508 Peugeot Sport Engineered

Peugeots familiebil fra sportsavdelingen

Peugeots stasjonsvogn for travle familier har DNA fra legendarisk 90-tallsbil. 

Pluss ikon
<b><P CLASS=RECIPE-DESCRIPTION>NORGESAKTUELL:</b> 508 Peugeot Sport Engineered er klar for Norge. 

NORGESAKTUELL: 508 Peugeot Sport Engineered er klar for Norge. 

Først publisert Sist oppdatert

Om kort tid blir det mulig å skaffe seg en kruttønne av en stasjonsvogn i Norge.

Det dreier seg om plug in-hybriden Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, den kraftigste serieproduserte bilen fra Peugeot noensinne.

Plug in-hybrid

Den har tre motorer, en bensinturbo med 200 hk, en elektrisk motor foran med 110 hk og en elektrisk motor bak med 113 hk.

Dette gir bilen firehjulsdrift, og en samlet motoreffekt på 360 heste­krefter og 520 newtonmeter. Den skal greie 0–100 km/t på 5,2 sekunder og kunne kjøres helt elektrisk i 42 kilometer.

<b>DNA:</b> Ifølge Peugeot ser vi her arven etter Peugeots legendariske 405 T16. 
DNA: Ifølge Peugeot ser vi her arven etter Peugeots legendariske 405 T16. 
<b>DET GLADE 90-TALLET:</b> Peugeot 405 T16 kom i en periode da Peugeot virkelig kjørte på med morsomme modeller. 
DET GLADE 90-TALLET: Peugeot 405 T16 kom i en periode da Peugeot virkelig kjørte på med morsomme modeller. 

DNA fra 90-tallet

Peugeot er ikke ukjente med hvasse stasjonsvogner, som for eksempel Peugeot 505 GTI. Men ifølge Peugeot er det DNA-er fra legendariske 405 T16 som de primært ønsker å bygge videre på. 405 T16 var en rå sedan som ble bygget i et lite volum på begynnelsen av 90-tallet. Den hadde en voldsom turbomotor med 220 hestekrefter og firehjulsdrift.

Les også (+): Test av Peugeot 508 SW Plug in-hybrid

Selv om ytelsene var kvasse, så var stylingen nøktern. 16-tommers felger, en liten vinge på bagasjelokket og større luftinntak foran ble det ryddet plass til. Om T16 noen gang fant veien til Norge vet vi ikke, de fleste måtte uansett nøye seg med 405 Mi16 med 158 hestekrefter dersom de skulle ha Peugeot-sedan med GTI-lignende ytelser.

<b>PRISEN KLAR:</b> Som stasjonsvogn vil den koste fra 700 000 kroner. 
PRISEN KLAR: Som stasjonsvogn vil den koste fra 700 000 kroner. 

Sportsavdelingen

Tilbake til 508 PSE. Den er den første modellen i Peugeots satsning på sportslige modeller, plassert under paraplyen Peugeot Sport Engineered, og bygget med kunnskap fra motorsportavdelingen Peugeot Sport.

Les også: Test: Peugeot 308 GTI - den perfekte motorbilen

508 PSE skiller seg fra de andre plug-in hybridene til Peugeot på flere måter. Sammenlignet med 508 Hybrid, så er PSE-versjonen lavere, har bredere sporvidde, oppgraderte bremser og 20-tommers felger. Dessuten kommer den med den nye logoen til Peugeot Sport, som er tre striper på skrå i fargen «kryptonitt». Stripene har vært en gjenganger i lyssignaturene til Peugeot, både foran og bak.

<b>MYE UTSTYR:</b> Alcantara-skinn og sportsratt er blant standardutstyret.
MYE UTSTYR: Alcantara-skinn og sportsratt er blant standardutstyret.
<b>T16:</b> Dette var heftige saker på 90-tallet. 
T16: Dette var heftige saker på 90-tallet. 

Mye utstyr

508 PSE er priset til 700 000 kroner for stasjonsvognen, mens sedanen vil koste fra 684 900 kroner. Mye utstyr er med på kjøpet. I tillegg til 20-tommers felger, kommer PSE-versjonene med justerbar demping, sportsratt, adaptiv cruisekontroll og full LED-lys foran og bak.

Den kommer også med et night vision-system som skal gi deg ekstra øyne når det er mørkt eller dårlig sikt. Et infrarødt kamera skal være i stand til å oppdage fotgjengere eller dyr foran bilen. Komfortutstyr som seter med alcantara-skinn, elektrisk setejustering foran, navigasjon med 3D-visningen og et lydanlegg fra Focal med 10 høyttalere, er også standard

TEKNISKE DATA

508 SW Peugeot Sport Engineered

Motor, cm³: 1598

Elmotorer: 2

Effekt, hk, totalt: 360

Dreiemoment, Nm, totalt: 520

Batterikapasitet, kWh: 11,5

Rekkevidde, WLTP km: 42

Ladetid med veggboks 7,4 kW: 105 min

Egenvekt, m/fører, kg: 1875

Lengde/bredde/høyde, cm: 478/186/142

Akselavstand, cm: 279

Bagasjerom, liter: 530 - 1780

Tilhengervekt, kg: 1270

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,2

CO₂-utslipp, WLTP g/km: 46

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2

Toppfart, km/t: 250

Standard dekkdimensjon: 245/35 R20 Michelin Pilot Sport 4S

Pris fra, kr: 699 900 (stasjonsvogn)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2021