Ferrari
Omtales ofte som den beste
Snart kan du ta en nærmere kikk på den supreste superbilen.
Det er ikke så ofte man kan ta legendariske superbiler nærmere i øyesyn i Norge, men nå byr muligheten seg. Liker du superbiler generelt og italienske modeller spesielt, er Oslo Motor Show en gyllen anledning. Dit kommer et eksemplar av Ferrari F40.
Og dette er ikke hvilken som helst Ferrari. Den var den siste bilen Enzo Ferrari rakk å lansere før han døde, og dette er bilen som Top Gear-boss Jeremy Clarkson har omtalt som; "greatest supercar the world had ever seen".
Og i fjor kåret 20 000 lesere av det respekterte bilmagasinet "Motor Klassik" Ferrari F40 til Classic Car of 2013 i 1980-1991-kategorien.
F40 etterfulgte Ferrari 288 GTO, og ble laget for å markere Ferraris 40-årsjubileum. Den fremheves ofte som den ultimate Ferrari-en selv om den ikke har V12-motor og slagvolumet er på beskjedne 2,9 liter.
Var verdens raskeste
F40 er bakhjulsdrevet og har en midtplassert, twinturboladet V8-motor som yter 478 hk. Da den kom var F40 den raskeste, kraftigste og dyreste bilen som Ferrari tilbød som "vanlig" salgsvare. Det ble dog rift om bilen. Etterspørselen var så stor at Ferrari produserte flere enn opprinnelig planlagt. 1315 eksemplarer ble bygget i tidsrommet 1987 til 1992.
Ikke bare var den Ferraris raskeste serieproduserte bil, den var også verdens raskeste mye takket være vekten på kun 1100 kilo.
Faktisk var F40 den første serieproduserte bilen som brøt 320 km/t-barrieren. Den ble målt til 324 km/t. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er oppgitt til 3,8 sekunder, 0-200 km/t på 11 sekunder.
For øvrig oppnådde en lettere modifisert F40 hele 364 km/t på Bonneville Speed Week i 2006.
Litt ironisk
Enzo Ferrari skal ha uttalt at "aerodynamikk er for mennesker som ikke kan lage motorer".
Litt ironisk da at F40 var den mest aerodynamiske bilen for sin tid. Karosseriet er designet av Pininfarinha og består for det mest av kevlar, karbon og aluminium. Pleksiglass i bakruta, samt fravær av lyddempende isolasjonsmateriale, matter, stereo og tunge skinnseter, bidro til å holde vekten på et imponerende lavt nivå
Konkurrentene på den tiden var den langt mindre billedskjønne, men nesten like raske Porsche 959, samt den mer visuelt voldsomme Lamborghini Countach.
En norskeid F40 blir det gjeveste superbilinnslaget på Oslo Motor Show som åpner dørene 10. oktober. Vi skal ikke ha en formening om hva F40 er verdt, men et eksemplar av bilen ble tidligere i år auksjonert bort for 935 000 dollar i USA.
Etter Wirkola
Ferrari F40s status som den ultimate superbilen medførte at etterfølgeren F50 fikk et vanskelig utgangspunkt. Den nevnes da også sjeldent i samme åndedrag som forgjengeren, og blir av ofte regnet som en av de minst populære av Ferraris superbiler.
Men det er ingenting i veien med ytelsene, selv om den langt tyngre F50 ikke kan vise til de samme kjøreegenskapene som den lettere F40.
Da F50 kom i 1996 var den noe av det nærmest man kom en Formel 1-bil med skilter. F50 er utstyrt med en selvpustende 4.7 liters V12-motor som yter 530 hk. Motoren ble utviklet av Ferraris Formel 1-motorer. Toppfarten skal ligge rundt 325 km/t og den skal greie 0-100 km/t på rundt 3,7 sekunder.
Sjeldnere enn F40
F50 er som F40 en jubileumsbil, bygget for å markere Ferraris 50-årsjubileum. Om F50 ikke har oppnådd samme status som F40 i sin ettertid, er den desto mer sjelden. Bare 349 biler ble bygget, og en av dem ble solgt for cirka 1,7 millioner dollar på RM Auctions i fjor. Det var riktignok den originale showmodellen, vist for første gang på bilutstillingen i Genève i 1995.
Et norskeid eksemplar av F50 kan beskues på Oslo Motor Show som arrangeres for femte gang i år. Både F40 og F50 vises frem på Teng Tools' stand, som i fjor skiltet med Ferrari Enzo og Ferrari 288 GTO.
Les også:
De råeste superbilene som vi har kjørt
Slik er smellvakre Mercedes-AMG GT
Dette er den mest komplette superbilen
Og apropos italienske sportsbiler av yppereste varemerke; til Oslo Motor Show kommer også en 5,5 millioners Lamborghini Aventador Roadster. Den har en selvpustende 6,5-liters V12 som produserer 700 hestekrefter koblet sammen med en svært lett monocoque-konstruksjon i karbonfiber. Den har firehjulsdrift og skal greie 0-100 km/t på 2.9 sekunder.
Denne saken ble første gang publisert 28/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.