Peugeot 5008

Peugeots nye familiefrakter

Peugeot 5008 er franskmennenes nyeste bil, og deres tilskudd til det stadig populære segmentet av kompakte MPVer.

Sist oppdatert

5008 er bygget på samme lest som søstermerket Citroëns C4 Grand Picasso. Likevel hevder Peugeot at dette er en helt annen bil, og at den eneste viktige tingen de har til felles er seteløsningen.

Og det er ingen dum løsning å dele på.

Velger du utstyrsnivået Premium Pack, får du syv sitteplasser i den vanlige 2+3+2-konfigurasjonen. Setene på andre rad er individuelle, og kan skyves på og legges ned hver for seg. Dette gjør at det blir enklere å tilpasse bilen til de behovene du har for øyeblikket.

Også passasjersetet kan legges ned, og dermed får du også plass til ekstra lange gjenstander.

Sitter godt

Førermiljøet, og innredningen forøvrig, minner mye om det vi har sett i Peugeots nest nyeste modell, 3008. Den løftet inntrykket betraktelig i forhold til tidligere modeller fra produsenten, og det samme kan vi si om 5008.

Bak rattet sitter man godt, og dashbordet er klart førerorientert. Dette er et av de beste førermiljøene i klassen, og her er det lett å trives. Alle brytere og viktige kontroller er lett tilgjengelige fra førerplassen, og head up-displayet som er med i det nevnte

Den utvendige designen er blant de mer spenstige i klassen, og følger opp linjene vi har sett hos andre modeller fra Peugeot. Likevel er blant annet haikjeftfronten som har fått en del kritikk forsvunnet. Det gjør nok at designet på 5008 blir litt lettere å godta for mange.

Kjører bra

Tekniske data: Peugeot 5008 1,6 HDi DPF

MOTOR, CM³:

R4, 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:

109/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/M:

240-260/1750*

EGENVEKT, KG:

1502

TILHENGERVEKT, KG:

1200

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

453/212/164

BAGASJEROM, LITER:

679-823/1769

DEKKDIMENSJON:

215/55 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,55

CO²-UTSLIPP, G/KM:

145

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,3

TOPPFART, KM/T:

185

PRIS FRA, KR:

Ikke fastsatt

Kjøremessig imponerer den nye 5008. Vi kjørte den på svingete veier i Frankrike og Sveits, og understellet hang godt med. Styringen er ikke like presis som i for eksempel Ford S-Max, men det er likevel ikke vanskelig å trives selv om veien svinger på seg.

Peugeot sier selv at de har jobbet mye med å stive opp bilen, og det merkes. Det gjør den morsommere å kjøre, men gjør samtidig at ujevnheter merkes forholdsvis godt.

Vi fikk kun kjørt bilen med 2-liters dieselmotor på 150 hester og en 1,6-liters bensinmotor med turbo på 156 hester. Sistnevnte fungerte veldig godt, da den takket være turboen blir veldig fleksibel og har dreiemomentet på 240 Nm tilgjengelig allerede fra 1400 o/min.

Likevel er nok en dieselmotor det rette valget i en bil som dette. 2-literen var både kultivert og stillegående, samtidig som den leverte mer enn nok kraft. Med et oppgitt forbruk på 0,59 l/mil ved blandet kjøring, er det også forholdsvis gjerrig.

Les også:

God plass

Dersom du kun bruker fem seter får du med deg mellom 758 og 823 liter - avhengig av posisjonen på baksetene.

Det betyr at bagasje for hele familien ikke burde by på noen store problemer. Legger du ned disse også, vil du ha hele 1769 liter til rådighet.

Plassen i kupeen forøvrig er god, og romfølelsen blir ytterlige forsterket av panoramasoltaket som er med i den tidligere nevnte Premium Pack. Plassen i baksetet er god nok også for voksne. Undertegnede er nesten 185 på strømpelesten, men har likevel god nok plass "bak meg selv". Den bakerste seteraden er forbeholdt barn, da benplassen ikke er noe særlig å skryte av.

Prisen på bilen er enda ikke klar, og den vil ikke bli lansert i Norge før i januar. Det er vanskelig å gjette hva bilen kommer til å koste, men at den vil havne rundt 300 000 kroner er sannsynlig.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også