Ferrari

Omtales ofte som den beste

Snart kan du ta en nærmere kikk på den supreste superbilen.

LEGENDE: Ferrari F40 omtales ofte som en av de flotteste superbilene som noensinne er laget.
LEGENDE: Ferrari F40 omtales ofte som en av de flotteste superbilene som noensinne er laget. Foto: FOTO: Max Earey
Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke så ofte man kan ta legendariske superbiler nærmere i øyesyn i Norge, men nå byr muligheten seg. Liker du superbiler generelt og italienske modeller spesielt, er Oslo Motor Show en gyllen anledning. Dit kommer et eksemplar av Ferrari F40.

Og dette er ikke hvilken som helst Ferrari. Den var den siste bilen Enzo Ferrari rakk å lansere før han døde, og dette er bilen som Top Gear-boss Jeremy Clarkson har omtalt som; "greatest supercar the world had ever seen".

Og i fjor kåret 20 000 lesere av det respekterte bilmagasinet "Motor Klassik" Ferrari F40 til Classic Car of 2013 i 1980-1991-kategorien.

F40 etterfulgte Ferrari 288 GTO, og ble laget for å markere Ferraris 40-årsjubileum. Den fremheves ofte som den ultimate Ferrari-en selv om den ikke har V12-motor og slagvolumet er på beskjedne 2,9 liter.

Var verdens raskeste

F40 er bakhjulsdrevet og har en midtplassert, twinturboladet V8-motor som yter 478 hk. Da den kom var F40 den raskeste, kraftigste og dyreste bilen som Ferrari tilbød som "vanlig" salgsvare. Det ble dog rift om bilen. Etterspørselen var så stor at Ferrari produserte flere enn opprinnelig planlagt. 1315 eksemplarer ble bygget i tidsrommet 1987 til 1992.

Ikke bare var den Ferraris raskeste serieproduserte bil, den var også verdens raskeste mye takket være vekten på kun 1100 kilo.

Faktisk var F40 den første serieproduserte bilen som brøt 320 km/t-barrieren. Den ble målt til 324 km/t. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er oppgitt til 3,8 sekunder, 0-200 km/t på 11 sekunder.

For øvrig oppnådde en lettere modifisert F40 hele 364 km/t på Bonneville Speed Week i 2006.

VERDENS RASKESTE: Faktisk var F40 den første serieproduserte bilen som brøt 320 km/t-barrieren.
VERDENS RASKESTE: Faktisk var F40 den første serieproduserte bilen som brøt 320 km/t-barrieren. Foto: FOTO: Martin Jansen

Litt ironisk

IKON: Ferrari F40.
IKON: Ferrari F40.

Enzo Ferrari skal ha uttalt at "aerodynamikk er for mennesker som ikke kan lage motorer".

Litt ironisk da at F40 var den mest aerodynamiske bilen for sin tid. Karosseriet er designet av Pininfarinha og består for det mest av kevlar, karbon og aluminium. Pleksiglass i bakruta, samt fravær av lyddempende isolasjonsmateriale, matter, stereo og tunge skinnseter, bidro til å holde vekten på et imponerende lavt nivå

Konkurrentene på den tiden var den langt mindre billedskjønne, men nesten like raske Porsche 959, samt den mer visuelt voldsomme Lamborghini Countach.

En norskeid F40 blir det gjeveste superbilinnslaget på Oslo Motor Show som åpner dørene 10. oktober. Vi skal ikke ha en formening om hva F40 er verdt, men et eksemplar av bilen ble tidligere i år auksjonert bort for 935 000 dollar i USA.

Etter Wirkola

F50: Den mer klumpete Ferrari F50 har ikke samme status som F40, men den er sjeldnere og ytelsene er det ingenting å utsette på.
F50: Den mer klumpete Ferrari F50 har ikke samme status som F40, men den er sjeldnere og ytelsene er det ingenting å utsette på. Foto: FOTO: Max Earey

Ferrari F40s status som den ultimate superbilen medførte at etterfølgeren F50 fikk et vanskelig utgangspunkt. Den nevnes da også sjeldent i samme åndedrag som forgjengeren, og blir av ofte regnet som en av de minst populære av Ferraris superbiler.

RÅ: Ferrari F50
RÅ: Ferrari F50 Foto: FOTO: MAX EAREY

Men det er ingenting i veien med ytelsene, selv om den langt tyngre F50 ikke kan vise til de samme kjøreegenskapene som den lettere F40.

Da F50 kom i 1996 var den noe av det nærmest man kom en Formel 1-bil med skilter. F50 er utstyrt med en selvpustende 4.7 liters V12-motor som yter 530 hk. Motoren ble utviklet av Ferraris Formel 1-motorer. Toppfarten skal ligge rundt 325 km/t og den skal greie 0-100 km/t på rundt 3,7 sekunder.

Sjeldnere enn F40

F50 er som F40 en jubileumsbil, bygget for å markere Ferraris 50-årsjubileum. Om F50 ikke har oppnådd samme status som F40 i sin ettertid, er den desto mer sjelden. Bare 349 biler ble bygget, og en av dem ble solgt for cirka 1,7 millioner dollar på RM Auctions i fjor. Det var riktignok den originale showmodellen, vist for første gang på bilutstillingen i Genève i 1995.

Et norskeid eksemplar av F50 kan beskues på Oslo Motor Show som arrangeres for femte gang i år. Både F40 og F50 vises frem på Teng Tools' stand, som i fjor skiltet med Ferrari Enzo og Ferrari 288 GTO.

Les også:

De råeste superbilene som vi har kjørt

Slik er smellvakre Mercedes-AMG GT

Dette er den mest komplette superbilen

Og apropos italienske sportsbiler av yppereste varemerke; til Oslo Motor Show kommer også en 5,5 millioners Lamborghini Aventador Roadster. Den har en selvpustende 6,5-liters V12 som produserer 700 hestekrefter koblet sammen med en svært lett monocoque-konstruksjon i karbonfiber. Den har firehjulsdrift og skal greie 0-100 km/t på 2.9 sekunder.

ROADSTER: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster kommer til Oslo Motor Show som åpner 10.oktober
ROADSTER: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster kommer til Oslo Motor Show som åpner 10.oktober Foto: FOTO: Newspress