Prøvekjørt: Mercedes-Benz E-klasse
Overbevisende E-klasse
Komfort, sikkerhet og miljø er tre viktige stikkord for nye E-klasse. Vi prøvekjørte den i Madrid.
Tekniske data, E 220 CDI:
Motor, ccm: 2143 ccm 4 syl.
Effekt, hk ved o/min.: 170 v. 3000-4200
Dreiemoment ved o/min.: 400 Nm v. 1400-2800
Egenvekt, kg: 1735
Lengde x bredde x høyde, cm: 486,8 x 185,4 x 147,1
Bagasjerom L: 540
Dekkdimensjon: 205/60 R 16
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
CO2-utslipp g/km: 139 g/km
0-100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart km/t: 231
Pris fra: 499 900 kroner
Det første som slår oss bak rattet i nye E-klasse, er hvor god komfort den byr på. Kroppen finner seg godt til rette i seter som snart er av Volvo-kvalitet, instrumentene er lettleste, multimediesystemet er intuitivt og enkelt i bruk og bilen seiler avgårde på støtdempere som automatisk tilpasser seg underlaget. Styringen er dessuten fastere og mer presis enn på forrige E-klasse (W211), og byggekvaliteten virker bedre.
Mercedes-Benz overrasker med flere spennende sikkerhetsdetaljer, hvorav vi lar oss fascinere aller mest av Attention Assist. 70 sensorer bidrar (forhåpentligvis) til at du ikke sovner bak rattet, gjennom å lære seg din kjørestil, og så reagere hvis bruk av ratt og pedaler tilsier at du begynner å bli trøtt. Særlig brå bevegelser med rattet (som leses som plutselige korrigeringer av kurs - du husker sikkert hvor lite smidig du kjører når hjernen er sløvet) avstedkommer et akustisk signal og bildet av en diger kaffekopp i fartsmåleren.
Les også:
Men sikkerhet dreier seg om mye mer enn å unngå og sovne. E-klasse kommer blant annet med et helautomatisk lyssystem, der du ikke trenger å tenke på å blende ned når du møter biler eller tar igjen noen foran deg. Et annet systems kamera leser fartsskiltene du passerer, og legger gjeldende fartsbegrensning inn i instrumentene. Det fungerer ofte, men ikke alltid. Andre sensorer passer på at du ikke passerer over i et annet felt uten å slå på blinklyset først. Night Vision-systemet skal gi mye bedre nattsikt, og oppdage personer i veibanen tidlig. Men vi opplever fokuset på bildeskjermen som kanskje mer forstyrrende enn hjelpsomt.
Lavt CO2-utslipp
Nye E-klasse kommer med en rekke nye motorer, hvorav "downsizede" rekkefirere byr på den sympatiske kombinasjonen av mer effekt og moment, samt mindre utslipp av CO2. Ta modellen vi prøver mest - "taxiversjonen" 220 CDI. Den yter 170 hk og har et dreiemoment på 400 Nm, men bruker bare 0,53 liter på mila ved blandet kjøring. Og CO2-utslippet er bare på 139 g/km.
Mens vi er inne på taxibransjen, så er det godt med plass til de fleste kropper og ben i baksetet på E-klasse. Men skulle en langbent kverulant sette seg i forsetet, og kjøre setet helt ned, vil du måtte sitte med føttene i Chaplin-modus. En svak statsmann-design til tross - E-klasse er fremdeles ingen superlimo der fete direktører kan breie seg på vei til viktige møter.
Vår 220 CDI hadde en femtrinns automatkasse, men det er sekstrinns manuell som er standard på denne versjonen av E-klasse. Det koster deg 30 000 å få den med automat, og det er automat nesten alle vil ha i Norge. Vi får også slengt skrotten avgårde noen kilometer i den minste bensinversjonen, 200 CGI. Turbo og direkte innsprøytning gjør susen, og med en femtrinns manuell girkasse lar vi oss imponere i Madrids gater. En liten kjøretur i E 350 bekrefter derimot det samme som prislappen. Den er ingenting for Norge!
Prismessig har Mercedes-Benz også klart å krype nedover i forhold til W211. Men sammenlikner vi med Audi og BMW, blir bildet annerledes. 200 CDI- og 200 CGI-modellene er ikke klare ennå, så pr. i dag er det 220 CDI som er lavest priset. Den starter på 499 900 kroner, og det er betydelig over dens tyske premiumkonkurrenters innstegspriser. Så får vi se hva 200-modellene skal koste.
For deg som vil ha E-klasse i annet enn sedaninnpakning, kan vi fortelle at coupéversjonen kommer i mai, stasjonsvogneni november og en kabriolet i desember.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 23/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.