Audi Q3

Øker antall krefter og senker forbruket

Og Audis lille dandy-SUV frisker opp utseendet.

Først publisert Sist oppdatert

Nordmenn elsker SUV-er. Mer enn hver fjerde bil som selges ny i Norge er en SUV, og andelen vil nok øke etter hvert som det blir lansert elektriske SUV-er.

Selv om kandidatene ikke er mange, er kampen for tilværelsen hard i klassen for de eksklusive kompakte SUV-ene. Blant SUV-ene som har markert seg i dette segmentet er Audi Q3, og nå kommer en fornyet versjon i februar neste år. Prisene er ikke klare, men det blir ingen større endringer fra dagens prisbilde.

Det som slår oss i vår ferd gjennom salgstallene fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken, er at Q3 selges i et større antall i år enn i fjor - lite typisk en bil i slutten av sin livssyklus.

- Det er først i år vi har fått full effekt av volummodellen 2.0 TDI 140 hk quattro S tronic (automatgir), forteller Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

- Kombinasjonen kom først på markedet andre halvdel i fjor. Frem til det ble 2.0 TDI 140 hk quattro kun levert med manuelt gir, og man måtte opp på den dyrere 177-hestersversjonen for å få automatgir, påpeker han.

Nye og gjerrigere motorer

Nye Q3 kommer med seks forskjellige motoralternativer fra start. Tre bensinmotorer og tre dieselmotorer, fra 120 opp til 220 hestekrefter.

De tre dieselmodellene har alle toliters slagvolum og henholdsvis 120, 150 og 184 hestekrefter. Alle tilbys i kombinasjon med automatgir, men kun de to kraftigste med firehjulsdrift.

Alle motorene har fått økt effekt og lavere forbruk. Med ny teknikk er CO2-utslippet redusert med opptil 17 prosent, ifølge Audi.

FORNYET Q3: Oppgraderte Audi Q3 lanseres i Norge februar neste år. FOTO: Audi
FORNYET Q3: Oppgraderte Audi Q3 lanseres i Norge februar neste år. FOTO: Audi

Enda kraftigere toppmodell

Toppmodellen Audi RS Q3 oppgraderes også. Den femsylindrede turbomotoren 2.5 TFSI yter nå 340 hk (30 hk mer enn tidligere) og leverer et dreiemoment på 450 Nm. Det gir den kompakte SUV-en en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder, på høyde med mange sportsbiler.

Ikke som TT

Innvendig ser det ikke ut til at Q3 kommer med noen av de nye løsningene som introduseres med nye Audi TT.

DAB+ er standard og flere nye førerassistansesystemer er nå også tilgjengelige.

Fornyet design

STERKERE: Den femsylindrede turbomotoren i toppmodellen RS Q3 yter 340 hk - 30 hk mer enn dagens versjon. FOTO: Audi
STERKERE: Den femsylindrede turbomotoren i toppmodellen RS Q3 yter 340 hk - 30 hk mer enn dagens versjon. FOTO: Audi

De mest synlige oppgraderingene på eksteriørdesignen er den nye støtfangeren og den nye singelframe-grillen. Støtfangeren har est, med tydeligere horisontale linjer og større luftinntak. Singelframe-grillen har fått nytt formspråk som fremover blir forbeholdt SUV-modellene til Audi.

Xenonlys med LED-kjørelys og allværslys er nå standard. Det betyr blant annet at tåkelysene nå er integrert i frontlyktene og at LED-kjørelyset har fått ny design. LED-hovedlys foran og bak leveres som ekstrautstyr.

Sett bakfra kjennetegnes nye Audi Q3 av ny støtfanger med skarpere linjer og ny diffusor. Baklyktene har også fått nytt lysdesign. De skarpere linjene fra fronten og hekken tas også opp i den nye kanallisten på bilens sider.

Les også:

Har satt sammen den ultimate skrekkbilen

BMW gjør vei i vellinga med ny toppmodell

Denne bilen viser hvorfor du ikke skal kjøpe en oppspritet BMW 4-serie fra et lite trimmeverksted

Q3: Førermiljø i fornyede Audi Q3. FOTO: Audi
Q3: Førermiljø i fornyede Audi Q3. FOTO: Audi
RS Q3: Førermiljø i fornyede Audi RS Q3. FOTO: Audi
RS Q3: Førermiljø i fornyede Audi RS Q3. FOTO: Audi