Fast i kø?

Oslo er Nordens bilkø-versting

En ny undersøkelse konkluderer med at Oslo har Nordens verste ettermiddagsrush.

VERSTING: 80 km/t-sone og trafikk som går i 20 km/t - ikke et uvant syn i Oslo om ettermiddagen. FOTO: Geir Svardal
VERSTING: 80 km/t-sone og trafikk som går i 20 km/t - ikke et uvant syn i Oslo om ettermiddagen. FOTO: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

Oslo kom dårlig ut da navigatorprodusent TomTom tidligere i år, ved hjelp av flere millioner brukere, logget trafikken i Europa, og rangerte de femti verste byene hva bilkøer og rushtidstrafikk angår.

"I tillegg til å ha de mest trafikkbelastede ettermiddagsveiene i Norden, er Oslos ettermiddagsrush mer enn dobbelt så ille som i Praha, München og Barcelona. I Europa er det kun Istanbul og Warszawa som har mer trafikkbelastede ettermiddagsveier", konkluderer selskapet med i en ny rapport, som tar for seg perioden april til juni i år.

Hele rapporten kan du lese her!

Ser vi på akkurat Norden, har Oslo bare en viss "konkurranse" fra Stockholm, når det gjelder å være en versting i ettermiddagsrushet. Her er "pallen", som viser at Oslos trafikanter bruker i gjennomsnitt 85 prosent lengre tid på utvalgte veistrekninger i rushtiden enn hva de bruker ellers.

Oslo: 85 %

Stockholm: 78 %

Göteborg: 58 %

Du må altså, som et eksempel, regne med å bruke 1 time og 51 minutter på en strekning under ettermiddagsrushet, som du ellers bruker 1 time på.

Ikke uventet er det, i Norge, de store byene som har det verste ettermiddagsrushet. Men det er faktisk landets fjerde største by som har den nest verste trafikken etter arbeidstid - likevel langt etter Oslo.

Oslo: 85 %

Stavanger: 57 %

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Bergen: 46 %

Trondheim: 37 %

Når det gjelder morgenrushet, kommer Oslo bedre ut enn Stockholm, men har adskillig mer kø enn for eksempel Göteborg, Helsinki og København.

STRESS: Bilkø fører til stress og forsinkelser som koster samfunnet store summer. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
STRESS: Bilkø fører til stress og forsinkelser som koster samfunnet store summer. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock Foto: BananaStock

Hvorfor blir det bilkø?

Hvorfor kommer Oslo så ille ut i undersøkelsen? Det er nok flere grunner til det. Som at svært mange pendler daglig til og fra Oslo.

Statistikk viser at trafikken over bygrensa vokser jevnt og trutt. I 1966 var det rundt 100 000 passeringer pr. døgn over bygrensa, mens tilsvarende tall i dag er cirka 380 000.

En annen ting er alle veiprosjektene i byen, som skaper ekstra bilkøer mens de pågår, men forhåpentligvis bedrer situasjonen når de en dag er ferdige.

Men du bidrar kanskje selv til køene, gjennom å kjøre på en måte som fører til unødvendig rykk og napp-kjøring?

Også sommel, overivrig bremsing og glaning på eventuelle trafikkuhell skaper kø - og det at vi ikke er flinke nok til å følge på.

- Visse typer adferd, som overdreven bremsing og forstyrrende filskifting, kan være spesielt køskapende, hevder Kristian Wærsted i Statens Vegvesen, som har jobbet med temaet bilkø i årevis.

Fakta fra undersøkelsen:

* De mest trafikkerte veiene i Oslo er E18 fra Sandvika i vest og E6 fra Lørenskog i øst. E18 i sentrum er også blant versting-veiene.

* I andre kvartal 2012 var fredag 25. mai sannsynligvis dagen det tok lengst tid før du kom hjem til middag, hvis du kjørte bil ut av Oslo.

* Torsdag er ukens mest trafikkbelastede ettermiddag. På mandag er ettermiddagsrushet minst.

* Formiddagsrushet i Oslo er verst på onsdager, mens det er minst på fredager.

Les også:

Her er de beste vinterdekkene

Biltypen vi ikke vil ha

Merket som lager penest biler