Prøvekjørt: Opel Insignia 2,0 4x4 Turbo

Opel-frelseren?

Opel satser alt på at nye Insignia er familiebilen som skal redde merket fra fortapelsen.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data Opel Insignia 2,0 4x4 Turbo ECOTEC

  • MOTOR: R4, 1988 ccm, 16V
  • EFFEKT hk, o/min: 220 v/5300
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 350 v/2000-4000
  • EGENVEKT, kg: 1503
  • BAGASJEROM, l (VDA): 500/-
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,92
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 215
  • 0-100 KM/T, sek: 7,7
  • TOPPFART, km/t: 240
  • DEKK: 245/35-20
  • PRIS, fra: Ikke klar

Klikk.no/bil, Østerrike: General Motors-sjefen (GM) i Norge, Petter Smebye, har en stor utfordring der han til daglig sitter bak skrivepulten sin på Kjeller utenfor Lillestrøm.

Mandag kveld står vi på et hotell utenfor Salzburg i Østerrike og diskuterer Opels markedssituasjon i Norge. Anledningen er verdenslanseringen av Opels nye mellomklassebil, som har fått navnet Insignia. En modell det festes store forventninger til i en tid der GM-konsernet sliter med dårlig likviditet, og der selskapet stupte kraftig på New York-børsen mot slutten av forrige uke.

En av bestselgerne i klassen er Ford Mondeo. Test av den kan du lese her.

Der Opel i fjor hadde en markedsandel på 5,7 prosent i Norge ved utgangen av juli, var andelen nede i 3,6 prosent ved utgangen av september i år, et historisk bunnivå.

Det er selvsagt altfor dårlig, innrømmer Smebye overfor Klikk.no/bil.

Vi skal nå fem prosent i løpet av neste år. I løpet av 2011 skal vi ha åtte prosent av totalmarkedet.

4x4 som i Saab 9-3

Årsaken er altså Insignia - en modell som etterfølger mellomklassebilen Vectra. Og at kompaktklassebilen Astra er nestemann ut i modellutskiftningsrekka. Bilen vi stifter bekjentskap med, er en helt ny bil på de aller fleste måter. Nytt er også at bilen kan fås med både firehjulsdrift, turbodiesel og automatgir - men først ved påsketider neste år.

I første omgang tilbys firehjulsdrift, med samme Haldex-funksjonalitet som i konsernbroren Saab 9-3 (les testen her), kun i kombinasjon med den nye bensinturbomotoren på to liter og 220 hestekrefter - og den etablerte 2,8 liter store V6-motoren med 260 hestekrefter. Begge disse motorene har også tydelig Saab-tilknytning.

Utseendemessig er det ikke mye ved Insignia som minner om Vectra. De kantete formene er skiftet ut med dynamiske og tiltalende former. Formspråket er det første som imponerer ved Insignia, og som peker på hvordan Opel ser for seg framtiden. Utvendig synes det på "vingen" som går igjen både i front-og baklykter, samt i den karakteristiske karosseriprofilen langs sidene.

Les vår kjøpeguide på familiebiler her.

Det trauste Vectra-preget er borte. Det gjelder også innvendig, der interiøret - og særlig setene (tilleggsutstyr, red.anm.) - har fått et kraftig løft. Vectra-kjennere vil se klare likheter, men totalinntrykket er likevel klart bedre.

Solide kjøreegenskaper

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Opp stigningene fra Bischofshofen og videre mot Saalfelden viser vår Insignia-sedan at den er balansert i bevegelsene, og at firehjulsdriften gjør den godt. Kun når den provoseres maksimalt reagerer bilen med uforutsigbare under- eller overstyringsreaksjoner.

Det såkalte FlexRide-chassiset bygger videre på det velkjente IDS-chassiset, som i all enkelhet består av at ventiler i støtdemperne justerer trykket etter førerens kjørestil. Under kjøring står vi fritt til å velge mellom sport, komfort eller normalinnstilling der bilen selv justerer seg etter førerens kjøremønster.

En annen arg konkurrent er Toyota Avensis. Les testen her.

Ved bruk av reguleringsknappene, er det ingen tvil om at FlexRide-systemet gjør en forskjell, men uten at det går veldig ut over komforten. Dessuten er det åpenbart gjort en jobb med støydemping. Verken motor- eller hjulstøy sjenerer.

Om vi skal trekke noen få prosenter på kjøreegenskapene, måtte det være at styrefølelsen kunne ha vært enda litt skarpere i sportsmodus.

Sløv nederst

220 hestekrefter høres mye ut på papiret i 2,0 Turbo ECOTEC-motoren. Men de finnes først ved 5300 omdreininger, og det gjør at motoren må tynes hardt før den leverer som forventet. Det maksimale dreiemomentet, 350 newtonmeter, finnes mellom 2000 og 4000 omdreininger.

Logisk ut fra motorens oppførsel: Selv om Opel hevder at turboforsinkelser skal være så godt som eliminert, tar det litt tid for lavtrykksturboen å bygge opp trykk. Først ved 1800 omdreininger høres turbosusen som forteller at noe er på gang. Ved krypkjøring i eksempelvis parkeringshus er det derfor ikke noe annet enn førstegiret som duger, dersom kvelning skal unngås.

VW sover ikke i timen. Les testen av deres Passat her.

Kraftoverføringen skjer via en Opel-typisk sekstrinns girkasse. Den er tettsteget, men utvekslingen er likevel ikke tettere enn at den får motoren til å virke noe mer andpusten enn den kunne ha vært. Fordelen er, i den andre enden, at den lever uanstrengt på lavere turtall når bilen er oppe i landeveishastighet.

Stasjonsvogn til påske

I første omgang kommer Insignia som kombi og sedan. Stasjonsvogna, som Smebye tror kommer til å stå for 80 prosent av salget i Norge, kommer først til påske. Når stasjonsvogna er på plass, er salgsmålet for 2009 av den offensive typen:

Målet er å selge 4500 Insignia neste år. Det skal vi klare ved å prise oss aggressivt mot Ford Mondeo og Volkswagen Passat. Så er vi selvsagt også klar over at det kommer en ny Toyota Avensis, sier Smebye.

Sju av ni motorer i rekka står på lanseringsprogrammet - fire av dem går på bensin. Tre av dem er i bunn og grunn samme motor - en toliters turbodiesel som det hentes ut enten 110, 130 eller 160 hestekrefter av.

Test av Mazda 6 kan du lese her.

I tillegg vil det komme nok en turboassistert bensinmotor. Den får det velkjente slagvolumet 1,6 liter, og vil yte 180 hestekrefter. En fjerde versjon av dieselmotoren, med biturbo, vil levere klasseledende 190 hestekrefter.

Denne artikkelen vil bli oppdatert med inntrykk fra dagens kjøring av den antatte volummodellen 2,0 CdTi - altså turbodieselmotoren som regnes som mest relevant for Norge - og øvrige tekniske finesser som kommer med den nye modellen.