Nyhet: Pagani Zonda MD

Legenden er tilbake!

Selv om Pagani Zonda for lengst har gått ut av produksjon, dukker de stadig opp nye og mer ekstreme versjoner av supersportsbilen. Sist ut er Zonda MD.

Først publisert Sist oppdatert

Mange mener (undertegnede inkludert) at Pagani Zonda er den vakreste superbil som noen gang er bygget. Den har et eksteriør som tar pusten fra deg og et interiør som svimeslår. Dette er italiensk håndverk på sitt beste. Beklager, Ferrari, men dere er ikke i nærheten.

Fra lanseringen av i 1999 og fram til 2011, pumpet den lille bilprodusenten ut den ene versjonen av Zonda etter den andre. Vakrere og vakrere for hver gang, og med heftigere og heftigere ytelser.

Det toppet seg i 2009, da Horatio Pagani (eier og grunnlegger) løftet sløret av Zonda R, et karbonfibermonster uten sidestykke. Har du ikke sett bilder av de forskjellige Zonda-versjonene anbefaler vi et "Pagani Zonda"-søk på det store internettet.

Til manges store fortvilelse stoppet Zonda-produksjonen i 2011.  En ny superbil var på trappene, og i 2012 lanserte Pagani Huayra. En fantastisk bil på mange måter, men vi tråkker vel ingen på tærne om vi sier at den ikke helt har oppnådd samme status som Zonda.

Og godt er det, kan man nesten si. Det finnes nemlig fortsatt folk der ute som er villig til å legge enorme summer på bordet for at Pagani skal fortsette Zonda-produksjonen, så samlebåndet surrer og går fortsatt, dog med veldig lav takt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mercedes 7,3-liters V12-er utvikler 760 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på under tre sekunder, og toppfarten skal være godt over 350 km/t. 
Mercedes 7,3-liters V12-er utvikler 760 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på under tre sekunder, og toppfarten skal være godt over 350 km/t.  Foto: Pagani

Basert på Zonda Revolucion

I 2013 så en enda mer ellevill Zonda dagens lys - Zonda Revolucion, et karbonfibermissil basert på Zonda R. Og det er nettopp denne som ligger til grunn for det som er årets begivenhet på Zonda-himmelen, Zonda MD.

Mye info er foreløpig ikke sluppet, men det dreier som en bil med karosseri i karbonfiber dekket av et tynt lag blå lakk, slik at karbonfiberen fortsatt skal være synlig gjennom lakken. Eieren av bilen, en person med initialene MD (derav modellnavnet), har videre ønsket mattsvarte felger, sorte bremsekalippere, en rekke karbonfiberdetaljer, GT3-spoiler og takmontert luftinntak.

Utstrakt bruk av karbonfiber og lettvektsmetaller dominerer førermiljøet, og vi tipper eieren vil finne seg til rette i de alcantaratrukkede, grå bøttestolene med firepunktsseler.

Mercedes 7,3-liters V12-er har vært med siden oppstarten i 1999, og står selvfølgelig for framdriften også i Zonda MD. Motoren utvikler 760 hestekrefter, som finner veien til bakhjulene via en manuell girkasse.

0-100 km/t går unna på under tre sekunder, og toppfarten skal være godt over 350 km/t.