Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil

Denne GTI-bilen innfrir alle forventninger. Bortsett fra på ett punkt.

IT'S BACK: Peugeot er endelig på banen igjen med en vaskeekte GTI. FOTO: Petter Handeland
IT'S BACK: Peugeot er endelig på banen igjen med en vaskeekte GTI. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Peugeot har bygget fine GTI-biler i 30 år. Siste skudd på stammen er Peugeot 308 GTI. Ja, den er praktisk. Men har den det som skal til for å tilfredsstille kjøreentusiastene?

GTI-bølgen

Da GTI-bølgen på sitt heftigste på slutten av 80-tallet, hadde en hver bilprodusent med respekt for seg selv en slik bil på programmet.

Oppskriften var enkel; ta en mer eller mindre vellykket kompaktklassebil, tilsett inn den største motoren du får plass til, rør inn en passende dose brede dekk og stivt understell, pynt med spoilere og sportsseter etter smak. Server så til et effekthungrende, ungdommelig publikum.

I tillegg til VW og Ford, har Peugeot vært den mest trofaste når det gjelder å holde seg til det opprinnelige GTI-konseptet. Sammen med VW Golf GTI, står Peugeot 205 GTI igjen fra 80-tallet som de store GTI-klassikerne.

La oss ta et lite intermezzo med 205: I 1983 lanserte Peugeot 205 - en liten bil med tverrstilt motor og forhjulsdrift, som ble en umiddelbar suksess. Så stor var 205-suksessen at det toneangivende britiske bilbladet Car i 1990 kåret den til siste tiårs beste modell.

Det som karakteriserte Pininfarina-designede 205 var lav vekt, kort akselavstand og artige kjøreegenskaper. Egenskaper som ble satt på spissen i versjonen som i 1984 overtok for VW Golf GTI som den morsomste i sin klasse: Peugeot 205 GTi. Den var mindre, kjappere og responderte kvikkere enn sin mer berømte konkurrent. Den hadde videre en 1,6-liters firesylindret motor som ytte 104 hk, men siden 205'en bare veide snaut 900 kilo, var den ekornkvikk.

Enda kjappere ble den i 1988, da 1,6-literen ble byttet ut med en 1,9-liter som ytte 127 hk. Med denne motoren noterte 205 GTi seg for 0-100 km/t på 7,8 sekunder, og en toppfart på 190 km/t.

Tradisjonelt har Peugeot alltid hatt sine beste stunder med GTI-modellene i «2-serien», mens det har vært noe mer berg-og-dalbane GTI-konseptet i kompaktklasse-modellene. Men nå prøver altså 308 GTI seg med de magiske tre bokstavene på hekken.

TÅLER MYE: Grepet i forhjulene er formidabelt, og selv når vi tester bilen på bane, sitter den som støpt på veien. Dersom du når grensene for veigrepet i Peugeot 308 GTI på vanlig vei, bør du få noen til å sjekke topplokket. Ditt, altså - ikke bilens. FOTO: Petter Handeland
TÅLER MYE: Grepet i forhjulene er formidabelt, og selv når vi tester bilen på bane, sitter den som støpt på veien. Dersom du når grensene for veigrepet i Peugeot 308 GTI på vanlig vei, bør du få noen til å sjekke topplokket. Ditt, altså - ikke bilens. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Det tar ikke mange svingene før du kjenner at, jepp - her har franskmennene truffet GTI-blinken. Peugeot 308 GTI styrer lynkjapt og laserpresist dit du vil ha den. Grepet i forhjulene er formidabelt, og selv når vi tester bilen på bane, sitter den som støpt på veien.

Særlig i høyhastighetssvinger inngir den tillit og viser en nøytral balanse svært få forhjulsdrevne biler gjør den etter.

Med andre ord; om du når grensene for veigrepet i Peugeot 308 GTI på vanlig vei, bør du få noen til å sjekke topplokket. Ditt, altså - ikke bilens.

Motor: 6

ULV I FÅREKLÆR: Designen er ikke GTI-spenstig, men du verden så morsom Peugeot 308 GTI er - en ulv i fåreklær. FOTO: Petter Handeland
ULV I FÅREKLÆR: Designen er ikke GTI-spenstig, men du verden så morsom Peugeot 308 GTI er - en ulv i fåreklær. FOTO: Petter Handeland

Den 1,6-liters bensinturboen yter 200 hk fra 5500-6800 o/m og har et dreiemoment på 275 Nm fra 1700-4500 o/m.

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 200/5500-6800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 275/1700-4500

EGENVEKT, KG: 1474

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 427/181/149

BAGASJEROM, LITER: 348-1201

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/40-18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,7

TOPPFART, KM/T: 237

PRIS FRA, KR: 372 000

PRIS TESTBIL, KR: 397 000

Legg til en sekstrinns girkasse med tette steg og et 6. gir med GTI-korrekt kort utveksling, så får du et granatnedslag av en drivlinje.

Responsen er umiddelbar, kraftutviklingen lineær med ekstra ork på toppen av turtallsskalaen.

Vi kunne ha ønsket oss en girkasse som hadde en smule mer metallisk presisjon, men kan leve med en noe gummiaktig følelse. Alt tatt i betraktning, er dette et GTI-drivverk av første klasse.

Ytelser: 6

Det blir ikke bare med følelsen av en bil det lukter svidd av: I våre akselerasjonstester produserer Peugeot 308 GTI resultater det står respekt av. 0-100 km/t på 8,5 sekunder virker ikke så imponerende opp mot fabrikktallet på 7,7.

Helt til du tar med i betraktningen at regnet sto som spett i bakken under testen, og er nok et bevis på det glimrende festet bilen har på forhjulene.

Med raskeste forbikjøringsakselerasjon i 3. gir i 60-100 og 80-120 km/t på 4,3 og 4,6 sekunder, har Peugeot 308 GTI saft nok i frasparket til å henge med de aller kjappeste i klassen.

Du sender ofte noen vennlige tanker til ingeniørene som valgte en tettsteget girkasse: I høyere gir dytter det godt på, dermed trenger du ikke å vispe febrilsk med girspaken når du kjører på kuperte og svingete veier.

Eksteriør: 4

Peugeot 308 GTI har de rette attributtene for en bil av denne typen. Vår svarte testbil ser riktig bøs ut med mørke felger, og det er ingen tvil om at du kikker på en spesiell versjon av 308-arten.

FAMILY FUN: En fantastisk morsom bil, som i tillegg tilfredsstiller alle de dagligdags behovene. FOTO: Petter Handeland
FAMILY FUN: En fantastisk morsom bil, som i tillegg tilfredsstiller alle de dagligdags behovene. FOTO: Petter Handeland

Hvilket bringer oss til sakens kjerne: Uansett hvor flink du er med karosseridetaljer, farger og felger, klarer du ikke å komme bort fra at 308 mangler en del på å ha de reneste linjene i kompaktklassen.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 8,5

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 6,9

80-120 KM/T, 3. GIR: 4,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 9,3

STØY TOMGANG, dBA: 38,7

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,0

STØY 100 KM/T, dBA: 69,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,81

Dermed blir utseendet en blanding av snusfornuft og skumle hensikter, en kombinasjon som slår ut sånn middels på redaksjonens stilskala.

Interiør: 4

Innvendig møtes du av en ganske normal kompaktbil, med noen hentydninger til det sportslige. Det er fornuftige kompaktklasse-mål i baksetet, mens bagasjerommet på 348 til 1201 liter også følger klassestandarden.

Selv om Peugeot 308 GTI er en ganske rimelig bil til å ha de tre bokstavene på hekken, klarer den ikke helt å skape 400 000 kroners-stemning på førerplassen. Til det blir materialkvaliteten for enkel og designet en smule gammelmodig.

Komfort: 4

Det er forbløffende hvordan Peugeot har klart å bygge en bil med så sportslig oppførsel, samtidig som fjæringskomforten holder et såpass bra nivå. Vi er ikke overrasket, for nettopp dette er noe av kjernen i fransk bilbyggerkunst. Akkurat slik det er å holde støynivået i 100 km/t på akseptable 70 dBA, selv med sporty dekk i dimensjon 225/40-18.

Imidlertid blir det bare halvgodt treff når vi kommer til seter og sittestilling. Peugeot 308 har en førerposisjon som gir lette assosiasjoner til MPV-modeller: Lang avstand til frontruten og en høy sitteposisjon harmonerer ikke med den sportslige kjørestillingen veiegenskapene fortjener.

HINT AV GTI: Innvendig møtes du av en ganske normal kompaktbil, med noen hentydninger til det sportslige. FOTO: Petter Handeland
HINT AV GTI: Innvendig møtes du av en ganske normal kompaktbil, med noen hentydninger til det sportslige. FOTO: Petter Handeland

Når sportssetene også blir litt slakke i sidestøtten, mangler førerplassen den ekstra piffen Peugeot 308 GTI kan oppvise på andre områder.

LITT MINUS: Setene og sittestillingene rettferdiggjør ikke bilens fantastiske kjøreegenskaper. FOTO: Petter Handeland
LITT MINUS: Setene og sittestillingene rettferdiggjør ikke bilens fantastiske kjøreegenskaper. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2009, med godt resultat. Bilen oppnådde fem av fem stjerner totalt. Den fikk 82 % score for beskyttelse av voksne, 81 % for beskyttelse av barn, og 53 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testresultatene skriver EuroNCAP at passasjercellen er stabil og at beskyttelsen ved frontkollisjon gjennomgående er god for fører og passasjer.

Bilen gir god beskyttelse ved sidekollisjon mot barriere. I den mer krevende sidekollisjon mot stolpe viser resultatene dårlig beskyttelse i brystområdet.

Sete og nakkeputer vurderes å gi marginal beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Pris/utstyr: 4

Med en pris fra drøye 370 000 kroner har Peugeot 308 GTI en relativt gunstig pris når du tar effekt og utstyr med i betraktningen. Her er det ikke så mye du savner, og det skiller gode 60 000 kroner opp til VW Golf GTI. Vi tipper også den kommende Ford Focus ST vil være noe dyrere enn Peugeoten.

Det største usikkerhetsmomentet i kostnadsbildet ligger etter vår mening i verditapet på en slik biltype. Det blir sikkert høyere enn om du velger en folkelig dieselversjon, men så er det vel neppe rene økonomiske betraktninger som gjør at du vurderer en GTI-bil i utgangspunktet.

Miljø: 3

RØDT: Den 1,6-liters bensinturboen yter 200 hk fra 5500-6800 o/m og har et dreiemoment på 275 Nm fra 1700-4500 o/m. Responsen er umiddelbar. FOTO: Petter Handeland
RØDT: Den 1,6-liters bensinturboen yter 200 hk fra 5500-6800 o/m og har et dreiemoment på 275 Nm fra 1700-4500 o/m. Responsen er umiddelbar. FOTO: Petter Handeland

Peugeot 308 GTI er med 1474 kilo ikke noen utpreget lettvekter i denne bilklassen; normforbruket i EU-miksen på 0,69 liter per mil og CO2-utslipp på 159 g/km harmonerer også med kraftig motor og kort girutveksling.

TAKK: Vi sender ofte noen vennlige tanker til ingeniørene som valgte en tettsteget girkasse. FOTO: Petter Handeland
TAKK: Vi sender ofte noen vennlige tanker til ingeniørene som valgte en tettsteget girkasse. FOTO: Petter Handeland

Vi er derfor ikke overrasket når bilen bruker 0,81 liter per mil i vår faste forbrukstest. Det er likevel merkbart over klassestandarden for kompaktbiler med sterke bensinturbomotorer. Den ligger på rundt 0,7 liter per mil, med lille Mini Cooper S (0,63) blant de mest nøysomme.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Glansnummeret til Peugeot 308 GTI er de tre viktigste elementene i GTI-miksen: Veiegenskaper, drivverk og ytelser.

I tillegg kombineres de med en relativt hyggelig pris og gode praktiske egenskaper. Den største mankoen er en førerplass som ikke matcher GTI-egenskapene ellers.

Les også:

BULLSEYE: Det tar ikke mange svingene før du kjenner at, jepp ¿ her har franskmennene truffet GTI-blinken. Peugeot 308 GTI styrer lynkjapt og laserpresist dit du vil ha den. FOTO: Petter Handeland
BULLSEYE: Det tar ikke mange svingene før du kjenner at, jepp ¿ her har franskmennene truffet GTI-blinken. Peugeot 308 GTI styrer lynkjapt og laserpresist dit du vil ha den. FOTO: Petter Handeland

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Bedre bruktbil får du knapt

Test: Mazda CX-5 - dette blir en bestselger