Nyhet: Peugeot 308 GTi

Se opp, Golf GTI!

Peugeot har bygget GTi-er siden ikonet 205 GTi ble lansert i 1984 og kommer snart med en helt ny GTi. Den ultimate GTi, skal vi tro produsenten.

Først publisert Sist oppdatert

Ikke uventet, kan vi vel si. Enhver bilprodusent med respekt for seg selv har en GTi-variant i modellprogrammet i dag, og hver og en av dem mener nok at deres GTi er nettopp den ultimate GTi.

Konkurrentene er mange og tøffe. Ikonet Golf GTI er en svært potent bil. Ford Focus ST likeså. Du skal ikke kimse av Kia Pro Cee’d GT heller, for ikke å snakke om nylig lanserte Honda Civic Type R med 310 hestekrefter og skikkelig racerbil-oppsett, en bil vi nylig testet på bane.

Og det stopper ikke der. Mini Cooper S, Opel Astra OPC og Citroën DS3 Racing vil nok ha et ord med i laget. Peugeots nye GTi har med andre ord litt å bryne seg på.

Med utgangspunkt i kompaktklassebilen 308 har ikke bare Peugeot, men Peugeot Sport (Peugeots motorsportdivisjon) bygget nye 308 GTi, som av den grunn har fått det klingende tilnavnet «by Peugeot Sport».

Den heter altså «Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport», og skal ifølge produsenten selv være den ultimate GTi.

TO-FARGET: Coupe Blanche (betyr tofarget lakkering) skal ifølge produsenten gi 308 GTi kraftigere identitet og et skarpere og mer effektfullt design.
TO-FARGET: Coupe Blanche (betyr tofarget lakkering) skal ifølge produsenten gi 308 GTi kraftigere identitet og et skarpere og mer effektfullt design. Foto: Peugeot

1,6-turbo på 270 hk

Ja, du leste riktig. Det er ikke småtteri Peugeot har hentet ut av den lille 1,6-bensinturbomotoren, som for øvrig også er å finne i sportskupeen Peuget RCZ R.

I 308 GTi kommer den i to versjoner – 250 og 270 hestekrefter, begge med et dreiemoment på 330 Newtonmeter.

På papiret er de ganske like. Begge har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t, og i 0–100 CO₂-utslippet er oppgitt til 139 g/km, noe som tilsvarer et bensinforbruk på 0,59 l/mil.

RØD TRÅD: Røde elementer går igjen i setene, rattet, dashbordet, mens pedaler, fothviler og girkule er i aluminium. Driver Sport Pack, som blant annet gir mer gassrespons og mer lyd, blir etter alt å dømme ekstrautstyr.
RØD TRÅD: Røde elementer går igjen i setene, rattet, dashbordet, mens pedaler, fothviler og girkule er i aluminium. Driver Sport Pack, som blant annet gir mer gassrespons og mer lyd, blir etter alt å dømme ekstrautstyr. Foto: Peugeot

Rendyrket kjøreopplevelse

Å få 270 hestekrefter til å klore seg fast i asfalten med framhjulene er ikke enkelt. En Torsen-differensial, som fordeler kreftene til hjulet som har best grep, er derfor montert på framakselen. 

235/35R19-dekk og optimalisert chassis med stivere stabilisatorstag og sportsunderstell som senker 308 GTi 11 millimeter skal sikre kjøreegenskaper i toppklasse. 

308 GTi by Peugeot Sport vises for første gang for publikum på bilutstillingen i Frankfurt i september.