Guide: 5 tips til høst- og vinterklar bil
«Nye» billykter på ti minutter
Vi prøver enkle metoder og produkter for å gjøre bilen skikkelig klar for vinteren.
Har du gjort unna en god høstvask i forbindelse med dekkbytte, så er tiden innen for å finne fram lupa og se litt nærmere på doningen før vinteren setter inn for fult.
Kjøpesenterparkering, vask med sand i svampen, ferske syklister i husstanden, oksidering, salt og fugledritt kan trekkes fram som de vanligste årsakene til familiebilens utvendige forfall.
Men mørketida nærmer seg med alt det den fører med seg, og sikten bør derfor prioriteres framfor saltangrepene som koser seg i småripene. Her har vi derfor sett nærmere på triksene som vil gjøre vei i vellinga for deg med en gjennomsnittlig gammel bil (for tiden 10,5 år her til lands), og som dermed ikke har noen form for garanti å lene deg på.
Matte lykter
Eier du en litt aldrende bil, har du kanskje allerede fått med deg at lykteglassene gjerne har fått et grått slør.
Dette henger sammen med at bilprodusentene stort sett har gått over til plastikk som ytterlag i lykteglassene.
Blir dette belegget ødelagt, eller slitasjen for stor, går den ikke gjennom EU-kontrollen engang. Men det er også vanlig at dette kan gjøre lyset svakere slik at du ser dårligere når mørket kommer.
Vi har derfor testet ut to metoder for å få liv i blasse lykter.
Litt bedre sikt
I tillegg har vi sett nærmere på et velkjent knep for å gjøre sikten gjennom frontruta bedre, et knep hentet fra proffene. Her ser vi vekk fra åpenbare variabler som slitte vindusviskere og kvaliteten på lyspærene. Dette skal uansett skiftes når sikten blir dårlig.
Typiske lakkdefekter
I tillegg har vi sett på måter å få vekk mindre lakkdefekter, som i sin tur gjør bilen mer sårbar for veisaltet den kommer til å bli utsatt for i løpet av vinteren. Bruk noen Post It-lapper eller tilsvarende til å merke av områdene du vil se nærmere på etter vasken.
1. Frontlysene og baklyktene
Å piffe opp frontlyktene og baklyktene er en jobb som gir deg resultater umiddelbart. Her er det som nevnt to fremgangsmåter:
Den groveste varianten går ut på å bruke 1 200 eller 2 000 våtsandpapir først, og en spruteflaske med vann og litt bilsåpe blandet. Her går du lett over lyktene med sandpapiret til det gule belegget eller stripene er borte, i tillegg til andre skavanker.
Deretter ser alt dramatisk mye dårligere ut, før du polerer med en fin plastikkrubbing som du legger på en egnet poleringsskive på drillen.
Den milde varianten går ut på å bruke et ferdiglaget sett med klut, poleringsenhet til drillen og fin plastikkrubbing. I tillegg finner du frem litt maskeringstape om du er redd for lakken rundt. Eventuelt kan du kombinere disse metodene. Er du usikker, starter du med Meguiar's-varianten eller tilsvarende sett. Bruk middels turtall på drillen (1 400 - 1 600 omdreininger), og ikke fall for fristelsen til å guffe på maks (drillen blir vanskelig å styre). Det er for proffene.
2. Frontruta
RainX eller tilsvarende ruteforsegling på frontvinduet er trolig den beste behandlingen du kan gi frontruta før høstregnet og snøen setter inn. Denne varianten er utrolig tyntflytende, og påføres med en ren klut (bomullsdottene som damene bruker til å ta bort sminken duger) i små mengder på en ren rute.
Deretter lar du det tørke i 10 minutter før du stryker over med en god poleringsduk. Det hele bør etter vår erfaring gjentas to ganger, med innlagt kaffepause.
Testen tar du etterpå med hageslangen. Vannet skal da perle vekk umiddelbart.
Ved 50 km/t i nedbør skal du kunne oppleve litt magi. Under optimale forhold skal du nemlig kunne droppe vindusviskeren, siden vannet preller av ruta av seg selv. Det skal også hjelpe mot morgenfrosne ruter..
Vi har kjørt 15 000 km så langt, og toppingen holder brukbart ennå.
3. Parkeringsmerker med lakkrester fra synderen
Her har vi slått kloa i en liten nyhet på hjemmebilpleiefronten, en Dual Action-poleringsenhet du fester på drillen, som de fleste har liggende fra den gangen batteridrillen inntok hjemmene. Dual Action roterer ikke i tradisjonell forstand, men går i stedet rundt i et slags oscillerende mønster, som navnet tilsier.
Teorien er at dette ikke etterlater hologrammer i lakken. Du skal heller ikke risikerer omlakkering av bilen om du blir for ivrig.
Den tradisjonelle poleringsmaskinen, vinklesliper-style, kan fort blir i groveste laget, og brukes ifølge kjennere kun om du vet hva du holder på med.
Her kjører vi derfor på med DA-maskinpolering og litt Ulitmate Compound fra Meguiar's - eller tilsvarende fra annen leverandør - på pad-en. Dette er egentlig en meget mild rubbing - eller lakkrens som det også heter - hvor slipemiddelet forsvinner av seg selv etter litt bruk. Eventuelt kan du bruke håndmakt. Vi prøvde begge deler. Resultatet blir helt identisk, det tar bare litt lenger tid for hånd. I vårt tilfelle var vi heldige og fikk bort alt, med tilfredsstillende resultat.
Etterpå legger du på polish, før du topper med voks.
4. Riper i lakken og merker etter feil svampbruk
Både unger og andre medlemmer i husstanden står gjerne bak noen små skraper i lakken her og der, i tillegg til at fars mange vaskeforsøk opp gjennom årene (som for eksempel å bruke en gryteskrubb for å gjerne insekter i stedet for egnet insektsfjerner) har laget noen fine hologrammer her og der. Her finner du de mest utsatte stedene ved å gå over bilen i litt solskinn, sammen med en Post It-blokka.
Her bruker du også en mild rubbing eller lakkrens på en DA-maskin, eller på medfølgende svamp for hånd (om du har god tid). Har du et eget favorittmerke med de riktige ingrediensene - kjør på. Men vær helt sikker på at det er kompatibelt med klarlakken din (Tips: Les nøye på flaska).
Den klassiske stripa som går i en retning, tar du vekk ved å bevege rubbingen eller lakkrensen i samme retning som stripa til du er fornøyd med resultatet. Husk polish og voks til sist.
5. Merker etter fugledritt og andre innslag fra naturen
Fugledritt som får ligge etterlater gjerne de tøffeste skadene du kan få på lakken. Her må du også frem med rubbingen, lakkrensen eller compounden, men ikke blir overrasket om resultatet blir magert.
De fleste produktene rettet mot oss forbrukere er rimelig snille mot lakken, så sjansen for å gjøre noe galt er ikke overhengende.
Ulempen er at de tøffeste jobbene blir for vanskelige for de produktene vi som vanlige bileiere har tilgjengelig. Har du stått under ei bjørk i løpet av sommeren, og ikke fått vekk kvae-flekkene med den første bilvasken, må du også fram med compounden. Her er det imidlertid langt lettere å få raske resultater. Avslutt også her med polish og voks til sist.
LES OGSÅ:
Her er spylervæskene som duger i kulda
Tipsene som gjør bilen billigere
Dette er reglene for mobilbruk i bil