Pickup

Nyttige Navara

Nissans oversiktlige pickup holder koken.

Først publisert Sist oppdatert

Navara ble lansert i Norge i 2005 som et noe finere pickup-alternativ til King Cab, og kom med en ytterst beskjeden facelift i 2010.

Årene 2006 og 2007 ble de salgsmessige toppårene for Navara med henholdsvis 1004 og 1138 solgte biler. Siden har salget ligget på mellom 200 og 400 biler i året. I fjor ble det solgt 226 Nissan Navara. Til sammenligning ble det registrert 463 Ford Ranger, 684 Isuzu D-Max, 1033 VW Amarok og 1047 Toyota Hilux.

Låser den bakre differensialsperren

Man merker at Navara begynner å dra på årene. Den føles gammeldags sammenlignet med VW Amarok og nye Isuzu D-Max. Samtidig synes vi den fortsatt er blant de fineste pickupene når det gjelder utseende. Sittestillingen er mer personbilaktig sammenlignet med for eksempel Hilux, som er en naturlig konkurrent i likhet med Mitsubishi L200.

Prismessig er Navara blant de gunstigste, og dersom man kan greie seg uten utpreget raffinement er den er god arbeidshest. Den har stiv bakaksel noe som medfører at den på typisk pickup-vis rister bra over små ujevnheter.

Ved bykjøring eller ved vanlig landeveiskjøring har vi Navara innstilt på 2WD med drift på kun bakhjulene. Med en bryter kan man enkelt sette den i 4WD-modus dersom forholdene krever det. I tillegg har den lavserie for mer krevende øvelser. Da har man også maks motorbrems i nedoverbakkene. Navara har også en lock-bryter som låser den bakre differensialsperren.

ENKELT: Førermiljøet er svært enkelt i denne utgaven. FOTO: Martin Jansen
ENKELT: Førermiljøet er svært enkelt i denne utgaven. FOTO: Martin Jansen

Enkelt førermiljø

Tekniske data:

  • Motor: 4-sylindret, 2,5 dCI
  • Hk: 190
  • Maks dreiemoment: 450 Nm
  • 0-100 km/t: 10,8 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Oppgitt forbruk: 0,84 l/mil
  • CO2-utslipp: 222 g/km
  • L/B/H: 5,296/1,850/1,789
  • Bakkeklaring: 23 cm
  • Lasteplan: 186 cm
  • Nyttelast: 835 kg
  • Hengervekt: 3000 kg
  • Pris, fra: 274 850 (SE Working Star)

Førermiljøet er veldig strippet, selv til pickup å være. Men vi sitter godt og betjeningen av klimaanlegget er idiotenkel å forstå. Rattet kan ikke lengdejusteres, og den 6,1-tommers berøringsskjermen er vi ikke veldig begeistret for. Den reagerer tregt.

Det er imidlertid mulig å få Navara med oppgradert førermiljø og Nissan Connect Premium. Da får man blant annet automatisk klimaanlegg med to soner og 7-tommers berøringsskjerm med ryggekamera. Det er mer avansert enn i "vår" bil som har ryggekamera med monitor i bakspeilet. Nissan Connect Premium er standard på V6-modellen med 231 hk og automatgir.

Fikk én stjerne

Bilen vi har kjørt er en Navara King Cab Salomon Edition med firesylindret 2,5-liters dCi-motor på 190 hk og manuelt gir. Den er prissatt til 359 650 kroner. Vi savner aldri krefter. Den kan trekke tre tonn og nyttelasten er på opptil 835 kilo.

EuroNCAP kollisjonstestet Navara i 2008. Den fikk utrolig nok én stjerne. Årsaken var en kombinasjon av ustabil kupé ved sammenstøt og feil på airbagen. Sistnevnte ble tatt hånd om med en softwareoppgradering, og da fikk bilen tre av fem stjerner. Både brystet og beina til føreren er likevel dårlig beskyttet.

Tre stjerner er dårligst av pickup-ene som EuroNCAP har testet. Pickup-er flest ligger etter personbilene når det gjelder sikkerhet for passasjerer og fotgjengere. Unntaket er Ford Ranger som har fått fem stjerner

Med ansiktsløftet i 2010 fikk Navara elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Det gir ekstra trygghet, og gjør det greiere å kjøre med drift på kun to hjul på glatta - selv med tomt plan.

Les også:

Barskere bil enn dette får du ikke i Norge

Slik gjør du bobil av pickup-en

Pickup-galskap fra Australia