Oppgradert: Honda CR-V
Nå blir SUV-en mye billigere
Vi skjønte ikke hvorfor den var så dyr. Nå blir SUV-en oppgradert og får lavere pris.
For to år siden testet vi den da helt nye Honda CR-V i en ekstra påkostet utgave med 4x4, automatgir og sterk dieselmotor. Det var mye vi likte ved bilen, som plassen og komforten.
Men det var minst to ting vi ikke var imponert over. To ting som delvis hang sammen.
Automatkassen med fem trinn var utdatert, for ganske dyre SUV-er hadde allerede hatt automatkasser med seks, sju eller til og med åtte trinn i flere år.
Girkasse-alderdommen bidro til høye normtall for CO2-utslipp. Som igjen bidro til bilens svakeste side:
Den var for dyr i forhold til konkurrenter med tilsvarende sterk motor, firehjulsdrift og automatgir. «Med automatgir og diesel virker Honda CR-V direkte overpriset», skrev vi i testkonklusjonen.
Ut med det gamle
Nå kommer CR-V i oppgradert utgave. De viktigste endringene er så norgestilpasset at man skulle tro at Honda-butikker faktisk hadde noe de skulle ha sagt hos Honda sentralt (det har de selvsagt ikke – Honda selger altfor få biler i Norge).
Ikke bare dropper Honda den gamle automatkassa og setter inn en topp moderne nitrinnskasse i stedet. De bytter også ut 2,2-litersdieselen med 150 hk og 350 Nm med en ny utgave av 1,6 i-DTEC-motoren. Den vesle dieselmotoren har Honda hentet hele 160 hk og 350 Nm ut av.
Dermed har Honda bygd en 1,6-litersdiesel som er omtrent like kraftig som mange av SUV-konkurrentenes motorer med sylindervolum på 2,0 til 2,2 liter.
«Supermotor»
Dette er altså det vi kan kalle en høyeffektsversjon av motoren vi tidligere har skrevet veldig godt om i Civic, Civic stasjonsvogn og CR-V med kun forhjulsdrift (alle med 120-hestersutgaven). Motorens aller største fortrinn i disse testbilene var forbruket, men også ytelsene var gode i våre akselerasjonstester.
Sammen sørger ny automatkasse og ny motor for å senke CO2-utslippet med 20 prosent, ifølge Honda. Nitrinnskassen skal ifølge oppgitte tall gi forbruk og utslipp på samme nivå som med manuelt gir – i motsetning til den gamle kombinasjonen med femtrinnsautomat og 2,2-litersdiesel, som var vesentlig tørstere enn samme motor med manuelt gir.
Noe av det viktigste for norske bilkunder, er pris. Nyhetene i motorrommet reduserer prisen for en CR-V med dieselmotor, automatgir og 4x4 betydelig. Avhengig av utstyrsgrad synker prisen med fra knapt 40.000 til drøyt 50.000 kroner (medfølgende utstyr er noe endret).
Enkleste utstyrsversjon vil koste fra 461.000 kroner, den aller dyreste 508.000 kroner. Den blir med andre ord fortsatt ikke prisledende blant familie-SUV-ene (det synes vi det er Mazda CX-5 som er), men i alle fall legger den seg nærmere i pris. CR-V med denne drivverkskombinasjonen er på plass i Norge fra juni.
For øvrige motor- og girvarianter er prisendringene mindre. Noen varianter blir rimeligere, andre blir inntil 9000 kroner dyrere. Fortsatt vil CR-V tilbys med 120-hestersversjonen av 1,6-litersdieselen med kun forhjulsdrift, samt med en bensinmotor med 155 hk og firehjulsdrift.
Tekno-nyheter
På 2015-modellene lanseres også et nytt infotainmentsystem med syvtommers berøringsskjerm og Honda Connect som standard.
Også en såkalt intelligent adaptiv cruisekontroll (i-ACC) kan fås i familie-SUV-en, og ifølge Honda er dette en først-i-verden-nyhet. Dette systemet med kamera og radar skal lese trafikken bedre enn dagens systemer, og det skal bidra til jevnere og tryggere kjøring.
Pris med 1,6-diesel/160 hk:
1,6 diesel/160 hk 4WD - 418 000 kr
1,6 diesel/160 hk 4WD og automatgir - 448 000 kr
1,6 diesel/160 hk 4WD og automatgir + Honda Connect Navi og Honda Sensing - 508 000 kr