-liters bensinmotor å drive en generator som lader dem. Først etter rundt 500 kilometer vil du måtte stoppe for å lade batteriene fra et strømuttak, og/eller fylle bensin. En slik biltype vil med andre ord dekke de aller fleste behov.
Elbil eller ei?
Utfordringen for oppladbare hybrider på det norske markedet, kan bli hvilken status de får. Mens elbiler har en mengde (antageligvis midlertidige) fordeler (ingen engangsavgift, momsfritak, gratis bomringpassering, kjøre i kollektivfelt etc.), er den ladbare hybriden avspist med småtterier som ti prosent rabatt i vektkomponenten i engangsavgiften, samt CO2-fradrag i avgiften med et gitt og lavt innslagspunkt i antall gram utslipp pr. kilometer (50 gram i dag).
Plug-in hybrider er også forskjellige. Opel Ampera, for eksempel, kjøres som en elektrisk bil, og har da ingen utslipp. Bensimotoren skal brukes til å lade batteriene (såkalt rekkeviddeutvider). Opel håper derfor at den kan få elbil-status, og dermed alle godene en elbil har på norske veier. Prisen i Norge vil bli på rundt 300 000 kroner som elbil, og godt over 400 000 kroner som hybrid. Det kan være forskjellen på suksess og fiasko.
At det har oppstått en kontrovers fordi det viser seg at Ampera (Chevrolet Volt i USA) under visse omstendigheter likevel kan få drahjelp av bensinmotoren, skal vi la ligge her.
Prius plug-in har derimot en konvensjonell drivlinje som overtar når batteriene ikke klarer jobben lenger, og kan sannsynligvis glemme å få elbil-status. Likevel kan fordelene i forhold til biler som går på fossilt drivstoff bli såpass betydelige at plug-in-biler uansett blir konkurransedyktige.
Zeros nye nettside Klimabiler.no er et flott bidrag til at det skal bli lettere for folk å velge en klimabil, som defineres som en bil som kan gå på et klimavennlig drivstoff. På nettsiden er kategorien delt inn i elektriske biler, biler drevet med bioetanol/biogass og ladbare hybrider.
Hvorav altså Opel Ampera per i dag er alene i den siste kategorien. Men den får snart selskap av flere.