Opel Ampera-e og Ford Focus Electric
Nesten 4000 nordmenn har bestilt Ampera-e
Interessen rundt Opels nye elbil Ampera-e er enorm. Nå melder importøren om rekordsalg.
Ja, du leste riktig. Nesten 4000 nordmenn har bestilt Opels nye elbil Ampera-e, allerede fire måneder før de første bilene kommer til landet. Biler for rundt 1,2 milliarder kroner!
Ampera-e har oppgitt rekkevidde på 520 kilometer i henhold til NEDC-syklusen og koster fra 299 900 kroner. Rekkevidden er klasseledende og skal være lengre enn kommende Tesla Model 3.
Administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, er mildt sagt fornøyd med salget, og forteller om en helt ny måte å selge biler på.
- Det vi opplever til fulle er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside bestillampera-e.no. Dette viser også den tillit som folk har til Opel og våre forhandlere. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, bekrefter administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge.
Produksjonen av den ettertraktede elbilen startet nylig på Orion-fabrikken utenfor Detroit, og Norge er første land i Europe der bilen lanseres.
- Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret, fortsetter Jessen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ford Focus Electric - Mye for penga
Mens jubelen står i taket hos norske Opel-forhandlere, slapp Ford nylig nyheten om en kraftig oppgradert Focus Electric. En bil med bedre rekkevidde og høyere utstyrsnivå enn dagens elektriske Focus, til det vi må si virker som en særdeles attraktiv pris.
For 233 000 kroner får du er ferdig utstyrt elbil, som nå også kan hurtiglades.
Det manglet nemlig i dagens Focus Electric, som har blitt litt glemt i den etterhvert så store elbiljungelen. Dårlig rekkevidde, mangel på hurtiglading og en batterikasse som stjeler verdifull plass i bagasjerommet (gjelder også nye Focus Electric) har ført til et liv i skyggen av Nissan Leaf, Kia Soul EV og Volkswagen e-Golf.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mange gode egenskaper
I nye Focus Electric øker rekkevidden fra 162 til 225 kilometer, og med hurtiglading kan batteriet lades til 80 prosent på 30 minutter. Rekkevidden er ikke i nærheten av Opel Ampera-e, men Ford mener at rekkevidde nødvendigvis ikke veier tyngst når folk skal velge ny elbil. Mange vil nok være tilfreds med 200km+ rekkevidde, får vi vite.
- Med denne kombinasjonen av pris, rekkevidde, rask lading, kraftig motor, mye standardutstyr og gode kjøreegenskaper, er vi sikre på at dette er en elbil som vil passe mange, sier markedsdirektør hos Ford Motor Norge Geir Haugaard.
Focus Electric kommer som standard med Titanium utstyrsnivå. Her finnes utstyr som nøkkelfritt system, 17-toms aluminiumsfelger, tosone klimaanlegg, navigasjon og infotainmentsystemet SYNC3, ryggekamera, cruisekontroll med mer. Med andre ord en bil med det mest nødvendige utstyret.
Som så mange andre elbiler i denne klassen, kan også Focus Electric forvarmes ved hjelp av en app på mobiltelefonen eller fra bilens kjørecomputer.
Focus løfter med det Focus Electric til nye høyder, samtidig som prisen går kraftig ned. Ned fra ca 260 000 kroner ved lanseringen i 2013 til 233 000 kroner i 2017.
Kan du leve med begrenset bagasjeromsplass og kortere rekkevidde enn konkurrentene, tør vi påstå at nye Focus Electric gir mye elbil for pengene.