Nyhet: Peugeot 3008

Løfter SUV-en til nye høyder

Peugeot 308 er en bil vi har belønnet med terningkast seks i flere tester. Nå gjentar Peugeot bedriften med kompakt-SUV-en 3008.

TAR EN 308: Peugeot følger samme oppskrift som med 308 når de nå lanserer en ny 3008. Med god grunn, tenker vi.
TAR EN 308: Peugeot følger samme oppskrift som med 308 når de nå lanserer en ny 3008. Med god grunn, tenker vi. Foto: Peugeot
Først publisert Sist oppdatert

Isolert sett er det ikke veldig spennende at en bilprodusent lanserer en ny kompakt-SUV. Kompakt-SUV-er finnes i hopetall der ute, og stadig dukker det opp nye eller oppgraderte versjoner av eksisterende modeller. Kompakt-SUV-ene øker stadig i popularitet, og alle vil ha en bit av den etter hvert så store kaka.

Litt mer spennende er det når Peugeot nylig slapp bilder og info om deres nye bidrag i klassen, Peugeot 3008. Ikke fordi den er så spesiell, for den er ganske tradisjonell, men fordi vi vet hva Peugeot klarte med kompaktklassebil og Golf-konkurrent 308, og at de nå prøver å gjenta bedriften.

Få, om noen bilmodeller har scoret så godt i våre tester som 308. Kombi eller stasjonsvogn, diesel eller bensin, manuell eller automatgir, GT eller GTi. Det spiller ingen rolle, resultatet har vært det samme i nesten hver eneste test – seks prikker på terningen.

Nettopp av den grunn er det så spennende at Peugeot lanserer en ny 3008. Evner de å løfte 3008 tilsvarende 308, kan 3008 gå fra å være en i gjengen til å bli best i klassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TYDELIGE LINJER: Peugeot følger definitivt trenden med tydeligere linjeføring med nye 3008, som vi må si har det litt røffe off-road-imaget i orden.
TYDELIGE LINJER: Peugeot følger definitivt trenden med tydeligere linjeføring med nye 3008, som vi må si har det litt røffe off-road-imaget i orden. Foto: Peugeot

Tøffere enn forgjengeren

Peugeot hevder at den kommende kompakt-SUV-en er tøffere enn forgjengeren, som var mer crossover-aktig. "Den rette fronten kombinert med blant annet en høy skulderlinje, store hjul og høyere bakkeklaring gir bilen et tøffere uttrykk enn forgjengeren", heter det i pressemeldingen fra den norske importøren.

I likhet med forgjengeren, og andre modeller med et snev av terrengalibi fra merket, leveres også nye 3008 med Peugeots Advanced Grip Control-systemet, der fem forskjellige kjøremodi tilpasset underlaget skal hjelpe deg fram.

Hill Assist Descent Control (bakkenedkjøringsassistent) finnes også, og Peugeot er sikre på at off-road-egenskapene kundene forventer er på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mer moderne og praktisk

DIGITALT: Som så mange andre erstatter Peugeot de analoge klokkene i instrumentpanelet med en digital skjerm, der du kan velge mellom fem forskjellig visningsmodier.
DIGITALT: Som så mange andre erstatter Peugeot de analoge klokkene i instrumentpanelet med en digital skjerm, der du kan velge mellom fem forskjellig visningsmodier. Foto: Peugeot

Også på innsiden skjer det store ting. Her finnes Peugeots nyeste utgave av i-Cockpit med 8-tommers touch-skjerm i dashbordet.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Det nye underholdningssystemet er klargjort for skjermdeling med kompatible smarttelefoner. Både MirrorLink (for kompatible Android-telefoner), Android Auto og Apple Carplay er tilgjengelig. Det betyr også at intelligent stemmestyring gjennom Android S-Voice og Apple Siri er på plass.

I instrumentpanelet foran rattet har analoge klokker måttet vike for en høyoppløst skjerm på 12,3 tommer, der det er mulig for føreren å velge hvilken informasjon som skal vises gjennom fem forskjellige visningsmodieer.

Peugeot har også tatt grep for å utvide den innvendige plassen. Bagasjerom på beskjedne 432 liter i dagens modell, økes til 520 liter i den nye. Samtidig kan både bakseteryggen (40/60-deling) og passasjersetet foran egges ned til et flatt gulv, med total lastelengde på tre meter.

Nye 3008 leveres med to bensin- og to dieselmotorer. Bensin med 130 eller 165 hestekrefter, og diesel med 100, 120, 150 og 180 hestekrefter.