SUV

De 20 beste SUV-ene

SUV-er er svært populære i Norge. Her er 20 gode alternativer.

FOLKE-SUV: Disse tre kompakt-SUV-ene er alle blant de beste SUV-ene vi har testet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FOLKE-SUV: Disse tre kompakt-SUV-ene er alle blant de beste SUV-ene vi har testet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Nesten tre av ti nye biler i Norge er en SUV. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Biler med firehjulstrekk utgjorde 32,9 prosent av bilsalget, og ni av de 10 mest solgte firehjulstrekkerne i fjor var SUV-er - der Mazda CX-5, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander er de mest populære. Flere merker satser nå knallhardt på å utvikle flere SUV-modeller.

Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf ved Markedshøyskolen, har flere svar på hvorfor SUV-salget på få år har vokst kraftig.

- SUV-ene stemmer med mange krav til bil i Norge, på flere plan enn det rent funksjonalistiske, sier Tangen.

Når det gjelder funksjonen, passer de på dårlig brøytet landevei og tar seg over brøytekanter i byen. De er perfekte hyttebiler, og prismessig finnes det snart en SUV for alle.

- Men det handler om mer enn funksjon. For 10-15 år siden fantes ikke SUV-ene i mange sjangre. Nå favner de i form og estetikk like bredt som biler generelt sett. Før var SUV billedlig talt som hatt - de passet til noen få. Nå er de som jakke, det kan alle ha. En rik professor vil bruke mindre penger på SUV enn en forretningsmann på samme inntektsnivå, men likevel finnes det en SUV for begge. Én SUV kan være firkantet og gi beskjed om at her kommer det bare funksjon, en annen kan være muskuløs og signalisere at her kommer det fart, sier Tangen.

- I Norge er det en hovedregel at en skal underkommunisere forskjeller. Det er ikke så lett å komme med en bil som er mye finere enn hva naboene har. I så måte er SUV-ene en gavepakke, for med en SUV kan man kan påberope seg de funksjonelle kvalitetene ved for eksempel firehjulsdrift, bakkeklaring, sittestilling som gir god sikt og opplevd trygghet. Det gir muligheten til å kjøpe seg oppover uten å framstå som jålebukk, sier Tangen.

Mange nye modeller

At det snart finnes en SUV for alle, er definitivt ingen overdrivelse. Det som opprinnelig var store biler med amerikansk opphav, er nå en klasse med biler som i pris favner fra drøyt 200.000 kroner til mange ganger mer.

I størrelse varierer de fra rundt det som i praksis er høybygde småbiler til kolosser med langt over fem meteres lengde, som breier seg to meter ut og rager nesten like høyt opp. De finnes med alt fra bittesmå motorer til maskiner som gir sportsbilytelser.

Ikke minst finnes de i alle statusnisjer, fra ren fornuft, via det litt påkostede til pur luksus. Det gjør SUV-ene til den desidert mest omfangsrike bilklassen i dag.

Slett ikke alle SUV-er har firehjulsdrift. Ifølge OFV har tre av ti solgte SUV-er drift på kun to hjul. Tohjulsdrift er mest utbredt blant de minste og rimeligste SUV-ene.

DYERER: Også flere av de dyrere kompakt-SUV-ene har utmerket seg positivt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DYERER: Også flere av de dyrere kompakt-SUV-ene har utmerket seg positivt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Blitt bedre

Hva er en SUV?

SUV står for Sport Utility Vehicle, et temmelig uoversettelig amerikansk uttrykk med betydning i retning "sporty nyttebil". Enkelt forklart er en SUV en bil med ekstra bakkeklaring og som regel mer eller mindre høybygd utforming av karosseriet. I utgangspunktet var SUV-er i all hovedsak firehjulsdrevne, men i dag fås stadig flere modeller med drift på kun forhjulene. SUV-er kommer i dag i alle størrelser. Crossover er en betegnelse som ofte brukes for biler av SUV-typen som nærmer seg vanlige personbiler i egenskaper og utseende.

Ved siden av Tangens svar på hvorfor SUV-er selger som bare det, viser Vi Menn Bil Top Gears testresultater at mange av dem er blitt bedre på flere objektive kriterier de siste årene.

- Våre målinger viser at særlig familie-SUV-ene har fått bedre plass og lavere forbruk. Tidligere hadde SUV-er som regel et betydelig merforbruk sammenlignet med en vanlig familiestasjonsvogn. Nå er forskjellene generelt mye mindre. Plassmessig finnes det nå flere SUV-er som i praksis er like rommelige som sammenlignbare stasjonsvogner. Det var heller ikke normalen for få år siden, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Det er i første rekke det OFV kaller mellomklassebiler, som i stor grad handler om nettopp typiske familiestasjonsvogner, som har gått tilbake som et resultat av SUV-enes framgang.

De beste

Under følger et utvalg av SUV-er som har fått karakter fire, fem eller seks i tester gjennomført de tre siste årene.

Vi ønsker å gjøre oppmerksom på følgende: Siden utviklingen har gått raskt de siste årene i denne klassen, er det sannsynlig at en SUV som fikk eksempelvis terningkast 5 tidlig i 2011 ikke ville fått like sterk karakter i dag. For i mellomtida kan nyere konkurrenter ha blitt bedre.

Når vi setter karakterer, er det ut fra hvordan testbilen er i forhold til direkte konkurrenter på det tidspunkt da testen ble gjennomført. Modellår står etter modellbetegnelse helt øverst i hver enkelt testartikkel.

Følgelig skal du heller ikke sammenligne karakterene til en luksus-SUV til godt over én million kroner med en kompakt-SUV til godt under 300.000 kroner.

Oppgitte priser er fra-pris for angitte motor og drivverksløsning (for-/firehjulsdrift), eks. leveringskostnader.

Prisområde opp til ca. 380.000 kroner

PERMANENT FIREHJULSDRIFT: Subaru XV. FOTO: Petter Handeland
PERMANENT FIREHJULSDRIFT: Subaru XV. FOTO: Petter Handeland

Subaru XV 2,0D Terningkast 5

Subaru XV har det kanskje beste firehjulsdriftssystemet blant de kompakte og noenlunde rimelige SUV-ene. Her er det snakk om et permanent firehjulsdriftssystem - det går kraft til begge akslinger hele tida. Med 2,0D har den livlig motor, og XV har underholdende kjøreegenskaper. Subaru XV har noen komfortsvakheter, med hjulstøy i høy fart og vel stump fjæring som de viktigste. Pris fra 350.300 kroner.

Les hele testen av Subaru XV 2,0D

Mazda CX-5 2,0 4x4 Terningkast 5

CX-5 er blitt en salgssuksess for Mazda. I skrivende stund kniver den om å bli Norges nest mest solgte bil i 2013. Med bensinmotor er den noe rimeligere enn med diesel, og du får en riktig godt utstyrt bil under 400.000 kroner. Motoren mangler litt kraft på lave turtall. CX-5 har kjøreegenskaper som mange lavere personbiler, og den scorer godt på forholdet pris/utstyr. Pris fra 353.000 kroner.

Les hele testen av Mazda CX-5 2,0 4x4

Peugeot 4008 1,6 HDi 4x4 Terningkast 4

Peugeot 4008 er én blant trillinger: Citroën C4 Aircross og Mitsubishi ASX er veldig like, og alle tre bygges av Mitsubishi. Smak og behag kan avgjøre valget, men vi holder en knapp på en motorvariant du bare får i de to "franske" , nemlig 1,6 diesel. Peugeot fås utelukkende med 4x4, de to andre også med bare forhjulsdrift. Pris fra 351.900 kroner.

MED BENSIN: Mazda CX-5 med bensinmotor. FOTO: Petter Handeland
MED BENSIN: Mazda CX-5 med bensinmotor. FOTO: Petter Handeland

Les hele testen av Peugeot 4008 1,6 HDi 4x4

Peugeot 4008. FOTO: Petter Handeland
Peugeot 4008. FOTO: Petter Handeland

Kia Sportage 1,7 CRDi Terningkast 4

Med 1,7-liters diesel har Kia Sportage forhjulsdrift og framstår som en typisk koreansk "mye for pengene-bil". Sportage har moderne former og fin kvalitetsfølelse. Motoren er harmonisk, og sju års garanti er et pluss. Som for flere andre kompakte SUV-er er det en del hjulstøy. Sportage er nylig midtlivsoppgradert - vår test er av utgaven før faceliften. Pris fra 274.300 kroner.

Les hele testen av Kia Sportage 1,7 CRDi

Prisområde ca. 380.000 til 500.000 kroner

Mazda CX-5 2,2D 4x4 aut. Terningkast 5

Med 2,2-liters dieselmotor og automat beveger CX-5 seg opp i pris fra bensinalternativet nevnt over. Kraftig motor og automatgir med moderne funksjonsmåte, og dessuten god totalkomfort. Mye utstyr i de to beste utstyrsnivåene. Pris fra 392.200 kroner.

MYE FOR PENGENE: Kia Sportage. FOTO: Terje Bjørnsen
MYE FOR PENGENE: Kia Sportage. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele testen av Mazda CX-5 2,2D aut

MED DIESEL: Mazda CX-5 med diesel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MED DIESEL: Mazda CX-5 med diesel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Subaru Forester 2,0D

Forester er sammen med CX-5 vår favoritt-SUV i prisklassen. Subaruen markerer seg på samme måte som lillebror XV med et svært godt firehjulsdriftssystem og et understell som virker hakket mer robust enn i SUV-er flest. Vi synes utseendet er småtraust, og naviskjermen holder ikke 2013-standard for prisklassen. Prisen fra 379.900 kroner, men nesten alle kjøper utstyrsgrupper som øker prisen til midt på 400.000-tallet eller mer.

Les hele testen av Subaru Forester 2,0D

VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion 140 DSG Terningkast 5

Tiguan begynner å bli noen år gammel, men holder seg bra. I godt utstyrte utgaver kjennes den mer forseggjort enn de fleste konkurrentene, men da blir den også gjerne dyrere. 140-hesteren har litt slappe ytelser målt mot de ferskere japanske konkurrentene. God komfort, ingen sportslig kjøreopplevelse. Pris fra 393.000 kroner.

Les hele testen av VW Tiguan 2,0 TDI 140 DSG

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D aut. Terningkast 5

TØFF FOLKE-SUV: Nye Subaru Forester. FOTO: Petter Handeland
TØFF FOLKE-SUV: Nye Subaru Forester. FOTO: Petter Handeland

Den korte beskrivelsen av Outlanders gode sider kan minne mye om Mazda CX-5s: Gode ytelser, fint automatgir og smekkfull utstyrspakke. Men like er de ikke. Outlander framstår som mer orientert mot familiefornuft og kan fås med inntil sju seter (de to siste er små). Ingen sportslig kjøreopplevelse. Pris fra 445.000 kroner (Intense+).

VW Tiguan. FOTO: Terje Bjørnsen
VW Tiguan. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele testen av Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D aut

Audi Q3 2,0 TDI Quattro 140 hk Terningkast 5

For Audi Q3 synes vi forholdet mellom hva du betaler og hva du får er best i den firehjulsdrevne utgaven med 140-hesters tolitersdiesel. Bilen har det laveste drivstofforbruket vi har målt for en SUV, og drivlinjen er harmonisk. Du får ikke mye plass for pengene, og ekstrautstyr er dyrt. Pris fra 421.000 kroner.

Les hele testen av Audi Q3 2,0 TDI Quattro 140 hk

BMW X1 xDrive20d aut. Terningkast 6

BMW X1 er den morsomste SUV-en å kjøre, og i versjonen xDrive 20d aut. har den gode ytelser også. Ligger på mange måter nærmere en litt høybygd premiumstasjonsvogn enn en klassisk SUV. Obs: I denne versjonen holder X1 seg under grensa for dette prisområdet, men det er før utstyr. Det tar BMW seg meget godt betalt for. Pris fra 477.400 kroner.

MYE PLASS: Mitsubishi Outlander. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MYE PLASS: Mitsubishi Outlander. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele testen av BMW X1 xDrive20d

Audi Q3. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Audi Q3. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Toyota RAV4 2,2 D-4D Terningkast 4

Siste generasjon av Toyota RAV4 er en skikkelig familie-SUV. Beinplassen i baksetet er overdådig, og bagasjeplassen blant de beste for SUV-er på denne størrelsen. Stødige kjøreegenskaper og gode ytelser. I RAV4 er det temmelig mye hjulstøy, motoren er aldrende og grov i målet, og firehjulsdriften oppleves som lite aktiv. Pris fra 372.100 kroner.

Les hele testen av Toyota RAV4 2,2 D-4D

Honda CR-V 1,6 i-DTEC Terningkast 4

CR-V er rommelig og komfortabel, men vel dyr målt mot konkurrentene i versjoner med 2,2-liters diesel og firehjulsdrift. Hvis du derimot ikke trenger drift på alle fire, er den nye 1,6-litersdieselen et godt valg. Motoren er overraskende kraftig, og den bruker lite diesel. Som i flere konkurrenter er det en del dekkstøy, og bilen understyrer tydelig når den settes under press. Pris fra 310.000 kroner.

Les hele testen av Honda CR-V 1,6 i-DTEC

LITT CROSSOVER: BMW X1. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LITT CROSSOVER: BMW X1. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Prisområde ca. 500.000 til 750.000 kroner

Toyota RAV4. FOTO: Petter Handeland
Toyota RAV4. FOTO: Petter Handeland

BMW X3 xDrive 20dA Terningkast 5

På typisk BMW-vis er X3 en sportslig SUV, men dagens generasjon har i tillegg fått langt bedre plassforhold. Status-SUV-en har forseggjort interiør og en flott åttetrinns automatgirkasse. Ytelsene er middels, fjæringen litt stiv. Pris fra 562.800 kroner, men de fleste bruker veldig mye ekstra på utstyr.

Les hele testen av BMW X3 xDrive 20dA

Volvo XC60 D4 AWD aut. Terningkast 5

Stødig som Kebnekaise og komfort som den beste IKEA-stolen, og i tillegg har XC60 D4 AWD aut. god plass. Kan fås med svært omfattende sikkerhetspakke. Gammelmodig automatkasse, brummende motor. Nylig midtlivsoppgradert - testen er av den utgåtte utgaven. Pris fra 552.300 kroner. (Da vi testet bilen, kalte Volvo motorversjonen "D3". Nå kaller de samme motorversjon "D4".)

Les hele testen av Volvo XC60 D4 AWD aut

GJERRIG: Honda CR-V med 1,6-liters diesel er blant de aller gjerrigste SUV-ene vi har testet. FOTO: Terje Bjørnsen
GJERRIG: Honda CR-V med 1,6-liters diesel er blant de aller gjerrigste SUV-ene vi har testet. FOTO: Terje Bjørnsen

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic Terningkast 5

BMW X3. FOTO: Petter Handeland
BMW X3. FOTO: Petter Handeland
Volvo XC60. FOTO: HM Arkiv
Volvo XC60. FOTO: HM Arkiv

Suveren komfort er den sterkeste siden til Mercedes GLK 220 CDI 4Matic, og kjøreegenskapene, ytelsene og kvalitetsfølelsen følger opp. Den er imidlertid ikke spesielt rommelig, og som vanlig for statusmerkene koster ekstrautstyr mye. Pris fra 580.200 kroner.

Les hele testen av Mercedes GLK 220 CDI

Pris over 750.000 kroner

Porsche Cayenne D Terningkast 5

En stor SUV kan vanskelig bli mer sportslig enn Porsche Cayenne. "Norgesutgaven" er strupt til 211 hk, men det holder godt. Harmonisk drivlinje, men begrenset fjæringskomfort med testbilens 21-tommershjul. Med ekstrautstyr må du belage deg på at totalprisen havner langt over millionen. Pris fra 952.000 kroner.

Les hele testen av Porsche Cayenne D

VW Touareg 3,0 TDI terningkast 5

Denne folkevogna er en luksusbil. Komforten er en sterk side, og du får den "konge på veien"-følelsen som slike SUV-er skal gi. Rimeligere enn flere andre alternativer. Pris fra 786.500 kroner.

Les hele testen av VW Touareg 3,0 TDI

Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic Terningkast 5

KOMFORT-SUV: Mercedes GLK, best på komfort. FOTO: Petter Handeland
KOMFORT-SUV: Mercedes GLK, best på komfort. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Stor SUV, men ganske liten motor: En 2,14-liters diesel med fire sylindre driver ML 250 BlueTec. Og det holder fint. Mercedes lovte stasjonsvognforbruk i lanseringskampanjen, men i vår testrunde viste det seg som en overdrivelse. Komfortabel, oversiktlig og stødig. Pris fra 788.800 kroner.

Porsche Cayenne Diesel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Porsche Cayenne Diesel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele testen av Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic

Mercedes-Benz GL 350 CDI BlueTec Terningkast 5

Et hav av plass, sterk motor, god framkommelighet og overraskende god håndterbarhet er egenskaper på plussiden for Mercedes GL 350 BlueTec. Den fremste ulempen er at herligheten koster mye. Dessuten er den er så stor at du kanskje må bygge ut garasjen i tillegg, og den er ganske tørst. Pris fra 1.122.400 kroner.

Les hele testen av Mercedes-Benz GL 350 CDI BlueTec

Range Rover TDV6 Terningkast 5

Hvis du vil at bilen din skal være både borg og trone, så vær så god: Her har du Range Rover TDV6. Komforten er fenomenal, og det mangler ikke på Hollywood-bling. Baksetet er stort som sofaen i en britisk gentlemansklubb. Svært dyr, pris fra 1.325.000 kroner.

Les hele testen av Range Rover TDV6

BILLIGERE: VW Touareg med treliters diesel. FOTO: Terje Bjørnsen
BILLIGERE: VW Touareg med treliters diesel. FOTO: Terje Bjørnsen

Les også:

Mercedes ML 250 Bluetec. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Mercedes ML 250 Bluetec. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Mercedes GL. FOTO: Egil Nordlien,HM Foto
Mercedes GL. FOTO: Egil Nordlien,HM Foto
LUKSUSDYR: Range Rover TDV6. FOTO: Terje Bjørnsen
LUKSUSDYR: Range Rover TDV6. FOTO: Terje Bjørnsen

De beste bilene vi testet i 2013

De 25 viktigste bilnyhetene i 2014

Top Gears verste biler