Nyhet: Peugeot 3008

Løfter SUV-en til nye høyder

Peugeot 308 er en bil vi har belønnet med terningkast seks i flere tester. Nå gjentar Peugeot bedriften med kompakt-SUV-en 3008.

TAR EN 308: Peugeot følger samme oppskrift som med 308 når de nå lanserer en ny 3008. Med god grunn, tenker vi.
TAR EN 308: Peugeot følger samme oppskrift som med 308 når de nå lanserer en ny 3008. Med god grunn, tenker vi. Foto: Peugeot
Først publisert Sist oppdatert

Isolert sett er det ikke veldig spennende at en bilprodusent lanserer en ny kompakt-SUV. Kompakt-SUV-er finnes i hopetall der ute, og stadig dukker det opp nye eller oppgraderte versjoner av eksisterende modeller. Kompakt-SUV-ene øker stadig i popularitet, og alle vil ha en bit av den etter hvert så store kaka.

Litt mer spennende er det når Peugeot nylig slapp bilder og info om deres nye bidrag i klassen, Peugeot 3008. Ikke fordi den er så spesiell, for den er ganske tradisjonell, men fordi vi vet hva Peugeot klarte med kompaktklassebil og Golf-konkurrent 308, og at de nå prøver å gjenta bedriften.

Få, om noen bilmodeller har scoret så godt i våre tester som 308. Kombi eller stasjonsvogn, diesel eller bensin, manuell eller automatgir, GT eller GTi. Det spiller ingen rolle, resultatet har vært det samme i nesten hver eneste test – seks prikker på terningen.

Nettopp av den grunn er det så spennende at Peugeot lanserer en ny 3008. Evner de å løfte 3008 tilsvarende 308, kan 3008 gå fra å være en i gjengen til å bli best i klassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TYDELIGE LINJER: Peugeot følger definitivt trenden med tydeligere linjeføring med nye 3008, som vi må si har det litt røffe off-road-imaget i orden.
TYDELIGE LINJER: Peugeot følger definitivt trenden med tydeligere linjeføring med nye 3008, som vi må si har det litt røffe off-road-imaget i orden. Foto: Peugeot

Tøffere enn forgjengeren

Peugeot hevder at den kommende kompakt-SUV-en er tøffere enn forgjengeren, som var mer crossover-aktig. "Den rette fronten kombinert med blant annet en høy skulderlinje, store hjul og høyere bakkeklaring gir bilen et tøffere uttrykk enn forgjengeren", heter det i pressemeldingen fra den norske importøren.

I likhet med forgjengeren, og andre modeller med et snev av terrengalibi fra merket, leveres også nye 3008 med Peugeots Advanced Grip Control-systemet, der fem forskjellige kjøremodi tilpasset underlaget skal hjelpe deg fram.

Hill Assist Descent Control (bakkenedkjøringsassistent) finnes også, og Peugeot er sikre på at off-road-egenskapene kundene forventer er på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mer moderne og praktisk

DIGITALT: Som så mange andre erstatter Peugeot de analoge klokkene i instrumentpanelet med en digital skjerm, der du kan velge mellom fem forskjellig visningsmodier.
DIGITALT: Som så mange andre erstatter Peugeot de analoge klokkene i instrumentpanelet med en digital skjerm, der du kan velge mellom fem forskjellig visningsmodier. Foto: Peugeot

Også på innsiden skjer det store ting. Her finnes Peugeots nyeste utgave av i-Cockpit med 8-tommers touch-skjerm i dashbordet.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Det nye underholdningssystemet er klargjort for skjermdeling med kompatible smarttelefoner. Både MirrorLink (for kompatible Android-telefoner), Android Auto og Apple Carplay er tilgjengelig. Det betyr også at intelligent stemmestyring gjennom Android S-Voice og Apple Siri er på plass.

I instrumentpanelet foran rattet har analoge klokker måttet vike for en høyoppløst skjerm på 12,3 tommer, der det er mulig for føreren å velge hvilken informasjon som skal vises gjennom fem forskjellige visningsmodieer.

Peugeot har også tatt grep for å utvide den innvendige plassen. Bagasjerom på beskjedne 432 liter i dagens modell, økes til 520 liter i den nye. Samtidig kan både bakseteryggen (40/60-deling) og passasjersetet foran egges ned til et flatt gulv, med total lastelengde på tre meter.

Nye 3008 leveres med to bensin- og to dieselmotorer. Bensin med 130 eller 165 hestekrefter, og diesel med 100, 120, 150 og 180 hestekrefter.