Rally-krisen:

Petter til Japan

Petter Solberg er på vei til Japan for å ha møte med Subaru. Resultatet kan bli at han kjører for norske Adapta.

I MØTE: Petter Solberg har reist til Japan for å treffe representanter for Subaru.
I MØTE: Petter Solberg har reist til Japan for å treffe representanter for Subaru. Foto: Foto: Sutton
Sist oppdatert

Vi ringte Morten Østberg, teamsjefen i det nye, norske VM-teamet Adapta, hvor sønnen Mads blir en av førerne i de to Subaruene teamet skal kjøre til neste år.

-Så du er ikke i Japan?

-Nei, jeg er ikke det, men jeg vet om en annen som er på vei dit, svarer Morten Østberg og sikter til Petter Solberg.

Etter at det ble klart på tirsdag at Subaru trekker seg fra Rally-VM har Petter Solberg jobbet døgnet rundt slik at han kan kjøre rallybil også i 2009. Nå er han altså på vei til Japan for å ha møter med toppledelsen i Fuji Heavy Industries, som eier Subaru.

Kjører for Adapta?

Petter Solberg har kontrakt med Subaru i ett år til, og en mulighet er at han kjører for det norske Adapta-teamet i 2009.

-Hvis Petter skal være Subaru-ansatt også i 2009 og beholde sin lønn, så kan han ikke kjøre et annet bilmerke enn Subaru. Og per i dag er det kun vi som er et alternativ hvis han skal kjøre Subaru i VM, forklarer Morten Østberg.

Morten Østberg sier han er villig til å la Petter Solberg kjøre for Adapta i 2009 sammen med sønnen Mads.

-Vi har materiellet som trengs, men vi er ikke interessert i å betale for det selv. Noen må betale, være seg sponsorer, Petter selv eller Subaru.

Det koster anslagsvis 25 millioner kroner for å drifte den ene bilen til Adapta neste sesong, og det er ikke utenkelig at Subaru bestemmer seg for å betale denne summen, selv om de offisielt har trukket seg fra VM.

Uansett er det mye billigere enn de 500 millionene det har kostet å holde hele VM-teamet i gang hvert år.

Ikke snakket med Petter

-Jeg har ikke snakket med Petter enda, men vi har fått mange spørsmål om det er en mulighet for Petter hos oss. Og svaret på det er ja, men jeg vet jo ikke hva som blir bestemt i Japan de neste dagene, sier Østberg og utdyper:

-Kanskje Petter ikke får lov til å kjøre rally i det hele tatt hvis han skal fortsette som Subaru ansatt? Men hvis han får lov til å kjøre, er det kun Adapta som er muligheten hans så lenge det dreier seg om Subaru. Hvis ikke må for eksempel Prodrive eller noen andre dra i gang noe på egenhånd uten støtte fra Subaru - og det vil koste penger.

-Tror du Petter vil kjøre for dere til neste år?

-Det er en viss sjanse for det, men jeg vet ikke.

-Hvilke resultater kan Mads Østberg og eventuelt Petter Solberg håpe på i privatteamet Adapta, i konkurranse med fabrikksteamene fra Ford og Citroën?

-Vi har som målsetting å kunne kjempe om pallplasser.

Petter Solberg har varslet at han kan ha nyheter å komme med på mandag.

Les også:

-Blogg: Ikke undervurder Solberg

-Blogg: Ikke la panikken ødelegge rally

-NRK dropper rally

-Henning heller ikke trygg

Denne saken ble første gang publisert 18/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også