Peugeot 508 RXH
Peugeots offroader for familien
Komfort, plass, fremkommelighet, kraft og miljøprofil. Det er Peugeot 508 RXH oppsummert.
Vi har tidligere prøvekjørt Peugeot 3008 HYbrid 4 - verdens første personbil med dieselhybrid.
Nå har vi prøvekjørt modell nummer to ut på denne drivlinjen, nemlig storebror Peugeot 508 RXH. Som navnet mer enn antyder, er dette en versjon av 508, som har høstet anerkjennende ord i motorpressen, blant annet i vår test av 508 SW 1,6 HDI.
Men RXH er både til dels samme bil og en helt annen skål. For slik Audi i mange år har hatt sine Allroad-versjoner og VW Passat venter på sin Alltrack-versjon, er dette en høyreist firehjulsdrevet versjon av 508, med klare designforskjeller som for eksempel ny grill og lett gjenkjennelige (og etter vår smak litt vel jålete) LED-lys på sidene.
Vi dro til Provence i Frankrike for å prøvekjøre 508 RXH. Der kunne de by på vårstemning, espresso-kaffe og lange loffer, men selvsagt ikke på skikkelig norsk vinterføre.
Irriterende girkasse
Først - la oss kort oppsummere drivlinjen.
Pakken består av en 163 hk sterk frontplassert dieselmotor som trekker forhjulene, og en 37 hk sterk elektrisk motor som driver bakhjulene. Dreiemomentet skulle ved enkel addisjon bli voldsomme 500 Nm, siden dieselen har 300 Nm og elmotoren 200 Nm. Men momentkurvenes forskjellige makspunkt gjør at samlet maksimalt dreiemoment oppgis til fortsatt meget akseptable 415 Nm.
Kreftene mates ut til fremhjulene, og ved behov og ønske også til bakhjulene, via en elektronisk styrt sekstrinns manuell girkasse. En slik girkasse er valgt for å oppnå en ytterligere reduksjon i dieselforbruket, som ved blandet kjøring oppgis til 0,41 liter på mila. Og tilsvarende redusere utslippet av CO2. Og det er på kun 107 g/km. Ekstremt lavt, til en 1770 kilo tung "brakke" med 200 hk å være.
Ved hjelp av en bryter på midtkonsollen kan du velge mellom Auto-modus, 4WD-modus (tilnærmet konstant 4WD), Sport-modus (raske girskift, optimal kjøreopplevelse) eller ZEV-modus. I sistnevnte tilfelle brukes bare elmotoren.
Girkassen er muligens denne drivlinjens akilleshæl, noe vi må komme mer tilbake til når vi får anledning til å teste modellene mer utførlig. I Auto-modus (der systemet fortløpende velger den mest miljøvennlige fremdriftsmåten), henger jeg støtt i selene ved relativt langdryge og brutale og ofte uventede girskift. Irriterende! Men altså et resultat av at bilen bedriver egenrådig eco-kjøring.
Det er uansett mulig å omgå dette. For eksempel ved å stille bilen i Sport-modus. Da reagerer gir og gass langt kvikkere, og girskiftene kommer mer naturlig og mer i pakt med aktiv kjøring. Dessuten kan du kjøre 508 RXH i manuell modus, ved hjelp av girhendler på rattet, og da har du full kontroll på girskiftene. Aberet er at bilens forbruk og CO2-utslipp selvsagt ikke kan være like imponerende lavt ved slik kjøring.
Men som med 3008 HYbrid 4 er det faktisk i full el-modus, gjennom små landsbyer, at vi smiler bredest bak rattet i 508 RXH. Det føles godt å føre ei voksen skute gjennom små bygater, uten å bidra til plagene astmatikere og allergikere sliter med.
Men gleden varer bare i 3-4 kilometer, for ZEV-modus kan kun brukes så lenge batteriet er minst halvfullt. Likevel - det holder til utslippsfrie småturer i byen, og kjøring gjennom småbyer og tettsteder.
Rikt utstyrt
Peugeot 508 RXH er ikke bare en bil med krefter og miljøprofil. Den er også en svært komfortabel bil, med rikelig plass til fem. Men der mangelen på mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel gir flatt gulv og ekstra med boltreplass for ben i bakrommet, stjeler bakakselen med elmotor og batteri 160 liter fra bagasjerommet - og RXH vil ikke være blant dem med best plass og firehjulstrekk.
Nå er det fortsatt 400 liter igjen, så dette trenger ikke være avgjørende for den som er nysgjerrig på bilen.
Styringen er en smule vag, og dette er ingen sportslig bil. Likevel er det fullt mulig å glede seg over en smule aktiv kjøring i Sport-modus og manuelt modus. Men dette er alt i alt primært en familiebil laget for mer moderate svingopplevelser.
Du sitter godt, og sannelig har de ikke lagt inn litt (småslapp!) ryggmassasje i seteryggen. Panoramataket bidrar til et lyst og trivelig interiør. I perioder slet det automatiske klimaanlegget med å holde det så kjølig som innstillingen tilsa, men det hjalp å stenge sola ute ved hjelp av takgardinen.
Ellers er standardutstyret omfattende. Peugeot sikter nemlig upmarket med 508 RXH. Vi nevner i fleng: Bakkestartfunksjon, P-sensorer foran/bak inklusive måling av p-plass, navigasjon med 7-tommers fargeskjerm, head up-display i farger, panoramatak, delskinn seter og LED interiørlys.
God fremkommelighet
508 RXH har ikke permanent firehjulstrekk, men har systemet med el-motor som driver bakakselen mer i bakhånd som et slags knipetak, ved behov (se video). Hvordan dette fungerer på krevende norske vinterveier må vi komme tilbake til neste vinter.
Dieselmotoren og el-motoren kan også jobbe sammen, og gi bilen en slags boost ved forbikjøringer.
Peugeot 508 RXH kommer ikke før til høsten. Prisen vites ikke i dag, men regn med at den blir rimelig stiv. Antageligvis godt i overkant av 500 000 kroner.
At dette i aller høyeste grad er en nisjebil, tilsier det faktum at Peugeot solgte 112 500 eksemplarer av 508 i Europa i 2011, mens salgsmålet for 508 RXH i 2013 er på 10 000 biler.
SE 508 RXH I 4WD-LEK:
</p> </div>
Motor |
1997 ccm diesel/elmotor |
Effekt |
163 hk/37 hk |
Dreiemoment |
300 Nm v. 1750 o./200 Nm |
0-100 km/t |
8,8 sek |
Toppfart |
213 km/t |
Forbruk, miks |
0,41 l/mil |
CO2-utslipp |
107 g/km |
NOX-utslipp |
169,5 g/km |
Egenvekt |
1770 kg |
L/B/H (mm) |
4823/1864/1525 |
Bagasjerom |
400 liter |
Bakkeklaring |
184 mm |
Les også:
SUVer og høyreiste stasjonsvogner holder seg best i pris