Test: iKAMPER Taktelt

Overnatting i boks

Det kan bli dyrt å overnatte på hoteller og hytter i sommer. Da kan det være praktisk at overnattingen er i boks. 

Pluss ikon
<b>CAMPINGLIV:</b> Citroën C5 Aircross Camper Edition. Takteltet er X-Cover fra iKamper som koster 36 490 kroner.
CAMPINGLIV: Citroën C5 Aircross Camper Edition. Takteltet er X-Cover fra iKamper som koster 36 490 kroner.
Først publisert Sist oppdatert

Er det dette som skal bli årets store dille - i tillegg til hengekøyer? Taktelt på bilen? Det finnes mange tilbydere av slike løsninger. Den velkjente takboks-produsenten Thule har flere taktelt. Yakima er en annen produsent, som blant annet tilbys av Arctic Trucks, som også fører taktelt og annekser fra ARB. Vi har testet takteltet X-Cover fra selskapet iKamper som ble grunnlagt av sørkoreanske Soon Park i 2012. Teltet ligger på taket som en skiboks. Boksen er 36 centimeter høy, 195 cm lang, 120 cm bred og veier 55 kilo. Det er mulig å feste ting, en kajakk eller annet, på toppen av boksen som er utstyrt med to skinner.

De harde delene av teltboksen er av aluminium, mens teltet består av en miks av polyester, bomull og kanvas. Teltet er svært lett å sette opp og krever ingen plundrete manual.

<b>FLEKSIBEL:</b> Stigen har justerbare trinn, noe som gjør det enkelt å få den til å stå støtt. 
FLEKSIBEL: Stigen har justerbare trinn, noe som gjør det enkelt å få den til å stå støtt. 

Fort gjort

Du åpner glidelåsen som går rundt hele boksen, åpner en klips, fester aluminiumsstigen til de to festepunktene på toppen av boksen, og drar i stigen slik at den ene halvdelen av boksen vippes over på passasjersiden av bilen, og så er teltet så godt som klart til bruk. Stigen kan ligge inne i teltboksen eller i bagasjerommet. Når teknikken sitter, tar det bare noen minutter å klargjøre teltet. Noen spiler må også festes. Du bør i hvert fall sette på de to spilene som løfter opp taket over inngangen. De seks andre spilene er strengt tatt ikke nødvendige, men dropper du dem kan noe teltduk bli liggende og blafre dersom det er vind. Innvendig ligger det to 6,5 cm tykke madrasser som dekker hele aluminiumsgulvet.

<b>PLASS:</b> 6,5 centimeter tykke madrasser, og raus plass til to. 
PLASS: 6,5 centimeter tykke madrasser, og raus plass til to. 

Det er svært god plass til to voksne, helt greit for tre og tilstrekkelig for to voksne og to barn. Er man to, er det oseaner av plass til bagasje. Du trenger neppe å bekymre deg for vekten. Gulvet er av bikube-strukturert aluminium som skal tåle vekten av en 1,8 tonns Jeep Wrangler, ifølge iKamper. Teltduken er mørk og noe tykkere enn en vanlig duk på et typisk turtelt, noe som er fordelaktig om sommeren når solen står tidlig opp. Ikke alle liker å våkne til dagslys klokken fire om natten. Liker du det derimot lyst, kan du åpne opptil fem vinduer pluss inngangen, alle med myggnetting.

Fordelen med takteltet sammenlignet med et vanlig telt, er at det jevnt over er raskere å sette opp. Det er i tillegg meget raskt å pakke sammen. Du slipper dessuten problemstillinger som røtter, kongler og stein under teltgulvet, og luftmadrasser som må blåses opp og så tappes for luft. Med teltet på taket, er det enkelt å stoppe der det passer, så lenge det er i tråd med allemannsretten (se ramme). En mulig svakhet med teltet slik vi ser det, er den store glidelåsen. Det handler ikke om produktet spesielt, men at glidelåser generelt er sårbare ved tøff bruk. Det er i tillegg vesentlig dyrere enn et vanlig telt.

<b>VIPP OPP:</b> Du bruker stigen til å vippe opp og ned teltet. 
VIPP OPP: Du bruker stigen til å vippe opp og ned teltet. 

iKamper X-Cover

Vekt: 55 kg

Størrelse lukket: 194 cm x 119 cm x 36 cm (inkludert X-Cover lastholdere)

Størrelse åpen: 230 cm x 194 cm x 119 cm

Kapasitet: 3 voksne / 2 voksne og 2 barn

Pris: 36 490 kroner

Noe mer vindsus

X-Cover-takteltet som vi testet, var festet på en Citroën C5 Aircross diesel som vi har testet tidligere. Det er en lettkjørt bil med en bakkeklaring på 23 centimeter, men ikke firehjulstrekk. Fremdriften besørges av en 1,6 liters diesel med 180 hestekrefter og en 8-trinns girkasse. Oppgitt forbruk etter den realistiske WLTP-normen, er 0,51 liter per liter. Med takteltet må du regne med at forbruket øker mellom fem til 10 prosent, alt avhengig av kjørestil.

<b>TAK PÅ TELT:</b>  Tepui Explorer-takteltene fra Thule koster fra 15 000 kroner. 
TAK PÅ TELT:  Tepui Explorer-takteltene fra Thule koster fra 15 000 kroner.  Foto: Produsent

Ifølge kjørecomputeren endte vi opp med et forbruk på 0,67 liter per mil, basert på mye kjøring på motorvei med fartsgrenser mellom 80 og 110 km/t. Vi kjørte som vi ville gjort uten teltet på taket, og opplevde ikke at bilen tedde seg noe annerledes selv i høye hastigheter. Takboksen medfører mer støy fra vindsus.

Innvendig sitter man godt og komfortabelt både foran og bak. Bilens tre separate bakseter kan justeres både fremover og bakover ved hjelp av en glideskinne. Du kan justere vinkelen på setene og de kan foldes helt ned i gulvet. Det gjør bilen svært fleksibel. Forsetene er myke og gode og kan fås med 8-punktsmassasje. Motoren jobber fint sammen med automatkassa. Vi setter pris på den høye midtkonsollen, og nå varter Citroën opp med skikkelige koppholdere. Den 8-tommers berøringsskjermen på toppen av konsollen, er oversiktlig og ukomplisert å bruke, men noe lyssvak.C

Tekniske data

Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 EA T8

Motor, cm³: 1598

Effekt, hk ved o/min: 180/5500

Dreiemoment,Nm ved o/min: 300/1900

Egenvekt, kg: 1430

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde,cm: 450/186/170

Akselavstand, cm: 273

Bakkeklaring, cm: 23

Bagasjerom, liter: 580 -1630

Standard dekk-dimensjon: 205/55R19

Forbruk, NEDC, l/mil: 0,57

CO₂-utslipp, g/km: 129

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,2

Toppfart, km/t: 216

Pris fra, kr: 415 000

Pris testbil, kr 435 800

Dette må du vite om allemannsretten

Du kan ikke kjøre hvor som helst når som helst. Ferdsel og opphold er regulert. Ikke minst av Friluftsloven, der allemannsretten står sentralt. Men allemannsretten utfordres på måter man ikke forutså den gangen den ble vedtatt. For hvor kan du kjøre? Hvor kan du stå? Hva med overnatting? Loven om allemannsretten er skrevet uten særlig fokus på motorisert ferdsel.

Allemannsretten er delt opp i ferdselsrett, høstingsrett og oppholdsrett. Den første delen involverer ikke biler. Med andre ord, det er ikke slik at du kan kjøre der bilen eller bobilen klarer å ta seg frem, eller der du finner et hjulspor. Er du i tvil om noe er en vei, så er det ikke en vei, mener Marianne Reusch, jurist og ekspert på nettopp Allemannsretten som handler om den rett enhver har til å ferdes på en annen persons eiendom.

Men du kan kjøre på en privat vei så lenge den ikke er sperret med bom, eller ikke har et skilt som sier at ferdsel på veien er forbudt uten tillatelse fra grunneier. Du kan også parkere i utmark, men bare langs offentlig vei. Du kan altså ikke begynne å kjøre utover i terrenget. Om tilsvarende parkeringsrett gjelder for privat vei der man har tillatelse til å kjøre, er uklart.

For camping i telt gjelder todagersregelen og regelen om ikke å campe nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte. Du kan altså ikke bli lenger enn to dager på samme sted i utmark, hvis man ikke har fått tillatelse fra grunneier.

Andre steder man kan overnatte med teltbilen eller bobilen er på parkeringsplasser, snuplasser, rasteplasser eller velteplasser for tømmer, i hvert fall hvis det ikke er uttrykkelig forbudt. Ofte er det skiltet med at én overnatting er tillatt. Langs offentlig vei er det vanligvis ikke forbud mot å overnatte i bil. Det ville jo ha skapt problemer i forhold til transportnæringen som skal overholde hviletidsbestemmelser.

Mange steder vil du se ymse skilt av typen «Camping forbudt», men skal et skilt forby noe som i utgangspunktet er lov, må det ha en hjemmel. En grunneier kan ikke uten videre bare sette opp et forbudsskilt. Kommunen kan det ved en lokal forskrift, men da vil dette som regel være opplyst om med liten skrift på skiltet.

KILDE: Marinne Reusch, doktorgrad i rettsvitenskap, drev siden allemannsretten.no frem til 2018. Driver nå bloggen planogbygningsrett.no

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2020